رئیس سابق کمیسیون پولی، بانکی و سرمایه‌گذاری اتاق ایران و ایتالیا در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

انفعال شدید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام/ آقای روحانی؛ مدیران بی‌لیاقت را اخراج کنید

کدخبر: 2039146

جهان بیگلری گفت: با ایجاد خطوط اعتباری آن هم با شرایط خاص از بانک‌های خارجی مشکل سرمایه گذاری کشور حل نخواهد شد.

محمدرضا جهان بیگلری رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص ایجاد خط اعتباری از بانک‌های خارجی اظهار کرد: آقای خزاعی به عنوان معاون وزیر اقتصاد و ریاست سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور و به عنوان رئیس بزرگترین نهاد متولی سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کشور باید بداند که فقط با ایجاد خطوط اعتباری آن هم با شرایط خاص از بانک‌های خارجی مشکل سرمایه گذاری کشور حل نخواهد شد.

وی افزود: فاینانس‌ها صرفا خطوط اعتباری برای خرید ماشین آلات و تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی ازهمان کشورها هستند و این مسئله علاوه بر کمک به اقتصاد کشورهای غربی، به بدهکار کردن بانکهای عامل و شرکتهای داخلی می انجامد.

رئیس سابق کمیسیون پولی و بانکی اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا خاطرنشان کرد: لازمه جذب سرمایه گذاری خارجی بسترسازی، قوانین و مقررات شفاف، همت و تلاش است که با وضعیت موجود و رصد سه سال مدیریت آقای خزاعی در سازمان سرمایه گذاری چنین فاکتورهایی مشاهده نمی شود.

جهان بیگلری گفت: انفعال سازمان سرمایه گذاری در حالی است که مشکلات بین المللی تا حدی حل شده ولی در بدترین شرایط در دولت قبل سازمان سرمایه گذاری یکی از فعالترین و پرکارترین معاونتهای اقتصادی کشور بود.

وی با انتقاد از رئیس کل بانک مرکزی نیز به نسیم آنلاین گفت: آقای رییس کل بانک مرکزی باید بداند مشکل اقتصاد کشور ال سی و سوییفت نیست. آنها فقط مسکن و روان کننده تجارت هستند. مشکل اصلی تعدد بانکها، نبود تجربه، علم و دانش کافی مدیران عامل بانکها، عدم وجود برنامه ریزی صحیح در سیستم بانکی، نبود قوانین و مقررات شفاف و فقدان نظارت مستمر است که عمده بانکهای کشور را در وضعیت ورشکستگی قرار داده است.

رئیس سابق کمیسیون پولی و بانکی اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح کرد: بانکداری صرفا گرفتن سپرده و دادن تسهیلات و دریافت چند درصد کارمزد نیست. این مابه تفاوت دریافتی‌ها حتی هزینه های پر زرق و برق بانکها را هم جوابگو نیست. بلکه نوع ارائه خدمات در بانکداری فرا تر از این است . در حال حاضر بیشتر بانکها به جای استفاده از شیوه‌های نوین بانکداری که سود سرشاری را بدنبال دارد به خرید و فروش و ساخت وساز و شرکت داری و بنگاه داری روی آوردند و با سرمایه بیت المال وضعیت تجاری و اقتصادی را بهم ریختند.

جهان بیگلری گفت: دولت باید بداند که با وام دادن به چند شرکت کوچک نمی‌توان اقتصاد را درست کرد نباید مقطعی به این موضوع نگاه کرد بلکه باید ریشه ای مشکل را حل نمود.

این اقتصاددان بیان کرد: آقای رییس جمهور باید بپذیرد وقتی جایی انتقادی است همه آن با نیت سیاسی نیست، بلکه مشکلاتی هم هست. ایشان حداقل باید صحبتهای منتقدین را گوش کند، تا چاره اندیشی شود نه اینکه تعدادی مشاور انتخاب کند و به تعریف و تمجید آنها دلخوش باشد و تا انتقادی از جانب برخی افراد شناخته شده مطرح می‌شود، سریع سفر خارجی در قالب هیئت‌های تجاری و یا همایشها به فراموشی سپرده شود.

رئیس سابق کمیسیون پولی و بانکی اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: آقای رییس جمهور باید بداند که اجرای برجام جوابگوی کل مشکلات کشور نیست و نگه داشتن و حمایت از مدیران بی لیاقت هم نشان از معرفت نیست. بلکه در اینجا رعایت منافع یک ملت و کشور بزرگی بنام جمهوری اسلامی ایران، کشوری که 35سال در مقاومت و تحریم بوده، مطرح است. فعالین اقتصادی همانطور که به صحبتهای دکتر روحانی قبل از انتخابات اعتماد کردند و پای صندوقهای رای آمدند از ایشان انتظار برآورده شدن حداقل‌ها را دارند.

جهان بیگلری گفت: باید از مدیران با تجربه ای که عملکرد خوبی در دولت گذشته داشتند، فارغ از مسائل جناحی در بخشهای اقتصادی استفاده شود و مدیران ناکار آمد برکنار شود. وی اضافه کرد: دولت باید برای اقتصاد کشور برنامه ریزی و هدف اجرایی تعیین کند و دست کارآفرینان و فعالین اقتصادی را بگیرد و از آنها حمایت کند. در همه جای دنیا حمایت از اقتصاد و فعالین اقتصادی جزء وظایف اصلی دولتهاست.

ارسال نظر: