انتقاد آمریکا از بحرین به دلیل بازداشت مجدد "نبیل رجب"

کدخبر: 2039805

به دنبال بازداشت مجدد "نبیل رجب"، فعال حقوقی بحرینی، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل به شدت از این اقدام رژیم آل خلیفه انتقاد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از مرآة البحرین، زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در جلسه افتتاحیه سی و دومین دوره شورای حقوق بشر در ژنو گفت: دولت بحرین دستکم 250 شهروند را سلب تابعیت کرده است. علاوه بر محدودیت‌های شدید علیه آزادی بیان دولت بحرین از طریق ممنوع کردن تظاهرات در منامه، پایتخت از سال 2013 تمامی تعهدات بین المللی‌اش را درباره حقوق بشر نقض کرده است.

وی گفت: ده‌ها بحرینی از جمله چندین نوجوان به دلیل مشارکت در تظاهرات محاکمه شده‌اند. سرکوب اعتراض مردم را از بین نخواهد برد بلکه موجب افزایش آن خواهد شد.

نبیل رجب، فعال حقوقی سرشناس بحرینی، رئیس مرکز ممنوعه "دیدبان حقوق بشر بحرین" و عضو شورای مشورتی خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر بین المللی است که صبح دوشنبه بازداشت شد.

مارک تونر، سخنگوی وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به بازداشت مجدد نبیل رجب گفت: ما بسیار نگران بازداشت نبیل رجب هستیم و تا به این لحظه از اتهاماتی که به وی وارد شده بی‌خبریم. ما این مسئله را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: دولت ایالات متحده معتقد است که نباید یک نفر به دلیل اقدام مسالمت‌آمیز و استفاده از حق آزادی بیان و تجمع حتی اگر سخن جنجال برانگیزی گفته باشد، محاکمه یا بازداشت شود. ما به این مسئله اعتقاد داریم که دادن حق بیان به مخالفان کثرت‌گرایی در جامعه را تقویت و نه تهدید می‌کند.

وی گفت: ما نگرانی خود را از طریق سفارتمان در منامه به اطلاع مقامات بحرینی رسانده‌ایم.

در همین حال خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در اولین واکنش رسمی به صحبت‌های زید بن رعد الحسین گفت: ما هرگز دست از روند و روش اصلاحی خود نخواهیم کشید و اجازه نابودی امنیت و ثباتمان را نیز نخواهیم داد. ما وقت خود را با گوش دادن به حرف‌های کمیسیونر سازمان ملل که هیچ توان و قدرتی ندارد تلف نخواهیم کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: