در برنامه ارغنون مطرح شد:

اگر قرار باشد فرهنگی وارد کشور شود، ابتدا باید در راستای بومی سازی آن قدم برداشت

کدخبر: 2039017

محمد مفتاحی در برنامه "ارغنون" شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: وقتی یک کالا وارد کشور می شود باید نام و نشان و پیشنیه ی خود را به همراه داشته باشد، اگر قرار باشد فرهنگی وارد کشور شود، ابتدا باید در راستای بومی سازی آن فرهنگ قدم برداشت.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، برنامه ارغنون با حضور محمد مفتاحی و با موضوع بررسی نقطه های اشتراک ادبیات و موسیقی از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمد مفتاحی با اشاره به ادبیات دوران معاصر گفت: بار سنگین ادبیات در دوران معاصر بسیار کاسته شده است و دیگر نیازی نیست که ادبیات همراه با کار خود تاریخ را هم بنویسد.

وی همچنین در ادامه ی همین موضوع افزود: تاریخ نویسان در رشته های مختلف تاریخ در دانشگاه های درس خوانده اند و کار تاریخ را پیش می برند؛ با این حال نیازی نیست که یک شاعر یا نویسنده دست به نگارش یا سرایش اثری تاریخی بزند.

این شاعر معاصر ایرانی همچنین اضافه کرد: این موضوع علاوه بر ادبیات در رشته های دیگر هنری نیز وجود دارد و نمونه ی بارز آن موسیقی است که امروزه به سمت بی کلامی بودن رفته است.

وی با تاکید بر این که غالبا ذهن مردم ایران کلامی است، اظهار داشت: در طول سال ها کلام موسیقی نقش مهمی را در زندگی ما داشته است، اگر این عمل به یک باره از موسیقی حذف شود، خلا کلام بسیار مشهود و ملموس خواهد بود، هموراه شاهد این هستیم که ذهن ایرانی با حذف کلام از موسیقی مخالفت می کند.

محمد مفتاحی با اشاره به تفکر نیما یوشیج به ساختار و معماری شعر نو، گفت: وقتی به نظریه های نیما رجوع می کنیم، می بینیم که به قافیه، ردیف و وزن شعر اهمیت و ارزش بسیار زیادی قایل است.

وی با اشاره به این که برخی کسانی که بعد از نیما شعر معاصر را تجربه کردند دچار باورهای غلط هستند، گفت: این افراد سعی دارند ادبیات وارداتی را به ادبیات ایرانی کشانده و با تلفیق برخی از شعرهای غیر ایرانی شعر ایرانی تولید کنند.

این پژوهشگر شعر و ادبیات ایران همچنین ادامه داد: که وقتی یک کالا وارد کشور می شود باید نام و نشان و پیشنیه ی خود را به همراه داشته باشد، اگر قرار باشد فرهنگی وارد کشور شود، ابتدا باید در راستای بومی سازی آن فرهنگ قدم برداشت.

محمد مفتاحی با بیان این که موسیقی بخش مهمی از شعر است، اظهار داشت: کلامی که در شعر وجود دارد، باید دارای وزن و آهنگ باشد که امروزه تعاریف گوناگونی از وزن و آهنگ در دسترس است.

وی با اشاره به این که در نظریه نیما یوشیج وزن یکی از بخش های اساسی شعر محسوب می شود، گفت: یکی از مهم ترین ویژگی هایی که کلام شاعرانه دارد این است که حتما باید دارای آهنگ باشد.

این محقق حوزه ی ادبیات و شعر ایرانی در خصوص تعریف از شعر گفت: شعر حتما باید کلامی باشد از یک دیدگاهی متفاوت و شگفت آور و اعجاب انگیز، شعر باید دارای بُعد آشنازدایی باشد.

وی با اشاره به حوزه ی تلفیق شعر و موسیقی، گفت: بحث تلفیق شعر و موسیقی از شعر و اشعار نخست وجود داشته است،چرا که شاعران مختلف همواره خودشان را ملزم به وزن عروضی می کردند و آهنگ را برای شعر می گزیدند.

محمد مفتاحی در ادامه ی همین موضوع، اظهار داشت: اگر موسیقی با شعر هم خوان نباشد، به هیچ عنوان قابل شنیدن نیست؛ متاسفانه امروزه حتی بسیاری از آهنگ سازان و خوانندگان کشور در زمینه ی تلفیق شعر و موسیقی دچار اشتباه هستند.

وی با اشاره به این که بسیاری از کسانی که در حوزه ی موسیقی فعالیت می کنند با موضوع تلفیق شعر و موسیقی آشنایی کافی ندارند، گفت: متاسفانه بسیاری از فعالان موسیقی از تاثیر این موضوع بر مخاطب و اثر بی اطلاع هستند.

این پژوهشگر حوزه ی ادبیات با اشاره به مشکلات ناشی از عدم پیوند شعر و موسیقی در آثار امروزی، خاطر نشان کرد: به نظر من،بهتر است که در هنگام نشر هر قطعه ی موسیقی یک نفر به عنوان ناظر بر پیوند صحیح شعر و موسیقی در اثر حضور داشته و اشکالات موجود را رفع کند.

صوت برنامه ارغنون با اجرای وحید طارمی از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است.

خبرنگار: توفیق علائی

ارسال نظر: