افزایش تدابیر امنیتی تاجیکستان در مرز با افغانستان

کدخبر: 2040092

تاجیکستان با هدف جلوگیری یا حداقل کاهش نفوذ تروریست های تکفیری و تردد قاچاقچیان به خاک این کشور از افغانستان، برنامه‌های گسترده‌ای را برای امن سازی مناطق مرزی درنظر گرفته که بخشی از آن را اجرا کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رفت و آمد افراطیون و اعضای گروه های مسلح در مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان و احتمال گسترش نفوذ آنان به کشورهای همجوار، همیشه یکی از نگرانی های اصلی سازمان های امنیتی در آسیای میانه و همچنین روسیه بشمار می رود.

خبرگزاری اسپوتنیک امروز (چهارشنبه) در این باره گزارش داد: تاجیکستان شمار نیروهای نظامی خود را در مرز با افغانستان افزایش داده است که این اقدام با تداوم و افزایش تشنج در مناطق شمالی این کشور ارتباط داده می شود.

بنا به این گزارش، مقام های مرزبانی تاجیکستان تشریح کردند که یگان های مرزی با ادغام نیروهای دوره دیده در مدرسه عالی مرزبانی و سربازان آموزش دیده تقویت شدند.

در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دلیل افزایش تعداد نیروهای مرزبانی، تهدیدهای فزاینده قاچاقچیان مواد مخدر و افراط گرایان اعلام می شود.

براساس گزارش های انتشار یافته از اول سال جاری میلادی تاکنون 60 مورد نقض مقررات کنترل مرزی از جمله تلاش برای رخنه مسلحانه به تاجیکستان ثبت شده است.

پیش از این نیز مقام های تاجیکستان از نیروهای ارتش برای ایجاد خط دوم حفاظت از مرز استفاده کرده بودند.

در سه سال اخیر با کمک کشورهای منطقه، تاجیکستان بیش از 10 پاسگاه مرزی با 50 الی 70 مرزبان مستقر در هر مرکز مرزبانی ساخته است و همچنین از همکاری اطلاعاتی ساکنین مناطق مرزی برای شناسایی ورود غیرمجاز افراد بهره گرفته می شود.

تا فروپاشی شوروی که سال 1991 رخ داد، 25 هزار نظامی و مرزبان با حمایت نیروی هوایی از 1344 کیلومتر مرز تاجیکستان با افغانستان حفاظت می کردند و بعد از آن نیز این مسئولیت در مرز جنوبی دو کشور بر عهده مرزبانی روسیه قرار گرفت که از 11 سال پیش مرزبانان تاجیکی آن را بر عهده گرفته اند، ولی تجهیزات نظامی نیاز آنها اعلام شده است.

کارشناسان عقیده دارند که تابستان امسال، رخنه یا وقوع درگیری های جدی در مرز بعید است، اما در هر حال مرزبانان و نظامیان تاجیک باید آماده نبرد باشد و حتی در صورت وخیم شدن اوضاع می توان بر نیروی روسی مستقر در پایگاه نظامی 201 و یگان های واکنش سریع سازمان پیمان امنیت جمعی کشورهای منطقه تکیه کرد.

اسپوتنیک نوشته است: برپایه داده های سازمان ملل، کشور تاجیکستان یکی از کم توسعه یافته ترین جمهوری های شوروی سابق است که همزمان با تحمل مشکلات مختلف از جمله اقتصادی، سخت ترین مناطق مرزی با همسایگان خود بویژه افغانستان را دارد و براساس برآوردها چندین هزار جنگجوی مسلح افراطی در مناطق شمالی مرزی این کشور نزدیک تاجیکستان حضور دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: