وزیر اقتصاد ترکیه:

ایران در اولویت تجاری و کانون توجه ترکیه قرار دارد

کدخبر: 2040301

"نهاد زیبکچی" وزیر اقتصاد ترکیه در آنکارا در خصوص نگاه دولت جدید آنکارا به همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران گفت: ایران در اولویت تجاری و کانون توجه ترکیه قرار دارد و به عنوان رئیس طرف ترک کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه برای توسعه مناسبات با ایران تلاش خواهم کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، زیبکچی بعد از احراز مقام وزارت اقتصاد در اولین دیدار خود با گروهی از اعضا و مدیران انجمن خبرنگاران اقتصادی در یک ضیافت افطاری این مطلب را عنوان کرد.

وی در پاسخ به اینکه دولت جدید آنکارا چه رویکردی را برای توسعه مناسبات با ایران خواهد داشت و موضوع گشایش مرکز تجاری ترکیه در تهران با چه هدفی دنبال می شود؟

گفت: گشایش مرکز تجاری ترکیه در تهران اولین گام ترکیه در راه گشایش مراکز تجاری ترکیه در خارج خواهد بود و یکی از مهمترین گامهای دولت در خصوص توسعه بازرگانی به شمار می رود.

زیبکچی با اشاره به اینکه این مرکز تجاری ترکیه در یکی از مهمترین مناطق تهران برپا می شود، گفت: تاکنون رایزنان بازرگانی در درون سفارت خانه های ترکیه فعالیت داشتند اما با انفکاک فعالیت مرکز از سفارت خانه 10 رایزن بازرگانی ترکیه در این مرکز فعالیت خواهند کرد.

«این رایزنان با گشت و گذار در تمام ایران، با نمایندگان کسب و کار ایران در تماس بوده و به صورت پل ارتباطی بین کارآفرینان ایرانی و ترک عمل خواهند کرد.»

زیبکچی با تاکید بر اینکه ایران برای ترکیه در اولویت اول قرار دارد، گفت: ایران در صدر برنامه ها و اولویت های من قرار دارد و مسئولیت ریاست طرف ترک کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نیز در دولت جدید به من محول شده است.

وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: در سال گذشته مذاکرات خوبی را با ایران در خصوص توسعه دامنه این موافقتنامه داشته ایم و در آخر سال با تغییر و تحولاتی که در دولت آنکارا ایجاد شد، این مذاکرات نهایی نشد. اما بعد از احراز وزارت اقتصاد با آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تماس داشتم و به زودی یا در تهران و یا آنکارا گرد هم خواهیم آمد.

زیبکچی ایران و ترکیه را دو کشور برادر قلمداد کرد و گفت: ما در هر زمینه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید روابط خود را توسعه دهیم. ایران و ترکیه ظرفیت های بالقوه همکاری دارند و بر این باور هستم که با بکارگیری این ظرفیت ها دسترسی به رقم 50 میلیارد دلار در تجارت بین دو کشور قابل دسترسی می باشد.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که، آیا مرکز تجاری به صورت یک مرکز خرید نیز عمل خواهد کرد، گفت: نه مرکز خرید نخواهد بود. در مراکزی چون تهران، نیویورک، آلماتی و فرانکفورت شرکت های ترکیه دفاتری دارند که دولت آنکارا بخش مهمی از هزینه های آنها را که بالغ بر سه میلیارد دلار می باشد، پرداخت می کند.

زیبکچی گفت: مرکزی که در ایران تاسیس خواهد شد، شرکت های ترک و نهادهای مدنی فعال در حوزه فعالیت های اقتصادی و تجاری اعم از اتاقهای بازرگانی و صنعت در آن دفتر خواهند داشت و دولت آنکارا تقریبا تمامی هزینه های آن را تقبل خواهد کرد.

زیبکچی بعد از روی کار آمدن دولت احمد داوداوغلو که عمر آن نزدیک به 20 ماه به طول انجامید از مقام وزارت اقتصاد کنار رفت و به تازگی با کنار رفتن داوداوغلو و روی کار آمدن دولت بینالی یلدریم دوباره به وزارت اقتصاد برگشته است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: