«نسیم آنلاین» بررسی کرد؛ خبر تعطیلی تایید و چند ساعت بعد تکذیب می‌شود؛ پشت پرده چیست؟

چرا مدیرعامل "ارج" خبر تعطیلی کارخانه‌اش را کتمان می‌کند؟ / آیا پای پاستور در میان است؟

کدخبر: 2039087

در شرایطی که چند روز پیش از این رییس جمهور مدعی گشایش روزانه بعد از برجام شده تعطیلی چنین کارخانه‌ای نمیتواند برگ درخشانی از کارنامه اقتصادی این دولت به خصوص پس از فضای ترسیم شده پسابرجام باشد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- کارخانه "ارج" تعطیل شد، این خبر روز جمعه سر تیتر اخبار شد و پس از آن نیز بازتا‌ب‌های زیادی را در پی داشت، این بازتاب‌ها از آن جهت صورت گرفت که کارخانه "ارج" با شعار "نامی که می شناسید و به آن اطمینان دارید" توانسته بود در طی سالیان متمادی اعتماد خانواده های ایرانی را به دست آورد و خود را در دل خانه‌های ایرانی جا دهد.

در سال 1316 بود که این کارخانه به کوشش و تلاش سه برادر تحصیل کرده تأسیس شد و نامی برگرفته از نام خانوادگی آنان یعنی "ارجمند" بر روی آن نهاده شد. این کارخانه ظرف چند سال به سرعت توانست بازار مصرفی ایران را در دست بگیرد به طوری که حتی علینقی عالیجانی، وزیر اقتصاد ایران در سال‌های ١٣٤١ تا ١٣٤٨ در کتاب خاطراتش می‌گوید:" در آخرین سفرم به شوروی به آقای نوویکو، نایب نخست وزیر شوروی که قائم مقام کاسیگن نخست وزیر وقت شوروی بود، یک یخچال ایرانی ارج هدیه دادم .او فوق العاده خوشحال شد و به من تاکید کرد که راننده خودش می‌آید تا یخچال را ببرد و تاکید کرد مبادا یخچال را به دفترش بفرستم."

و اما حالا خبر تعطیلی این کارخانه که اولین برند لوازم خانگی در ایران است در حالی روز گذشته منتشر شد که بلافاصله به دلیل بازتاب گسترده ای که داشت از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و در مصاحبه با یک خبرگزاری رسمی جهموری اسلامی مورد تکذیب قرار می‌گیرد. جالب‌ این است که انتشار واقعیت توسط رسانه‌ها از سوی این مسئول جوسازی علیه دولت خوانده می‌شود. وی در حالی از تولید نزدیک به 15 هزار کولر و بخاری در دو سال اخیر و آمادگی فروش یک هزار دستگاه کولر و بخاری توسط این کارخانه در حال حاضر خبر می دهد که طحانپور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان داشته که این این کارخانه حدود سه سال است تعطیل است و این اواخر برای دیگران تولید می کرد و برند "ارج"ی در بازار وجود نداشت. در حقیقت خبر ورشکستگی این کارخانه به امروز و دیروز برنمی گردد که این چنین حنیفی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی آن را تکذیب می کند زیرا پیش از این جمعی از کارگران این کارخانه با ارسال طوماری خطاب به مقامات ارشد دولتی از جمله وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، خواستار رسیدگی به وضعیت اسفبار این کارخانه شده‌ بودند بنابراین تعطیلی این کارخانه موضوعی دور از ذهن نبوده است .

در حالی که طبق اخبار رسیده به خبرنگار اقتصادی« نسیم آنلاین » رایزنی‌هایی از سوی برخی مسئولین دولتی با مدیران این کارخانه‌ی پیر برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت تعطیلی "ارج" صورت گرفته، و در شرایطی که چند روز پیش از این رییس جمهور در دیدار اعضای شوراهای عالی کشور مدعی گشایش جدید و روزانه بعد از برجام شده است تعطیلی چنین کارخانه‌ای که روزگاری صنعت ایران را پرآوازه کرده و بسیاری از جوانان این مرز و بوم را مشغول به کار کرده بود نمی‌تواند برگ درخشانی از کارنامه اقتصادی این دولت به خصوص پس از فضای ترسیم شده پسابرجام باشد. شنیده‌ها حاکیست دولتی‌ها به مدیران ارج گفته‌اند تا با جریان رسانه‌ای تعطیلی ارج همسو نشوند و آنها نیز در مقابل مشکلات آنها را حل خواهند کرد!

بدون شک داستان پایان فعالیت 80 ساله این برند با وجود تلاش مسئولین برای پنهان ماندن و تکذیب تعطیلی این کارخانه به اینجا ختم نخواهد شد و در صورت بررسی و پیگیری نکردن چگونگی این ماجرا یأس در فضای صنعت کشور را به همراه خواهد داشت. هر چند که در این مدت کوتاه نیز بسیاری از فعالان اقتصادی به خصوص حوزه لوازم خانگی نه تنها خبر تعطیلی "ارج" را تأیید کرده اند بلکه از این ماجرا به شدت اظهار تأسف کرده و هر یک در این رابطه مطالبی را عنوان کردند:

ارسال نظر: