فواد ایزدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

اگر امیرعبداللهیان با فشار خارجی تغییر کرده باشد، باید بگوییم فاجعه رخ داده است

کدخبر: 2041852

فواد ایزدی گفت: اگر تغییرات وزارت خارجه با فشار خارجی باشد باید بگوییم که در حال بازگشت به دوران قاجار هستیم .

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص شایعات مطرح شده درباره ارتباط تحولات اخیر در معاونت عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه با مسائلی چون برجام‌ منطقه‌ای اظهار داشت: برجام فرمولی داشت، پذیرفتن یک محدودیت در قبال رفع محدودیت دیگر. اگر در تفاهم ژنو هم نگاه کنید می‌ببینید که فرمول این بود که هرچند ایران در حوزه هسته‌ای محدودیت می‌پذیرد اما بعد از آن تحریم‌ها لغو می‌شود که البته در عمل این اتفاق نیفتاد.

ایزدی با بیان اینکه آن چیزی که در عمل در مورد برجام اتفاق افتاد این بود که ایران محدودیت‌ هسته‌ای زیادی را پذیرفت گفت: در مقابل پذیرفتن این محدودیت ها قرار بود تعدادی از حدودیت های دیگر ایران رفع شود اما تنها بعضی از تحریم‌ها روی کاغذ تعلیق شد و در عمل خیلی از آنهایی که باید تعلیق می‌شد نیز تعلیق نشد و ادامه پیدا کرد که این وضعیت، وضعیت بسیار مطلوبی برای طرف مقابل است.

وی با بیان اینکه طرف مقابل اگر بتواند وضعیت فعلی برجام هسته ای را تبدیل به برجام دو و سه کند شرایط بسیار مطلوب‌تری نسبت به قبل به دست می‌آورد گفت: متأسفانه در این شرایط داخل کشور افرادی هستند که به آمریکایی‌ها پیام می‌دهند که ایران آمادگی امتیاز دادن در حوزه‌های دیگر را نیز دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بعضی از مسئولین دولت بودند که قبل از توافق می‌گفتند همه تحریم‌ها لغو خواهد شد و بر روی کلمه لغو همه تحریم‌ها تاکید داشتند اما بعد از توافق که تحریم‌ها لغو نشد گفتند که اگر می‌خواهید تحریم‌ها لغو شود باید در حوزه دیگر هم مذاکره کنیم و در حوزه دیگر مذاکره کنیم یعنی باید امتیاز بدهیم و طرف مقابل نیز این حرف برخی از مسئولین دولت را ترجمه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که ایران آمادگی دادن امتیاز را دارد در حالی که این بخشی از مجموعه حاکمیتی است.

وی اظهار داشت: بخش‌های دیگری از مجموعه حاکمیتی ما دل خوشی از برجام ندارد؛ چون آمریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده این بخش از حاکمیت قطعاً حاضر نیست در حوزه‌های دیگر هم ورود کند و با تجربه بدی که در رابطه با بحث هسته‌ای دارد از نظر عقلی و منطقی تکرار برجام را در برجام 2 و 3 موجه نمی‌داند که این هم یک بخش دیگری از حاکمیت است.

ایزدی اظهار داشت: هرچند اینکه در وزارت خارجه چه اتفاقی افتاده یا اینکه معاون وزیری که عوض شده متعلق به چه تفکری بوده و فرد جدیدی که آمده متعلق به چه تفکری است نباید خیلی ورود کنیم اما در رسانه‌های شایع شده بود که از بیرون در رابطه با آقای امیر عبداللهیان فشار هست که ایشان عوض شود و این از چند ماه پیش در رسانه‌های غربی مطرح شد.

وی خاطر نشان کرد: من نمی‌خواهم در مورد اینکه آقای امیرعبداللهیان به خاطر این فشارها عوض شده یا نه ورود کنم چون اگر این اتفاق افتاده باشد باید بگوییم که در حال بازگشت به دوران قاجار هستیم چون در دوره قاجار هم کشورهای خارجی فشار می‌آوردند، وزیر عوض می‌کردند و مسئولین کشور را جا به جا می‌کردند و این داستان 150 سال یا 200 سال پیش است که قطعاً الآن در جمهوری اسلامی نباید شاهد این وضعیت باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه تحلیل ما این نیست که آقای امیرعبداللهیان به خاطر فشارهای خارجی عوض شده گفت: چون اگر این موضوع واقعیت داشته باشد برای کشور فاجعه است ولی این بحث‌ها در رسانه‌های غربی مطرح بود که فشار هست که ایشان عوض شود به خاطر اینکه ایشان علاقمند به برجام 2 و 3 نیست.

وی در پایان با بیان اینکه من باورندارم افرادی از بیرون وزارت امورخارجه برای وزیر تصمیم می‌گیرند گفت: وزیر باید بتواند خودش وظایفش را انجام دهد و اگر من جای ایشان بودم با توجه به تبلیغاتی که نسبت به آقای امیرعبداللهیان وجود دارد، این کار را در این بازه زمانی انجام نمی‌دادم و این وضعیت هم خوب نیست که از بیرون بخواهند روی وزیر فشار بیاورند چون نهایتا وزیر مسئول وزارت خانه است و وقتی شرایط سیاست خارجی کشور خراب می‌شود وزیر مسئول آن است.

ارسال نظر: