یادداشت مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی برای «نسیم آنلاین»: نهادهای نظارتی در خواب؛

دست‌اندازی دوباره بانک مسکن به مسکن مهر!؟/ منابع ۲۵۰۰میلیارد تومانی تسهیلات بافت فرسوده از کجا تامین می‌شود؟

کدخبر: 2041267

وقتی که متقاضیان مسکن مهر در تورم و افزایش قیمت و تاخیرهای سه ساله مسکن مهر دست و پا میزنند، چرا تسهیلات بافتهای فرسوده باید به جای دیگری تخصیص یابد؟

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: مقداد همتی مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی- دیروز رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران خبر از اعطای تسهیلات بافت فرسوده به متقاضیان کرد. مبلغ این وام ۵۰ میلیون تومان است که با سود ۲% (پایین تر از نرخ سود تسهیلات قرض الحسنه!) به ساکنان بافتهای فرسوده پرداخت می‌شود. طبق تفاهم وزارت راه و شهرسازی تعدا وامهای بافت فرسوده ۵۰هزار واحد است که در سال ۹۲ سازمان مدیریت ۱۰% مابه التفاوت سود آنرا تضمین کرده است.

از طرفی سازمان نوسازی شهرداری تهران هم ۱۰% دیگر مابه التفاوت سود وام را به بانک مسکن می‌دهد. با توجه به اینکه متقاضیان سود این وام را ۲% پرداخت میکنند در مجموع سود این تسهیلات ۲۲% است. اما نکته اساسی منابع این تسهیلات است؛ ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع ۵۰هزار وام ۵۰میلیونی قرار است از کجا تامین شود؟ بانک مسکن غیر منابع بازپرداختی اقساط مسکن مهر، چه منابعی در اختیار دارد؟

بانک مسکنی که برای تسهیلات روستایی هم منابع نداشت و از خط اعتباری مسکن مهر منابع مزبور را تامین کرد، چگونه قرار است ۲۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند؟

هرچند این تسهیلات در یکی از بهترین مصارف (احیای بافت فرسوده) خرج می شود اما آیا نباید پرسید چراغی که به خانه رواست چرا قرار است مسجد را روشن کند

وقتی که متقاضیان مسکن مهر در تورم و افزایش قیمت و تاخیرهای سه ساله مسکن مهر دست و پا میزنند، چرا این تسهیلات باید به جای دیگری تخصیص یابد؟

نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی، بانک مرکزی، وزارت اطلاعات و .. بازهم منتظرند تا تبعات اجتماعی منفی این تصمیم مانند فیشهای حقوقی، اختلاسهای بانکی و ... برای مردم عیان شوند تا اقدام کنند؟

بانک مسکن باید به این سوال هم جواب دهد، منابع مسکن مهر با سود صفر درصد در اختیار این بانک است، ۲۲درصد سود اخذ شده از این تسهیلات قرار است به جیب چه کسی واریز شود؟

ارسال نظر: