گزارش «نسیم آنلاین» از ترکیب مهمترین کمیسیون مجلس شورای اسلامی:

با مشخص شدن ترکیب کمیسیون امنیت ملی، احتمال ریاست "بروجردی" قوت گرفت

کدخبر: 2039490

با تعیین اعضای نهایی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مشخص شد که قریب به اتفاق اعضای این کمیسیون را اصولگرایان تشکیل می دهند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همواره از جهات مختلف مورد توجه فراکسیون ها و جناح های حاضر در مجلس بوده است، هم به لحاظ اثر گذاری هم به لحاظ بسط ید و امکانات و سفرهای خارجی.

کمیسیون امنیت ملی در این دوره از مجلس شورای اسلامی هم به صورت جدی مورد توجه فراکسیون های سیاسی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، به طوری که از مدتها قبل تعداد بالایی از اعضای هر دو فراکسیون ولایت و امید برای ثبت نام در این کمیسیون خود را آماده کرده بودند.

در این دوره حتی کار به جایی رسیده بود که اصلاح‌طلبان مجلس (فراکسیون امید) از مدتها قبل، حتی قبل از تشکیل مجلس شورای اسلامی، با برنامه‌ریزی خاصی در پی کسب کرسی‌های این کمیسیون بودند و رسیدن به آن را جزء اهداف اصلی خود در دوره دهم مجلس معین کرده بودند.

اما پس از ثبت نام گسترده نمایندگان برای این کمسیون و سپس تعیین مصادیق لازم برای عضویت و سپس رسیدن به لیست 23 نفره این کمیسیون مشخص شد که از این جمع تنها 8 کرسی به "امید"ی‌ها رسیده و 15 کرسی باقی در تسلط اعضای فراکسیون ولایت است.

کاظم جلالی، مجتبی ذوالنوری، سید حسین نقوی‌حسینی، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محمدابراهیم رضایی، محمدمهدی برومندی، محمداشوری تازیانی، مسعود گودرزی، جواد کریمی قدوسی، علاءالدین بروجردی، سیدقاسم جاسمی، مرتضی صفاری نطنزی، ابوالفضل حسن بیگی، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی و هاجر چنارانی از اعضای فراکسیون ولایت هستند و شهروز برزگر کاشانی، مصطفی کواکبیان، کمال دهقانی‌فیروزآبادی، هادی شوشتری، علی نجفی خوشرودی، علیرضا رحیمی، اردشیر نوریان و سید محسن علوی از اعضای فراکسیون امید.

علاوه بر این، 8 نفر از اعضای این دوره کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سابقه عضویت در این کمیسیون را دارا هستند که به جز مصطفی کواکبیان و هادی شوشتری، مابقی از فراکسیون ولایت مجلس هستند. حشمت الله فلاحت پیشه در مجالس قبلی و علاءالدین بروجردی (رئیس سه دوره قبلی)، سید حسین نقوی‌حسینی(سخنگوی دوره قبل)، کاظم جلالی، جواد کریمی قدوسی و محمداشوری تازیانی در دوره نهم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بوده اند.

با این شرایط می‌تواند پیش‌بینی کرد که برای ریاست کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم علاءالدین بروجردی، کاظم جلالی و مصطفی کواکبیان محتمل‌ترین گزینه‌ها باشند.

هرچند که مصطفی کواکبیان به دلیل نداشتن رای لازم و کاظم جلالی به علت حضور در مرکز پژوهش ها و احتمال قوی تمدید دوره ریاستش در این مرکز، نتوانند رقبای جدی و قابل توجهی برای علاء الدین بروجردی باشند.

ارسال نظر: