سه مظنون آتش‌سوزی پاسارگادشناسایی شدند

کدخبر: 2039633

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: بررسی های کارشناسی حاکی از وارد شدن آسیب جدی به ۸۶۸ هکتار از عرصه های منابع طبیعی در شهرستان پاسارگاد است و با توجه به منشا انسانی این آتش سوزی، سه مظنون در ارتباط با آن دستگیر شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین »،‌مهرزاد بوستانی افزود: درحالی که برآوردهای اولیه حکایت از گستره 500 هکتاری آتش سوزی در اراضی منابع ملی در شهرستان پاسارگاد بود که بررسی های دقیق تر بر اساس نقشه برداری های صورت گرفته نشان می دهد که 868 هکتار از منابع طبیعی این منطقه در آتش سوزی هفته گذشته از بین رفت.

وی ادامه داد: با این وجود، هم اینک در حال تطابق نقشه برداری های صورت گرفته با تصاویر ماهواره ای هستیم تا وسعت دقیق مناطق خسارت دیده از آتش سوزی مشخص شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان این که سهل انگاری یک دامدار عامل ایجاد آتش سوزی در منطقه پاسارگاد بوده است، گفت: در این رابطه سه نفر از مظنونان که از دامداران و چوپانان حاضر در منطقه بودند شناسایی شدند و پس از شناسایی عامل اصلی، وی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

بوستانی افزود: این چوپان نتوانسته است آتشی که شب قبل از وقوع آتش سوزی یعنی شامگاه هجدهم خرداد ماه جاری در دامن طبیعت برافروخته را مهار کند و از آنجا که این موضوع را به اطلاع نیروهای منابع طبیعی نیز نرسانده بود، این آتش در صبح نوزدهم خرداد با وزش باد گسترش یافت تا این که در نهایت با تلاش های گسترده در روز جمعه به طور کامل مهار شد.

مشاهده دود در صبح نوزدهم خرداد بر فراز کوه های مرتفع در شهرستان پاسارگاد از جمله منطقه بلاغی از وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی این منطقه حکایت داشت.

دور بودن و دشواری مسیر دسترسی به محل آتش سوزی و در اختیار قرار نگرفتن بالگرد در روز نخست حادثه برای جا به جایی نیروهای امدادی، مانع از خاموش کردن آتش در روز نوزدهم خرداد شد و در نهایت با آغاز فعالیت بالگرد و جا به جایی نیروها در روز بیستم خرداد، گام های اساسی برای خاموش کردن آتش برداشته شد و در نهایت، این آتش سوزی روز جمعه بیست و یکم خرداد جاری به طور کامل مهار شد.

روز نوزدهم خرداد 95 که آتش سوزی در منطقه بلاغی پاسارگاد آغاز شد، فرماندار این شهرستان وسعت منطقه درگیر این آتش سوزی را 900 هکتار اعلام کرد اما اعلام رقم دقیق در این زمینه را منوط به اظهار نظر کارشناسان منابع طبیعی فارس دانست.

شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله 110 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

ارسال نظر: