سید مرتضی نبوی:

اصولگرایان برای حل مشکلات مردم طرح‌های اقتصادی ملموس ارائه دهند/ تشریح ایدۀ "پارلمان اصولگرایی"

کدخبر: 2041420

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به اعتقاد بنده تمامی تشکل‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اصول‌گرایان باید دور هم جمع شوند تا به صورت دموکراتیک مجلس یا همان پارلمان اصول‌گرایی تشکیل شود و تصمیمات از درون پارلمان بیرون بیاید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه است. او سابقه حضور در ادوار گذشته مجلس را دارد و در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز حضور داشته اما دیگر در بدنه مرکزی جام قرار ندارد. با این حال ایده‌های خود را به اصول‌گرایان ارائه می‌کند. جدیدترین ایده او «تشکیل پارلمان اصول‌گرایی» است، نبوی در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده» به تبیین این ایده و برنامه‌هایی که اصول‌گرایان باید در انتخابات سال ۹۶ اعمال کنند، پرداخت.

بخش دیگر این گفت‌وگو هم به مظلومیت فرهنگ و عدم استقبال نمایندگان مجلس دهم از حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی نسبت به کمیسیون‌های دیگر مانند: «آموزش» کم است، گفت: «سازمان‌هایی که زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی قرار دارند، کم است، یکی از آن دستگاه‌ها، وزارت ارشاد است در حالی که آموزش و پرورش و وزارت علوم از ارکان اصلی فرهنگ است.»

او در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، در پاسخ به این سؤال که «قریب یک سال دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، اصول‌گرایان باید با چه تدابیر و برنامه‌هایی وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند؟»، گفت: «بنده ایده‌ای را تحت عنوان پارلمان اصول‌گرایی مطرح کردم. قبل از توضیح درباره این ایده باید بگویم اصول‌گرایان در انتخابات مجلس سعی کردند دور هم جمع شوند و در نهایت سازوکاری پیدا شد و تأکید هم بر ائتلاف حداکثری بود، تاحدودی هم موفق ظاهر شدند و مشاهده کردیم که آرا در تهران و استان‌ها متمرکز شد، به همین جهت در تهران اصول‌گرایان رأی خوبی آوردند. از نفر ۳۱(دکتر حدادعادل) تا نفر آخر آرا خوب بود به طوری که نفر ۶۱ با نفر ۶۰ فاصله زیادی داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: «این نتایج نشان داد که مردم، خصوصاً در این انتخابات، ملهم از مواضع مقام معظم رهبری، گرایش آشکاراً متفاوتی به رأی به فهرست‌ها از خود نشان داده‌اند و این سرمایه‌ای برای پا گرفتن کار تشکیلاتی است.»

وی با بیان اینکه اما بیان این مطالب کافی نیست، به تبیین ایده خود مبنی بر تشکیل پارلمان اصول‌گرایان پرداخت و اظهارداشت: «به اعتقاد بنده تمامی تشکل‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اصول‌گرایان باید دور هم جمع شوند تا به صورت دموکراتیک مجلس یا همان پارلمان اصول‌گرایی تشکیل شود و تصمیمات از درون پارلمان بیرون بیاید، البته باید این مجموعه فراگیر باشد و قاطبه تشکل‌های اصول‌گرایی را پوشش دهد.»

این فعال سیاسی اصول‌گرا، شرایط رقابت را سخت عنوان می‌کند و با اشاره به اینکه این ضرورت را هیچ‌کس انکار نمی‌کند که ائتلاف اصول‌گرایان باید حداکثری-حداکثری باشد، افزود: «نباید عده زیادی بیرون و جا بمانند در حالی که جزو طیف اصول‌گرایی تعریف می‌شوند، بنابراین باید مشارکت فعال داشته باشند.»

نبوی اضافه کرد: «در این صورت نتیجه و تصمیمی که توسط این سازوکار اتخاذ خواهد شد، مورد دفاع همه قرار خواهد گرفت؛ بنابراین پیشنهاد بنده این است اصول‌گرایان دور هم جمع شوند و به صورت دموکراتیک پارلمان تشکیل و با رأی نمایندگان تشکل‌ها، تصمیم به صورت حداکثری گرفته خواهد شد و همه از آن حمایت خواهند کرد.»

وی درباره اینکه آیا شما خود پیش قدم برای تشکیل چنین پارلمانی خواهید شد؟ گفت: «از سن و سال من این حرف‌ها گذشته است(باخنده) ایده‌ای به ذهنم برسد، مطرح می‌کنم. مشاور اصول‌گرایان خواهیم بود.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه گفتمان اصول‌گرایان، هر چند اقتصادی است، اما باید به سطوح خرد و با دیدگاه عملیاتی تنظیم شود، می‌گوید: «اصول‌گرایان باید به جامعه نشان دهند که مسائل واقعی اداره کشور را درک می‌کنند. مسیری که باید در این طریق طی شود، آن است که طرح‌های اقتصادی خرد و ملموس برای حل‌وفصل مسائل ملموس مردم مانند: «قیمت‌ها، مالیات، تسهیلات، تولید، اشتغال، اقتصاد خانواده» و مواردی از این دست، ارائه شود.»

نبوی تأکید کرد: «البته تعهد به عدالت و مبارزه با فساد، همچنان باید به عنوان نکات مهم مدنظر باشند، ولی اگر بر مسائل مفاسد اقتصادی تمرکز می‌شود، باید برای مردم توضیح دهیم که چگونه می‌توان در عین مبارزه با مفاسد اقتصادی، انگیزه‌های مدیران را حفظ کرد و در مضایقی که خارجی‌ها برای توسعه مستقل کشور به وجود آورده‌اند و تأثیراتش را می‌توان در عمق زندگی مردم دید، چطور می‌شود برنامه‌های عملیاتی برای توسعه درون‌زای کشور ارائه کرد.»

«چطور می‌شود که مردم یک شهر مانند یک خانواده به هم کمک کنند تا توسعه‌های محلی هم‌افزا شکل بگیرد.» ما به چنین فرمول‌هایی احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه برداشت من این است که آرامش و امنیت هم یکی از اضلاع یک گفتمان موفق خواهد بود، خاطرنشان کرد: «کشور در شرایط فعلی واقعاً به یک چهره آرام، با اخلاق، ساده زیست و دست پاک که به خوبی مسائل جوانان و خانواده‌ها را درک کند و برای حل یا تسکین مسائل آنان راه‌حل عملی و واقعی از طریق جلب مشارکت خود مردم داشته باشد، احتیاج دارد. به اعتقاد بنده ما در مقام ریاست جمهوری، بیشتر به یک سیاست اقتصادی - اجتماعی نیاز داریم، نه یک مدیریت سیاسی صرف.»

بخش دیگر گفت‌وگو با مدیرمسئول رونامه «رسالت»، به عدم استقبال نمایندگان مجلس دهم از عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس، اختصاص پیدا کرد.

او که خود به عنوان فعال فرهنگی، سیاسی شناخته می‌شود و سابقه حضور در قوه مقننه را دارد، با خنده از اقبالی صورت گرفته نسبت به کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و صنایع سخن گفت و افزود: «فعلاً اصل اقتصاد است.»

نبوی بر مظلومیت فرهنگ صحه گذاشت و در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که باید به این واقعیت پرداخت که ما در مجلس کمیسیونی به نام آموزش داریم و دو وزارتخانه مهم(آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری) زیرمجموعه آن قرار گرفته‌اند ولی شاهد و ناظریم فرهنگ در ساختار ما غریب و مظلوم است.

وی ادامه داد: «البته باز باید به این واقعیت هم اشاره کرد که کمیسیون فرهنگی مجلس خیلی نقشی در قانون‌گذاری ندارد.»

علت این موضوع سؤال دیگر «نماینده» از عضو مجمع تشخیص مصلحت بود که وی پاسخ داد: «علت، مهجور بودن و مظلوم بودن فرهنگ است. انقلاب، امام(ره) و مقام معظم رهبری چه نگاهی به فرهنگ داشته و دارند.» این نگاه به ما می‌گوید: «فرهنگ باید بر همه ارکان و بخش‌های ما حاکمیت داشته باشد، به عبارت دیگر فرهنگ باید در اقتصاد و سیاست حاکم باشد.»

مدیرمسئول روزنامه رسالت می‌گوید: «اگر این نگاه در جامعه اصلاح شود، آن وقت در مجلس هم اصلاح می‌شود ولی وقتی در جامعه و حتی در بین اصحاب رسانه چنین جایگاهی ندارد، باید چه انتظاری داشته باشیم.»

«بنده سؤال می‌کنم، رسانه‌ها چه اندازه به اخلاق جامعه و آسیب‌های جوانان می‌پردازند؟ کمتر پرداخته می‌شود و بیشتر به مسائل سیاسی، اهمیت داده می‌شود.»

نبوی بار دیگر تأکید کرد: «سازمان‌هایی که زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی قرار دارند، کم است. یکی از آن دستگاه‌ها، وزارت ارشاد است در حالی که آموزش و پرورش و وزارت علوم از ارکان اصلی فرهنگ است.»

وی توصیه کرد: «رسانه‌ها بر مقوله فرهنگ کار ویژه انجام دهند تا در جایگاه خود قرار گیرد البته مسئولان ما هم نیاز به هول دادن دارند اما رسانه‌ها می‌توانند افکار عمومی را آماده و مطالبه مردمی ایجاد کنند.»

ارسال نظر: