همزمان با رکوردزنی در واردات بنزین؛

ظرفیت پالایش نفت ایران به‌جای افزایش، کاهش یافت

کدخبر: 2042395

همزمان با توقف و پیشرفت لاک پشتی طرح‌های جدید پالایشگاهی و افزایش واردات بنزین، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش ظرفیت پالایش نفت از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، با وجود افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، ظرفیت پالایش نفت خام کشور از ابتدای سال جاری به جای افزایش با کاهش همراه شده است.

شاهرخ خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با انتشار گزارشی، اعلام کرد: میانگین عملکرد تولید پالایشگاه‌های کشور یعنی تصفیه نفت ‌خام همراه با میعانات گازی، از ابتدای امسال تاکنون (تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۵) را یک میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این مقام ارشد شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با تاکید بر اینکه هم اکنون ظرفیت پالایشی کشور یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه است، تصریح کرد: ظرفیت پالایشی با میزان تولید پالایشی کشور دو مقوله متفاوت است، ظرفیت پالایشی کشور یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه است، اما امکان دارد این ظرفیت پالایشی در سال‌های مختلف به کار گرفته شود یا نشود.

درحالی تولید پالایشگاه‌های نفت کشور از ابتدای سال جاری تاکنون روندی کاهشی بوده و حدود ۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از ظرفیت اسمی بوده است که از ابتدای سال جاری تاکنون حجم واردات بنزین ایران رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است.

عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیرا در جمع خبرنگاران از افزایش بی‌سابقه واردات بنزین به ۱۲ میلیون لیتر در روز خبر داده است.

از سوی دیگر به استناد گزارش قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از ابتدای سال جاری با وجود افزایش واردات بنزین اما از ظرفیت پالایش نفت کشور به طور کامل استفاده نشده است.

در این بین هم اکنون روند ساخت و اجرای طرح‌های جدید پالایشگاهی کشور همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس، طرح ۴۸۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاهی سیراف، ۱۵۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه آناهیتا، ۳۰۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه بهمن گنو در بندر جاسک و ۱۲۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه پارس از پیشرفت قابل توجه‌ای برخوردار نیست.

این درحالی است که رهبر معظم انقلاب اخیرا در این دیدار با کارگزاران نظام با تاکید بر اینکه افزایش تولید و صادرات نفت، نیاز کشور است اما در کشوری که دارای بزرگترین ذخائر گازی و نفتی جهان است، واردات بنزین نباید انجام شود، تصریح کردند: مسئولان برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر: