معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت:

میانگین دریافتی پزشکان متخصص ۱۳ میلیون تومان است

کدخبر: 2039564

موهبتی با اشاره به فعالیت پیش از ۲۰ هزار و ۹۵۰ متخصص و فوق تخصص در کشور افزود: پرداختی اینکه این افراد حدود بیش از ۲۰ سال از عمر خود را صرف تحصیل می‌کنند پرداختی آنها با کارانه به طور میانگین ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، طاهر موهبتی امروز در نشست خبری با بیان اینکه هیئت امنا در دانشگاه علوم پزشکی مرجع تنظیم مقررات و قانونگذاری در نظام دانشگاهی را دارند، اظهار داشت: در هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: به بهانه برنامه ششم توسعه اهداف کلی معاونت‌ها طی پنج سال آینده جمع‌آوری و در برش یک ساله برنامه عملیاتی آن تهیه شد.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دو بخش مشترک و اختصاصی تهیه شده و شامل 880 برنامه می‌باشد که طی آن بیش از 4 هزار فعالیت در حوزه سلامت انجام خواهد شد.

موهبتی پایش منظم و مستمر اجرای این برنامه عملیاتی را از ویژگی‌های آن دانست و گفت: بر این اساس در طول سال و به صورت فصلی اجرای برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد پای و ارزیابی قرار می‌گیرند و نخستین پایش در 10 روز اول تیرماه خواهد بود.

به گفته وی، تهیه پیوست سلامت برای کلیه طرح‌های اجتماعی و قوانین مرتبط ، اصلاح ساختار سلامت، افزایش کیفیت ارائه خدمات و تأمین منابع پایدار حوزه سلامت از مهمترین محورهای مورد تأکید مقام معظم رهبری می‌باشد و برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز در جهت اجرا و تحقق این اهداف و تحقق اهداف بالادستی چون سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی سلامت تهیه شده است.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت تأکید کرد: یکی از اشکالات جدی ما این است که برنامه خوب می‌نویسیم اما اجرای برنامه‌ها همیشه با تأخیر همراه است چرا که در نظام برنامه‌ریزی‌ کشور فاقد برنامه‌های عملیاتی می‌باشیم.

موهبتی تأکید کرد: در برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اقتصاد مقاومتی به عنوان محور قرار گرفته و تمامی برنامه‌ها بر این اساس تهیه شده‌اند.

وی در خصوص اعتبارات اجرایی این برنامه عملیاتی اظهار داشت: به طور کلی بودجه در حوزه سلامت در سال جاری حدود 3 درصد افزایش داشته از این جهت اعتبار مشخصی برای اجرای برنامه نمی‌توان تعیین کرد ولی به دانشگاه‌ها اعلام شده که پروژه‌های عملیاتی خود بر اساس بودجه و منافع خود مشخص و تصویب کنند و دانشگاه به فراخور اعتبارات خود برنامه‌ها را معین می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت با اشاره به امضای تفاهم نامه‌ای با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار داشت: براین اساس مقرر شد تا 60 درصد از نمره ارزشیابی دانشگاه‌ها و تخصیص اعتبار بر اساس اجرای برنامه عملیاتی ابلاغ شده صورت گیرد و این برنامه به طور کلی ارزیابی‌ها را ضابطه‌مند می‌کند.

موهبتی در ادامه با اشاره به فعالیت پیش از 20 هزار و 950 متخصص و فوق تخصص در کشور افزود: پرداختی اینکه این افراد حدود بیش از 20 سال از عمر خود را صرف تحصیل می‌کنند پرداختی آنها با کارانه به طور میانگین 13 میلیون و 300 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: از برنامه سوم توسعه قرار است سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان از حدود 70 درصد به 30 درصد کاهش یابد که هیچگاه این امر محقق نشد در حال حاضر نیز با وجود اقدامات صورت گرفته باز هم به این هدف نرسیدیم چرا که منظور از کاهش پرداختی مردم تنها در بخش بستری نیست.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت در ادامه در رابطه با سیاست‌های ساختاری حوزه سلامت از جمله تجمیع بیمه‌ها و پرونده الکترونیک سلامت در لایحه برنامه ششم توسعه بحثی به میان نیامده و سهم وزارت بهداشت در این لایحه یک و نیم بند بوده که این مسائل ساختاری در آن دیده نشده اما در سند پیوست رویکردها به این مسائل پرداخته شده است.

موهبتی همچنین در خصوص واگذاری بیمارستان‌ها به بخش خصوصی اظهار داشت: در هیچ کجا واگذاری بیمارستان به بخش خصوصی با تعرفه غیر دولتی نداریم به جز اجرای مدل BOT.

وی در خصوص هیئت امنایی شدن بیمارستان‌ها ادامه داد: طبق برنامه قرار بود 20 درصد از بیماستان‌های کشور هیئت امنایی شوند که در برنامه عملیاتی کف 10 درصد برای این هدف در نظر گرفته شده است.

موهبتی اظهار داشت: یکی دیگر از مصوبات هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص یک درصد از درآمدهای اختصاصی به پژوهش است که بر این اساس مکلف به اختصاص یک درصد و مجاز به اختصاص 2 درصد از درآمدهای اختصاص به امر پژوهش شده‌اند.

وی تأکید کرد: بر اساس این مصوبه هزینه‌کرد از این محل در بخش‌های دیگری چون خرید تجهیزات و پرداخت‌های پرسنلی ممنوع است.

ارسال نظر: