نگرانی کره‌جنوبی از تولید پلوتونیوم در کره‌شمالی

کدخبر: 2038666

کره جنوبی روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از اخبار مربوط به آغاز فراوری سوخت هسته‌ای برای تولید "پلوتونیوم" در کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش ها خود اعلام کرده اند که کره شمالی در حال انجام فعالیت های هسته ای مرتبط با تولید پلوتونیوم است و این موضوع نگرانی های کره جنوبی را در پی داشته است.

وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه خود با ابراز نگرانی از این اقدامات تاکید کرده است که این کشور تمامی فعالیت های کره شمالی را زیر نظر خواهد گرفت.

پیشتر نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی گفته بود که هر آن احتمال می رود کره شمالی دست به یک آزمایش هسته ای دیگر بزند.

در جریان کنگره بزرگ حزب حاکم کارگر کره شمالی که برای اولین بار ماه گذشته میلادی پس از 36 سال برگزار شد، «کیم جونگ اون» رهبر جوان این کشور توسعه برنامه ساخت تسلیحات هسته ای را مایه افتخار و اقتدار این کشور دانسته بود.

وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه امروز خود آورده که اطلاعاتی از آمریکا در این باره بدست و با نگرانی مسئله را دنبال می کند.

گزارش رسانه های غربی از وزارت خارجه آمریکا نیز حاکی است که کره شمالی سوخت مصرفی را از نیروگاه جنجال برانگیز 5 مگاواتی «یونگ بیون» گرفته و آن را خنک کرده و برای فراوری به منظور تولید پلوتونیوم مورد استفاده قرار داده است؛ فرایندی که قبل از این برای آزمایش های هسته ای اجرا شده است.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد که وزارت امور خارجه آمریکا در مورد این گزارش های رسانه ای اعلام نظر نکرده است ولی با کره جنوبی همکاری نزدیک دارد .

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش خود آورده که احتمالا کره شمالی بار دیگر فراوری هسته ای را آغاز کرده اما جزییات زیادی در این باره منتشر نکرده است.

کره جنوبی و آمریکا بر این باورند که کره شمالی خود را برای پنجمین آزمایش هسته ای از سال 2006 میلادی به این طرف آماده می کند.

کره شمالی در سال 2005 میلادی خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و در سالهای 2006، 2009 و 2013 به ترتیب دست به انجام آزمایش هسته ای زد. این کشور همچنین ششم ژانویه سال 2016 نیز نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرده است.

آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی در سال جاری میلادی موجب شدیدترین تحریم های سازمان ملل علیه این کشور در دو دهه گذشته را در پی داشته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: