گزارش «نسیم آنلاین» از نشست تفاهم نامه پروژه VOD در موسسه رسانه‌های تصویری؛

ایوبی: پروژه VOD اتفاق بزرگی برای سینما و فرهنگ کشور محسوب می شود/ با اتهام زدن به دیگران چیزی حل نمی‌شود

کدخبر: 2041753

رئیس سازمان سینمایی گفت: پروژه VOD نه یک رسانه فراگیر صوتی تصویری است و نه رقیب رسانه ملی بلکه بستری بر فضای مجازی برای عرضه کالاهای فرهنگی ما است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم امضاء تفاهم نامه پروژه VOD‌ (سند) بین مؤسسه‌های رسانه‌های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا و خدمات ویدیوئی با حضور "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی و "مصطفی ابطحی" مدیر عامل مؤسسه رسانه‌های تصویری برگزار شد.

مصطفی ابطحی مدیر عامل مؤسسه رسانه‌های تصویری در ابتدای مراسم در سخنانی، گفت: با امضاء تفاهم نامه پروژه VOD گامی دیگر در جهت پیش برد تلاش‌هایی برداشته شد که در خصوص گسترش محصولات فرهنگی هنری با استفاده از فناوری اطلاعات انجام می شود.

وی افزود:‌ به دلیل گسترش تحولات فراوان در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه شبکه‌های ارتباطی امروزه امکان انتقال اطلاعات صورتی و تصویری در بستر اینترنت فراهم شده است. بر این اساس در 10 سال اخیر این امکان فراهم شده تا فایل‌های صوتی و تصویری در بستر اینترنت انتقال داده شود و بر این اساس بازارهای عرضه و تقاضای خوبی هم شکل گرفته است.

مدیر عامل مؤسسه رسانه‌های تصویری ادامه داد: ما با امضاء این تفاهم نامه به دنبال ایجاد یک پیوند بین حوزه تولید محتوا و حوزه تکنیک هستیم. بر این اساس امروز همکاران ما از شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت‌های تجمیع کننده محتوا و خدمات ویدیویی گرد هم جمع شده‌اند تا برای همیشه استارت این پروژه و آغاز این فعالیت زده شود.

ابطحی خاطرنشان کرد: ما در داخل کشور محتواهای فرهنگی هنری جذابی داریم که مورد استقبال داخلی و حیرت مخاطبان جهانی قرار گرفته و از این روی شکوه ایران را بیش از پیش نشان می‌دهد. بر این اساس ما قصد داریم تا از تکنولوژی و تکنیک‌های روز که بر بستر فضای مجازی می‌باشد برای انتقال این محتواهای ارزشمند به مردم کشور و مردم جهان استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: هدف ما از طراحی و ایجاد این پروژه دسته بندی و ارائه محتواهای داخلی به مخاطبان توسط خود ما می‌باشد زیرا نباید این فرصت را به شرکت‌های خارجی بدهیم تا محتواها و اطلاعات ما را دسته‌بندی کرده و به مخاطبان ما ارائه بدهند.

مدیر عامل مؤسسه رسانه‌های تصویری یادآور شد: مؤسسه رسانه تصویری به عنوان نماینده وزارت فرهنگی و ارشاد و اسلامی این ماموریت و مسئولیت را پیدا کرده تا این پروژه را نهایی کند. بر این اساس مأموریت ذاتی وزارت ارشاد نیز نظارت بر هرگونه اطلاع‌رسانی در هر نوع، شکل و بستر ارائه محتواهای فرهنگی هنری می‌باشد.

ابطحی متذکر شد: بر این اساس ما پروژه سند یا VOD را کلید زدیم و تا به امروز هر شرکت پروانه تولید محتوا از مؤسسه رسانه‌های تصویری دریافت کرده‌اند تا با ما همکاری کنند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: امضاء تفاهم نامه پروژه VOD بین مؤسسه‌های رسانه‌های تصویری، نمایندگان شورای عالی تهیه کنندگان و شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا و خدمات ویدیوئی اتفاق بزرگی است که نه فقط برای سینما بلکه برای فرهنگ کشور رخ داده است.

وی افزود: اجرایی شدن این پروژه گام بلندی برای تحقق آرمان‌های مردمی است که حرف اول آنها فرهنگ، هنر و تمدن است. بر این اساس اگر نگران تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و ولنگاری فرهنگی به قول مقام معظم رهبری هستیم باید بسترهای لازم را برای این دست اقدامات فراهم کنیم. زیرا اگر این فضا ایجاد شود بهترین راه برای مقابله با تهاجم فرهنگی خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: زمانی که مردم به کالاهای فرهنگی و تولیدات ملی خود دست پیدا کنند قطعاً آن را به کالاهای وارداتی فرهنگی که از خارج به داخل کشور سرازیر می شوند ترجیح خواهند داد.

ایوبی خاطرنشان کرد: ما سینما و موقفیت سینما را هنر نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و بر این اساس کلید زدن و بهره برداری از این پروژه‌ها در جهت گسترش فرهنگ کشور و صادرات آن به خارج از مرزها است.

وی اضافه کرد: در خصوص عرصه محتواهایی که در این بستر قرار می‌گیرند باید عرض کنم که صرفاً محتواهایی که مجوز عرضه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد را دارند در این بستر قرار می‌گیرند. البته باید به این نکته اشاره کنیم پروژه VOD‌ برای رسانه ملی یک رقیب محسوب نمی‌شود بلکه یار آن می‌باشد. در حقیقت پروژه VOD نه یک رسانه فراگیر صوتی تصویری است و نه رقیب رسانه ملی بلکه بستری بر فضای مجازی برای عرضه کالاهای فرهنگی کشور است.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: حفظ فرهنگ ملی هزینه دارد و طبیعتاً قدم در راه افتتاح چنین پروژه‌هایی هزینه‌بر نیز می‌باشد. همچنان که ارائه سیاسی هم برای موفقیت در آن لازم است. بر این اساس اعتقاد داریم حضور در چنین فضاهایی دغدغه‌های فرهنگی ما را پیرامون تهاجم برهنگی برطرف خواهد کرد.

ایوبی متذکر شد: پیرامون نگرانی‌هایی که در مورد فعالیت این شبکه برخی‌ها ابراز می‌کنند باید بیان کمک که اگر کسی ایران و اسلام را بشناسد و محتوای فرهنگی ما را درک کند و از آن طرف نیز وضعیت امروز جهان را بداند هیچگاه نگران فعالیت چنین پروژه‌هایی نخواهد شد.

ارسال نظر: