سازمان ملل:

۶۵ میلیون نفر از جمعیت جهان آواره هستند

کدخبر: 2041373

سازمان ملل با انتشار گزارش جدیدی نشان داده است، امروز بیش از هر روزی در تاریخ مردمی هستند که از خانه‌هایشان گریخته‌اند؛ اکنون از هر ۱۱۳ نفر در جهان یک نفر آواره است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در این گزارش تمامی آوارگان، آنهایی که در سودان جنوبی از دست غارتگران می‌گریزند، آنهایی که در آفریقای مرکزی از گروه‌های مواد مخدر فرار می‌کنند و آنهایی که داعش در موصل و فلوجه فراریشان داده در بر گرفته شده‌اند. در حالی که اکثر این آوارگان در کشور خودشان بی‌جا و مکان مانده‌اند، تعداد بی‌سابقه‌ای به دنبال پناهندگی سیاسی در کشورهای ثروتمند جهان هستند. حدود 100 هزار کودک در این میان هستند که به تنهایی این سفر را پیش می‌برند.

برآورد می‌شود تعداد افرادی که جنگ و درگیری آواره‌شان کرده از 65 میلیون گذشته است و این یعنی بیشتر از جمعیت کشوری مانند انگلیس آواره در جهان زندگی می‌کند.

این آمارهای جدید، بخشی از گزارش جهانی آژانس پناهجویان سازمان ملل است که همزمان با موج خشونت‌ها و اهانت‌ها علیه مهاجران و پناهجویان در کشورهای غربی منتشر شده است؛ کشورهایی که پناهجویان و آوارگان در آنها به دنبال امنیت و زندگی هستند.

در این میان اتحادیه اروپا در چگونگی مدیریت موج پناهجویان که از دریای مدیترانه می‌گذراند، متحد عمل نکرده است.

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان روز گذشته (یکشنبه) نسبت به بحرانی که آن را "تهدید بیگانه هراسی در امروز اروپا" توصیف کرده بود هشدار داد.

روز شنبه نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سفر خود به لسبوس در یونان "بستن مرزها، موانع و تعصب" را در مساله پناهجویان محکوم کرد و از سران اروپایی خواست تا برخورد مجرمانه با پناهجویان را متوقف کنند.

مساله چگونگی رسیدگی به تحرک اجتماعی مردم به دلایل مختلف چه جنگ و چه فقر، زمینه اصلی نشست سالانه سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل است که در ماه سپتامبر برگزار می شود.

در آمریکا که در طول تاریخ نسبت به هر کشور دیگری پناهجویان بیشتری را در خود جای می‌داد، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور متعهد به اسکان 10 هزار پناهجوی سوری تا ماه اکتبر شد که هنوز روند پذیرش آنها آغاز نشده و به کندی پیش می‌رود. این دولت همچنین از سوی مدافعان حقوق بشر به دلیل موج جدید اخراج اهالی آمریکایی مرکزی از جمله زنان و کودکان مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

در گزارش سالانه آژانس پناهجویان سازمان ملل آمده است، تعداد آوارگان که در سال 2014، 5 / 59 میلیون تن بوده طی یک سال در سال 2015 به 3 / 65 میلیون تن رسیده است.

بخش اعظمی از این تعداد یعنی حدود 41 میلیون تن همچنان در کشورهای خود به سر می‌برند. تاکنون سازمان ملل این میزان آواره داخلی را به صورت رسمی شناسایی و اعلام نکرده بود. بزرگترین تعداد این آوارگان داخلی در سوریه و عراق به سر می‌برند اما شورش‌ها در نیجریه و سومالی همچنین میلیون‌ها تن را در این کشورها آواره کرده است.

در این گزارش آمار مربوط به آوارگان بلایای طبیعی چون زلزله و سیل در نظر گرفته نشده‌اند، افرادی که در سال 2015 تقریبا 19 میلیون تن بودند.

با وجود تمام توجهات به مناقشه‌ها برای پذیرش پناهجویان از سوی کشورهای اروپایی این گزارش اذعان کرده است که حدود 86 درصد این آوارگان در کشورهای متوسط همسایه خود چون اتیوپی، اردن و ترکیه زندگی می‌کنند.

براساس این گزارش نیمی از کودکان آواره از مدرسه جا مانده‌اند چرا که اکثرا مدارس کشورهای میزبان ظرفیت پذیرش آنها را ندارند.

این آمار فجیع به نحوی شکست سران قدرتمند جهان در پایان دادن به جنگ‌ها را نشان می‌دهد. از سوریه تا افغانستان تا جمهوری کنگو جنگ‌ها هنوز ادامه دارند، بیمارستان‌ها هنوز هم با نقض شدید قوانین بشری بمباران می‌شوند و امدادرسانان از در هم شکسته شدن خود شکایت می‌کنند.

این گزارش همچنین به ناکارآمدی جهانی در انعطاف در مقابل پناهجویان اشاره می‌کند. از این جمعیت تنها حدود 200 هزار تن سال گذشته توانسته‌اند به خانه‌های خود باز گردند یا خانه‌ای دائمی در یک کشور خارجی بیابند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: