تحلیل پایگاه لبنانی النشره از حملات اخیر داعش به مرزهای اردن؛

اسرائیل از آب گل آلود اردن ماهی می‌گیرد!

کدخبر: 2042691

تهدیدات داعش علیه اردن دولت این کشور را بر آن داشت تا همکاری امنیتی خود با تل آویو را تقویت کند که می‌تواند مقدمه‌ای برای تحقق آروزی اسرائیل یعنی ایجاد منطقه امن باشد و نیروهای اردنی را به ستون نیروهای زمینی اسرائیل برای حمله به جنوب سوریه تبدیل کند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »: اخیرا در کمتر از دو هفته عناصر طرفدار داعش دو حمله در خاک اردن انجام دادند. حمله اول با خودروی بمب گذاری شده نزدیک مثلث مرزی با سوریه و عراق و عربستان انجام شد و در حمله دوم دفتر دستگاه اطلاعاتی در اردوگاه فلسطینی البقعه هدف قرار گرفت و می توان این دو حمله را به نوعی اعلام جنگ این گروه تروریستی تکفیری علیه اردن عنوان کرد.

اردن در واکنش به این دو حمله تروریستی تاکید کرد که "کشورش با مشت آهنین به هر کسی که تجاوز کند یا برای تجاوز و آسیب رساندن به امنیت این کشور پاسخ خواهد داد."

این موضوع نشان می‌دهد که شخص پادشاه و مقامات اردن از میزان این خطر و پیامد‌ها و خطرهای احتمالی آن بر امنیت و ثبات کشور حداقل در آینده نزدیک آگاه است.

پایگاه لبنانی النشره با انتشار مقاله‎ای در این باره نوشت: این عملیات تروریستی شاید منجر به تحریک منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با تروریست های داعش در جبهه جنوبی سوریه شود که در پی آن منافع اسرائیل برای ایجاد منطقه امن در مثلث "جولان، اردن و سوریه" با هدف از بین بردن هرگونه فعالیت جنبش مقاومت سوری تامین می شود، از همین روی تصمیم‌گیرندگان نظامی تل آویو مراقب تحولات مرزهای جنوبی سوریه هستند تا در صورت نیاز مستقیما وارد عمل شوند.

برای بررسی این موضوع و دستاوردهای مهم آن ضرورت دارد که نیم نگاهی به تحولات گذشته سوریه برگردیم که مهمترین آن اعلام داعش در تشکیل گروه جدید تروریستی در جنوب سوریه با عنوان "جیش خالد بن الولید" شامل 5 گروهک "گردان شهدای یرموک"، "حرکه المثنی الاسلامیه"، "فرقه حمزه اسد الله الغالب"، "جماعه المجاهدین" و "تجمع انصار الاقصی" است که برای مقابله با دیگر گروه های تروریستی سوریه از جمله "القاعده" وارد میدان شدند؛ القاعده ای که همچنان از حمایت منطقه ای و بین المللی برخوردار است و از ابتدای جنگ سوریه از طریق اتاق های عملیات نظامی "موک" در خاک اردن با همکاری نظامیان و افسران اسرائیلی آموزش نظامی می بینند.

برخی از رسانه های اسرائیلی همزمان با این اعلام داعش از احتمال هدف قرار گرفتن دستگاه های امنیتی اردن از سوی تروریست ها خبر دادند و تاکید کردند که چندین دلیل برای انجام حملات تروریستی علیه اردن وجود دارد که مهمترین آن نقش سرویس های امنیتی این کشور در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق است که نه تنها اطلاعات دقیق درباره وضعیت مرزهای خود در اختیار نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا قرار نمی دهد، بلکه با توجه با ارتباط قوی دولت اردن با عشایر عربی، آنها را علیه این ائتلاف می شوراند.

از سوی دیگر، نمی توان نقش اسرائیل را که از ارائه خدمات پزشکی به گروه های تروریستی از جمله "جبهه النصره" دریغ نکرده است، نادیده گرفت بویژه اینکه اسرائیل اخیرا یک "واحد ارتباطی" با گروه های تروریستی سوریه شبیه آنچه که در جنوب لبنان با عنوان "جیش لحد" تاسیس کرده بود، تشکیل داد. علاوه بر آن تل آویو با انجام حملات هوایی علیه پایگاه های ارتش سوریه، در پشتیبانی هوایی از عناصر مسلح و تروریست درنگ نکرده است.

نقش تهدیدات داعش علیه اردن به اندازه ای است که دولت این کشور را بر آن داشت تا همکاری و هماهنگی امنیتی خود با تل آویو را تقویت کند، مساله‌ای که سوالات زیادی از جمله احتمال آغاز حمله به جنوب سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم ایجاد می کند که این می تواند مقدمه ای برای تحقق آروزی اسرائیل یعنی ایجاد منطقه امن باشد و گروهک‌هایی که از اتاق عملیات "موک" اردن بیرون می آیند، ستون نیروهای زمینی اسرائیل برای حمله به جنوب سوریه باشند.

سوال بعدی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا اسرائیل با توجه به روابط خوب آن با روسیه و سفرهای مکرر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو، به صورت مستقیم در حمله به جنوب سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم شرکت می کند؟

عملیات مبارزه با تروریسم به رمزی برای شرکت در سناریوهای بزرگ ازجمله تقسیم منطقه بر مبنای قرارداد "سایسکس پیکو" تبدیل شده است و بعید نیست که تل آویو به مهمترین شرکت کننده در مرحله آینده تبدیل شود.

ارسال نظر: