سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری:

پرداخت حقوق چند ده میلیونی در وزارت بهداشت وجود ندارد/ برخی پزشکان دریافت‌های بالا دارند که از شیرمادر حلال‌تر است

کدخبر: 2040425

حریرچی با رد شایعه مطرح شده در مورد فیشهای چند صدمیلیونی در وزارت بهداشت از دریافی بالای پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد ضمن تکذیب پرداخت حقوق ماهانه 700 میلیون تومانی در وزارت بهداشت اظهار داشت: فیش حقوقی که در رسانه‌ها منتشر شد مربوط به یک فوق تخصص کلیه است و این فیش مربوط به سیستم آذرخش وزارت بهداشت است.

وی افزود: این فیش حقوقی مربوط به کارکرد شش ماهه است ولی در عنوان یک ماه ذکر شده و طوری وانمود شده که این فیش یک ماهه است.

وی با بیان اینکه این شخص مسئول و مدیر نیست گفت: در این فیش حقوقی 9 ردیف کارانه قرار دارد و حقوق بیش از شش ماه یک فوق تخصص است برای رفع این موضوع به دیوان محاسبات مراجعه کرده و تمامی فیش‌ها را در آنجا ارائه دادیم.

حریرچی اضافه کرد: پرداخت‌ها در وزارت بهداشت کاملاً قانونی و تحت نظارت بوده و امکان دارد در بعضی از موارد غیر متعارف باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به احتساب تورم ارقام پرداختی، دریافتی ما کمتر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: ‌در حال حاضر به ازای هر یک هزار نفر جمعیت یک و نیم تخت بیمارستانی و یک و نیم پزشک داریم که این آمار بسیار پایین است.

وی ادامه داد: مطلوب این میزان در سطح جهانی 3 و نیم تخت به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است و این میزان در منطقه 2 و نیم است.

حریرچی با اشاره به اینکه پزشکان متخصص در کشور 77.5 درصد خدمات درمانی مردم را انجام می‌دهند گفت: 12.5 درصد این میزان در حوزه خدمات درمانی و نیروهای مسلح و کمتر از 10 درصد خدمات خصوصی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشکان متخصص به طور میانگین 75 ساعت در هفته کار می‌کنند اظهار داشت: در یکی از مناطق محروم که 2 هزار کیلومتر از تهران فاصله دارد به مدت چندین ماه تنها یک متخصص زنان و زایمان در آن شهر وجود داشت که کل زایمان‌های آن شهرستان را انجام داده است که این پزشک اگر دریافتی بالای 100 میلیون تومان نیز داشته باشد از شیر مادر حلال‌تر است.

حریرچی افزود: این پزشک هر روز به صورت شبانه روزی 15 زایمان طبیعی و سزارین انجام می‌دهد که البته درخواست نیرو کرده و توانستیم یک پزشک دیگر به آن منطقه ارسال کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: حقوق ما در وزارت بهداشت مانند حقوق اعضای هیئت علمی و وزارت علوم است همچنین ما یک تعرفه دولتی داریم و هزینه‌های درمانی طبق آن تعرفه افزایش پیدا می‌کند به طور مثال در گذشته برای یک عمل لوزه 8 هزار و 500 تومان دریافت می‌شد که این رقم در حال حاضر به 73 هزار تومان رسیده است.عمل آپاندیس نیز در گذشته 38 هزار تومان بوده که طبق تعرفه جدید به 109 هزار تومان رسیده است.

حریرچی با توجه به تکذیب حقوق‌های چند ده میلیونی گفت: ممکن است در 40 تا 50 جلسه پرتو درمانی از بیمار و بیمه 700 میلیون تومان پول گرفته شود اما این رقم به صورت ماهانه دریافت نمی‌شود و ممکن است یک ماه 50 میلیون و 900 هزار تومان و ماه دیگر 65 میلیون و 200 هزار تومان و الی آخر که این مبلغ دریافت طی 40 تا 50 جلسه درمانی دریافت می‌شود.

وی تاکید کرد: ما به طور متوسط 47 درصد حق العلاج می‌دهیم که 20 درصد این میزان برای مالیات کسر می‌شود.

وی ادامه داد: یک بیمارستان برای یک بخیه مبلغ زیادی می‌گیرد که غیر قانونی بوده و ما آن را رد می‌کنیم اما در رسانه‌ها تیتر می‌زنیم طرح تحول سلامت پول‌های غیر قانونی می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته تا اختلاف درآمد بین گروه‌های پزشکی و غیر پزشکی را کاهش دهیم .

حریرچی اضافه کرد: در بخش دولت نسبت درآمد پزشک عمومی نسبت به پرستار 1.75، متخصص به پرستار 4.73 است که این میزان رنج قابل قبول است.

وی در ادامه با بیان اینکه اختلاس و دزدی در همه ارگان‌ها و سازمان‌ها وجود دارد و ما نیز از این امر مستثنی نیستیم گفت: متوسط میانگین کل دریافتی پزشکان 13.900 است، سقف کارانه دریافتی دانشگا‌ه‌ها 80 میلیون تومان است و پرداخت‌های بالای 100 میلیونی تعدادشان اندک و انگشت‌شمار است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد هیچ ریالی بدون نظارت مدیر مالی و سازمان‌های نظارتی پرداخت نمی‌شود.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میزان حقوق خودش گفت: میزان دریافتی من را باید از کسی که پرداخت می‌کند پرسید.وزیر بهداشت، معاونین، رؤسای دانشگاه‌ها به میزانی که فعالیت می‌کنند کمتر از یک دهم معادل کار دولتی را دریافت می‌کنند.

تک تک افرادی که در سیستم کار می‌کنند و البته مختص این دوره هم نیست اکثر آنها حقوق و دریافتی قانونی دارند و دستگاه‌های نظارتی بر این موضوع نظارت کامل را دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در 8 رشته پزشکی که شامل رادیولوژی، بیهوشی، ارتوپدی، چشم، زنان، جراحی مغز، جراحی عمومی و گوش و حلق و بینی 1.8 تا 1 دهم نیاز را داریم که این میزان باید حداقل 3 برابر باشد.

ارسال نظر: