مدیرکل سیاسی وزارت کشور:

لیست سیاه برای صحبت کردن یا نکردن افراد نداریم

کدخبر: 2038971

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: لیست سیاه که در آن چه کسی می‌تواند صحبت کند یا این که صحبت نکند، در کشور نداریم و تاکنون هیچ نهاد یا دستگاهی نیز افراد ممنوع‌السخنرانی را مشخص نکرده‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدامین رضازاده در جلسه‌ای با احزاب و تشکل‌های سیاسی استان همدان، اظهارداشت: در کشور لیست سیاه که در آن چه کسی می‌تواند صحبت کند یا این که صحبت نکند نداریم و تاکنون هیچ نهاد یا دستگاهی نیز افراد ممنوع‌السخنرانی را مشخص نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر هم مشخص شده به صورت محدود و با توجه به احکام قضایی بوده است. بنابراین فعالیت احزاب در همه جای کشور مشکلی ندارد و به راحتی می‌توانند سخنران‌های مورد نظر خود را دعوت کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: دفاتر فرعی احزاب نیز با توجه به آمار نشان دهنده آن است که تسهیلات لازم برای تسریع در تشکیل دفاتر در استان همدان فراهم شده است و از این رو ما مشکلی در استان همدان نداریم.

رضازاده اظهار داشت: تشکیل جلسه وزارت کشور با همه احزاب با توجه به این که قریب به 250 حزب در کشور ثبت شده است امکان پذیر نیست اما این جلسات باید در استان ها برگزار شود.

وی بیان داشت: احزاب ملی و کشوری نزدیک به 50 تا 60 جلسه تاکنون برگزار کرده اند که وزیر کشور نزدیک به 5 جلسه، معاون سیاسی وزارتخانه نزدیک به 15 جلسه و سایر مسئولین به تفاخر در اکثر جلسات آنها شرکت کرده اند.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور در خصوص خانه احزاب، گفت: خانه احزاب پس از 10-11 سال با حضور همه طیف ها و سلیقه ها در کشور تشکیل شد و مقرر شد تحت عنوان 3 سلیقه سیاسی (اصلاح طلب، اصولگرا و مستقلین) به صورت دوره ای این تشکل صنفی اداره شود.

رضایی افزود: اساسنامه خانه احزاب نیز اصلاح شده و دوره اعتبار آن نیز 3 ساله شد و به توافق رسیده اند که هر سال مسئولیت آن به یک طیف سیاسی سپرده می شود که سال اول آن به دست اصولگرایان سپرده شده است .

وی تصریح کرد: ضرورت تشکیل خانه احزاب در استان همدان احساس می شود و مسئولین این امر به دنبال ایجاد ساز و کارهای مناسب آن هستند. در عین حال خود احزاب استانی هم می توانند چنین تشکلی را مستقلاً در استان ها ایجاد کنند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: این امر بسیار پسندیده است که ما به چنین ظرفیتی در کشور رسیده باشیم که همه علائق سیاسی در کنارهم با تعامل به بحث و تبادل نظر بپردازند.

رضازاده اظهار داشت: این که گفته می شود کار حزبی هزینه دار هست غیرقابل انکار و قابل قبول است و با توجه به سیر تاریخی کشور این امر کاملاً محسوس تر می شود و وقتی به سابقه برخی از احزاب و ارتباط آنها به خارج از کشور نگاه می کنیم این فکر را برای مردم تداعی می کند که به احزاب نمی توان اعتماد کرد و اصلاح این موضوع نیز زمان بر است، اما به انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و تعداد زیاد کاندیداها نگاه می کنیم متوجه می شویم که کم کم احزاب جای خودشان را در جامعه دارند پیدا می کنند.

در ادامه مدیرکل سیاسی وزارت کشور درخصوص برخی الزامات تقویت و واقعی شدن فعالیت های حزبی، ارتقای معرفت عمومی شهروندان از کارکرد مثبت احزاب ، توسعه متوازن اصول عمومی توسعه در کشور ، رفع ایرادات حقوقی نظام انتخاباتی کشور، تقویت تشکیلات پایدار حزبی در مناطق و شهرستان ها ، ارتقای بنیه تئوریک فرهنگ حزبی در کشور ، رفع آسیب ها و مؤلفه های بی اعتمادی میان نخبگان سیاسی و رفع برخی دغدغه های نظام سیاسی از فعالیت احزاب مسائلی بیان کردند

همچنین رضازاده درخصوص نقش احزاب در نهادینه کردن راهبرد اعتدال در جامعه مطالبی را در عناوین تقلیل نزاع سیاسی به رقابت قانونی، تقویت سازگاری و مدارای سیاسی ، پذیرش و تبیین اصل رقابت به جای رویکرد حذفی ، پذیرش و تبیین اصل آرامش پویایی سیاسی ، تقویت ضرورت تعامل میان نخبگان سلایق مختلف سیاسی ، پذیرش و تبیین اصل مشارکت به عنوان یگانه شاخص جابجایی قدرت سیاسی، پرهیز از فضایی تک قطبی و دو قطبی سازی کاذب در جامعه، تمهید فضای تعامل و همکاری قوا، پرهیز از عدم همکاری نخبگان و نیروهای توانمند در سطوح مدیریت ، پذیرش دو شاخص قانون و منافع ملی به عنوان شالوده عمل سیاسی اظهار کرد.

در ابتدای این جلسه مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری با ارائه گزارشی در خصوص عملکرد دفتر سیاسی و انتخابات در رابطه با احزاب و تشکل های سیاسی ، گفت: در استان همدان مجموعاً 38 حزب و تشکل سیاسی تشکیل شده است که از این میان 2 حزب مجوز استانی و 27 حزب مجوز دفتر فرعی دارند و مابقی فاقد مجوز می باشند . در نتیجه 29 مجوز فعالیت تا کنون صادر شده است .

الماسی افزود: از ابتدای تصویب قانون فعالیت احزاب در ایران تا سال 1392 فقط 12 حزب مجوز فعالیت داشت که طی 3 سال اخیر از ابتدای فعالیت دولت یازدهم 17 مجوز دیگر نیز صادر شده است که مجموعاً 29 حزب مجوز فعالیت دارند.

ارسال نظر: