معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری:

سعودی‌ها مسئولیت‌ حقوقی، بین‌المللی و اسلامی حجاج را نمی‌پذیرند

کدخبر: 2042220

محمدرضا باقری گفت: دولت سعودی باوجود وعده ها و قول هایی که داده بود ، هنوز پس از گذشت یکسال هیچ توضیحی در مورد این فاجعه دردناک به کشورهای اسلامی ارایه نکرده و مسئولیت های حقوقی ، بین المللی واسلامی در مورد تامین امنیت ، جان ، مال و ناموس زائران حرم نبوی و حجاج بیت الله الحرام را نمی‌پذیرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد رضا باقری، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری پس از دیدار با محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه در آنکارا گفت: پس از فاجعه منا و فاجعه مکه که در طی این دو حادثه دردناک هزاران حاجی از کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند و به شهادت رسیدند، دولت سعودی قول داده بود که کمیته حقیقت‌یابی را تعیین کند.

وی در ادامه گفت: قرار بود این کمیته موضوع را بررسی و به کشورهای اسلامی گزارش بدهد. ما اعتقاد داریم که آنها وظیفه دارند که این گزارش را بدهند و بگویند چرا این همه انسان بی‌گناه کشته شدند؛ آن هم با بی‌توجهی، بی دقتی، بی تدبیری و عدم مدیریت. حتی انسان‌هایی که نیمه‌جان بودند به خاطر این که به آنها رسیدگی نشد، جان دادند. این خسارت بزرگ به ایران و دیگر کشورهای اسلامی روا شد. آنها به لحاظ مسئولیت‌های داخلی، قوانین حقوقی و بین‌المللی و اسلامی وظیفه دارند که دیه جان باختگان را پرداخت کنند. این‌ها مطالبی بود که به سعودی‌ها گفته‌ایم و در آنکارا نیز برای آقای گورمز این موضوعات را تبیین و تشریح کردیم.

وی تاکید کرد: آنها که خود را خادم خانه خدا می‌دانند، وظیفه دارند تمهیداتی بیاندیشند که از حوادث گذشته جلوگیری شود. متاسفانه نه تنها در مورد قصور و کوتاهی خود برای ایجاد امنیت در موسم حج عذرخواهی نکردند، بلکه با کبر و غرور برخورد کرده‌اند که این امر مورد قبول هیچ مسلمانی نیست.

باقری گفت: من حامل پیام کتبی حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت بودم.

وی ادامه داد: این دومین باری است که ظرف سه ماه گذشته با گورمز ملاقات می کنم و با توجه به آنچه که بین جمهوری اسلامی ایران و دولت عربستان و مشخصا بین وزارت حج عربستان گذشته بود، مقرر شد که پیام حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر برای روسای بعثه‌های حج و مسئولین حج کشورهای مختلف فرستاده شود. برخی فرستاده شد و برخی هم به صورت حضوری شد که پیام برای گورمز از این نوع بود.

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: در پیام آقای قاضی عسگر ، خلاصه‌ی آنچه بین ما و سعودی‌ها طی دو دور مذاکره رخ داده بود و نتیجه آن که سعودی‌ها مانع حج زائران ایرانی شدند و عملا سد عن سبیل الله نموده و امسال حجاج ما را از حضور در خانه خدا و انجام مناسک حج محروم نمودند، تشریح شده است. من هم علاوه بر نامه، جزئیات را نیز تشریح کردم.

باقری گفت: آقای گورمز اطلاعات یک طرفه‌ای از سوی سعودی ها داشت و به وی گفته بودند که ایران مانع شد و حج را سیاسی کرده‌اند. در غیر این صورت عربستان آمادگی داشت که حجاج ایرانی به مکه سفر کنند. لذا این دیدار فرصتی بود تا واقعیت‌ها با دلایل مستند تشریح و بیان شود که چگونه سعودی‌ها مانع انجام سفر حجاج ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع شده‌اند.

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری اضافه کرد: با توجه به این که روابط سیاسی را آنها قطع کردند و روابط دوجانبه‌ای وجود ندارد و سفارت و کنسولگری فعال نیستند، ما تاکید داشتیم که بتوانیم در موسم حج خدمات کنسولی به 64 هزار حاجی ارائه کنیم و در این رابطه گفتیم بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی این حق ماست.

وی افزود: لذا ما خواستار این بودیم در کنسولگری و سفارت کشوری که حافظ منافع دو کشور شده افرادی را داشته باشیم تا بتوانند خدمات کنسولی و حمایت‌های حقوقی به حجاج ارائه دهند. اگر فردی دستگیر شد، مفقود شد و یا کشته و فوت شد، این امر نیازمند تشریفات است واین را چه کسی باید انجام دهد؟ این ها مطالبی است که دنیا از ما می‌پذیرد.

باقری با اشاره به زشت‌گویی برخی روحانی‌نماهای سعودی در تریبون‌های مساجد و نمازهای جمعه گفت: این چه معنی دارد که در برخی از تریبون‌ها و نماز جمعه‌های سعودی گفته شود شیعیان نجس هستند و خون این‌ها هدر است. این اعتراض مسلمانان دنیا را به دنبال دارد. ما به دنبال وحدت جامعه اسلامی هستیم. ما حج را به عنوان طلیعه وحدت اسلامی می بینیم. ما این‌ها را هم به مسئولین سعودی گفته‌ایم و اینجا هم به آقای گورمز گفتیم که مانع این گونه خطابه‌ها و نفرت‌پراکنی از سوی منبرداران سعودی باشند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که همه دلایل از جمله تاخیر در اعطای ویزا برای مذاکره‌کنندگان، تاخیر در پذیرش درخواست‌های به حق ما چون صدور ویزا در داخل کشور، استفاده از هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، درخواست کسب خدمات کنسولی، عدم پذیرش تکریم و جبران خسارت زائران و حجاجی که در گذشته مورد بی‌احترامی و خسارت واقع شده‌اند، همگی دال بر این است که دولت سعودی آماده پذیرش حجاج ایرانی نیست و وزارت حج عربستان به بهانه‌هایی واهی دریافت پاسخ را موکول به نظر وزارت خارجه می‌کنند. بنا بر این، ما شدیدا اعتقاد داریم که آن‌ها تمایلی به حضور حجاج ایرانی نداشتند، مانع حجاج ایرانی شدند و فرصت‌سوزی کردند. از دی ماه گذشته دنبال این کار بودیم اما آنها پاسخ‌دهی را به تأخیر انداختند.

باقری گفت: این حرف سعودی‌ها و بیانیه سفارت عربستان در آنکارا کاملا مردود است. در این بیانیه ادعا شده ایران مانع حج شده است و عربستان آمادگی داشت که حجاج ایرانی را بپذیرد. این کاملا خلاف واقعیت است. آن‌ها با عدم پاسخ‌گویی و عدم پذیرش مسئولیت‌های حقوقی، بین‌المللی و اسلامی در قبال مسلمانان و میهمانان خانه خدا، سد عن سبیل الله کرده‌اند و حجاج ما را از زیارت بیت‌الله و مسجد رسول‌الله و ائمه معصومین محروم کردند. این خلاصه مطالبی است که در دیدار دو ساعته خود با جناب آقای گورمز مطرح کرده‌ایم.

ارسال نظر: