سفر وزیر خارجه کره‌جنوبی به روسیه

کدخبر: 2039286

وزیر خارجه کره جنوبی برای مذاکره در خصوص مساله هسته‌ای کره شمالی و سایر موضوعات، رهسپار مسکو شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "یون بیونگ- سه" وزیر خارجه کره جنوبی امروز یکشنبه برای دیدار و گفتگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، عازم مسکو شده است.

این نشست قرار است فردا دوشنبه برگزار شود. این نخستین سفر رسمی وزیر خارجه کره جنوبی به روسیه از سال 2013 میلادی است که به این سمت رسیده است. البته این نخستین سفر یک وزیر خارجه کره جنوبی به روسیه در 5 سال گذشته به شمار می رود.

وزیر خارجه کره جنوبی همچنین قرار است در کنفرانس کره- روسیه در خصوص مسائل اقتصادی و سیاسی نیز شرکت کند و بازدیدی نیز از کارخانه خودروسازی هیوندای موتور در سن پیترزبورگ خواهد داشت.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: وزرای خارجه دو کشور قرار است در خصوص همکاری‌های دوجانبه رایزنی کنند و طرحی را برای مبادلات مشترک طی سال 2016-2017 میلادی به امضا برسانند.

وزیر خارجه کره جنوبی پیش از این در اظهاراتی تاکید کرد: روسیه یک شریک مهم برای سئول در زمینه خلع سلاح کره شمالی و برقراری آرامش و صلح در شبه جزیره کره به شمار می رود.

روسیه و کره شمالی از اعضای گفتگوهای شش جانبه هستند. این گفتگوها از سال 2003 میلادی با هدف پایان دادن به برنامه هسته ای کره شمالی آغاز شد. چین، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن نیز دیگر اعضای این گفتگوها هستند. در سال 2005 میلادی، طرف ها بر سر خلع سلاح شبه جزیره کره و متوقف شدن همه فعالیت های هسته ای کره شمالی به توافق رسیدند.

ولی در سال 2005 کره شمالی خود را یک قدرت هسته ای معرفی کرد و چندین آزمایش هسته‌ای انجام داد. این آزمایش ها موجب تشدید نگرانی های بین المللی شد. 4 سال بعد، کره شمالی تسلیحات هسته‌ای بیشتری را آزمایش کرد و از مذاکرات شش جانبه خارج شد.

کره شمالی 6 ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و در ماه فوریه نیز یک ماهواره را با استفاده از موشک بالستیک به فضا پرتاب کرده است.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا طی ماه های اخیر تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی اعمال کرده‌اند.

ارسال نظر: