یاسر جلالی

برنامه دشمن برای سپاه، جدی است

کدخبر: 2040387

فعالیت‌های حزب‌الله و حماس در خارج از مرزهای ایران و فعالیت‌های سپاه در منطقه و نیز در داخل کشور، همان مصادیقی هستند که دولت ایران یا باید به پذیرش آن‌ها و اعمال دستورات ضدتروریسم تن دهد، یا از خیر تعاملات اقتصادی و مشارکت بین‌المللی و اصطلاحاً رفع واقعی تحریم‌ها بگذرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی، کارشناس مسائل سیاسی نوشت:

مشکلات جدی در لبنان بر سر اجرای قوانین تحریمی آمریکا در مورد حزب‌الله ایجاد شده است. آمریکایی‌ها در حال تست و عمل در اشل کوچک، و ارزیابی قوانین و اقدامات و نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تعمیم مدل تحریم حزب‌الله به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

در شرایط فعلی، پنج قانون پیشنهادی برای تحریم سپاه در دستور کار کنگره آمریکا قرار دارد. لیست دقیق و کاملی از شرکت‌ها و مؤسساتی که سپاه پاسداران، بنیادهای تعاون سپاه و بسیج، قرارگاه‌ها و زیرمجموعه‌ها، و نیز شرکت‌ها یا افراد مرتبط به این نهاد در آن‌ها سهام دارند، تهیه شده است. در یکی از پیشنهادها خواسته شده است که شرکت‌هایی که سپاه در آن‌ها حضور بیشتر از بیست درصدی دارد، مورد تحریم قرار گیرند.

یکی از اهداف این تحریم‌ها که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف آن است، قرار دادن کشور در معرض یک دوراهی خطرناک و ایجاد شکاف یا به عبارت بهتر چالش اساسی داخلی در کشور است. مشروط کردن تعاملات اقتصادی ایران با بانک‌ها، مؤسسات مالی، شرکت‌های بیمه و بنگاه‌های اقتصادی دیگر کشورها، به محدود کردن کامل سپاه و تحریم داخلی آن و تن دادن به برجام منطقه‌ای تا حتی متوقف کردن تمامی فعالیت‌های جدی این نهاد، در دستور کار دشمن است.

درواقع پس از هدایت ایران به سمت اقدامات طراحی‌شده و به هم پیوسته ذیل سرفصل «مبارزه با پولشویی و حمایت مالی تروریسم»، اکنون نوبت تنظیم شدن دولت ایران با آمریکایی‌ها در مصادیق و اصرار بر اعمال قانون علیه این مصادیق رسیده است. فعالیت‌های حزب‌الله و حماس در خارج از مرزهای ایران و فعالیت‌های سپاه در منطقه و نیز در داخل کشور، همان مصادیقی هستند که دولت ایران یا باید به پذیرش آن‌ها و اعمال دستورات ضدتروریسم تن دهد، یا از خیر تعاملات اقتصادی و مشارکت بین‌المللی و اصطلاحاً رفع واقعی تحریم‌ها بگذرد. در این مسیر، جلوگیری از فعالیت‌های مالی و دادوستدهای تجاری ازجمله بستن حساب‌ها و ممانعت از افتتاح حساب‌های جدید بانکی برای سپاه مشابه آنچه در لبنان در مورد حزب‌الله اتفاق افتاد، از گام‌های ابتدایی محسوب می‌شود.

البته تحریم سپاه محدود به قوانین تحریمی ثانویه ایالات‌متحده نخواهد بود و احتمالاً در قالب قوانین تحریمی اتحادیه اروپا و قطعنامه سازمان ملل نیز بسط و گسترش خواهد یافت. رسیدن رژیم صهیونیستی به ریاست کمیته مبارزه با تروریسم سازمان ملل را در جهت کارسازی در راستای چنین اقداماتی می‌توان ارزیابی نمود.

قرار دادن دولت ایران در چنین مخمصه‌ای، مخاطرات بسیاری را برای کشور رقم خواهد زد و معادلات داخلی ایران و البته مسائل منطقه‌ای را پیچیده‌تر خواهد نمود.

ارسال نظر: