«نسیم آنلاین» بررسی کرد

ارگان دولت اعداد سرمایه‌گذاری خارجی را جابجا کرد!/ یک درخواست از خزاعی: جزئیات ۲ میلیارد سرمایه خارجی را منتشر کنید

کدخبر: 2040631

ویژه نامه روزنامه ایران به یکباره حدود یک تا دو میلیارد از آمارهای ورودی سالهای قبل را کاهش داده و به آمار سالهای ۹۳ و ۹۴ اضافه کرده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: سرمایه‌گذاری خارجی و سازمان متولی آن در دولت روحانی تبدیل به یکی از ضعیف‌ترین نقاط اقتصادی در سه سال گذشته شده است. در طول سالهای حضور حسن روحانی در پاستور علی رغم اجرای برجام و بهبود ظاهری مناسبات بین المللی وضعیت جذب سرمایه خارجی به مراتب بدتر از دولت قبل شده است، به شکلی که بنا به اذعان اکثر فعالان اقتصادی بعد از برجام حتی یک سرمایه گذار خارجی هم به کشور نیامده است. حالا خود دولتمردان هم وقتی قرار است از سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم صحبت کنند، مجبور به آمار سازی هستند.

در یکی از این آمارسازی های عجیب و غریب و بی سابقه دولتمردان، روزنامه ایران ارگان رسمی دولت در ویژه نامه خود به مناسبت سالروز انتخابات یازدهم و با شعار "امتداد امید" گزارش سراسر نادرستی را ، در این ویژه نامه چند ده صفحه ای خود منعکس کرده و اقدامات دولت قبل را زیر سوال برده است. نقطه اوج این ویژه نامه دفاع از سه سال عملکرد دولت تدبیر و امید در گزارش صفحه 76 تا 78 است. یکی از شاخصهای آماری مورد توجه این ویژه نامه آمارهای سرمایه گذاری خارجی کشور است. پیش از این «نسیم آنلاین» در گزارشهای مختلفی در طی ماههای اخیر نشان داد که سازمان سرمایه گذاری خارجی یکی از ضعیف ترین نهادهای اقتصادی کشور در طی دوره های اخیر بوده است و کندی و لختی فعالیتهای آن صدای سرمایه گذاران خارجی را درآورده است. همین مسئله موجب شده که آمارهای سرمایه گذاری خارجی در مقایسه با سالهای قبل به زیر 15 درصد کاهش یابد.

همچنین مسئولان این سازمان در این سالها بارها برای فرار از فشار افکار عمومی، آمارهای مصوب خود را به جای آماری سرمایه ورودی به مسئولین مملکتی قالب کرده اند. اما آمارهای ویژه نامه روزنامه ایران کمی عجیب به نظر می رسد. در حالی که عملکرد آمارهای سرمایه گذاری در کشور به راحتی قابل دسترس و از وبگاه آنکتاد قابل دستیابی است، این ویژه نامه به یکباره حدود یک تا دو میلیارد از آمارهای ورودی سالهای قبل را کاهش داده و به آمار سالهای 93 و 94 اضافه کرده است. حال سوال اینجاست که آیا تداوم تدبیر و امید ارزش این را داشت که به یکباره آمار سرمایه گذاری خارجی را دستکاری کنیم؟

همه داده های سرمایه گذاری خارجی کشور هم اکنون در وزارت اقتصاد موجود است و همه مدارک و مستندات برای دستگاههای نظارتی به ویژه سازمان بازرسی در دسترس است. خوب است تیمی از سازمان بازرسی به ماجرا ورود کند و با مراجعه به آن بانکهای اطلاعاتی، حقیقت را مشخص کند. کارشناسان اقتصادی نزدیک به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اعتقاد دارند که کل ورودی های سرمایه گذاری خارجی به کشور در سه سال اخیر کمتر از 4 میلیارد دلار است. که به طور متوسط حدود 1.3 میلیارد دلار برای هر سال خواهد بود. تحلیل این شاخص ها نشان می دهد که برآورد سرمایه خارجی کشور در سال 94 تا حدود یک میلیارد دلار سقوط کرده است.

گرچه به نظر می‌رسد گزارش آنکتاد عدد 2 میلیارد و 50 میلیون دلار و کاهش 2.6 درصدی سرمایه گذاری خارجی را در در سال 2015 نشان می دهد، اما کارشناسان این حوزه این آمار را منطبق بر واقعیت نمی دانند و خواهان انتشار آمار جزئیات سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته هستند.

از آنجایی که مسئولان سازمان سرمایه گذاری خارجی در طی ماههای اخیر با ارایه آمارهای ضد و نقیص و جا به جا کردن آمارهای مصوب و وارد شده موجب فریب مسئولین و کارشناسان شده از سازمانهای نظارتی می خواهیم برای راستی آزمایی آمارها به تیمی کارشناسی را سازمان سرمایه گذاری بفرستند. باید دید مسئولان نهادهای نظارتی به این درخواست ما توجهی می کنند؟

ارسال نظر: