یک اقتصاددان در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

کاهش تورم به دلیل سیاست‌های دولت روحانی نیست/ دولت تدبیر ضد اقتصاد مقاومتی کار می‌کند

کدخبر: 2042747

شیخی گفت: شواهد نشان می‌دهد که دولت تاثیری در این کاهش تورم نداشته و عملا از غفلت مردم استفاده می‌کند تا کاهش تورم را به نام خودش ثبت کند.

عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه ریزی در گفتگوی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص ادعای دولتمردان درباره کاهش تورم اظهار کرد: اخیرا رئیس جمهور، معاونین و وزیر اقتصاد مرتبا کاهش نرخ تورم را در بوق و کرنا می کنند، زیرا شاخص دیگری برای نشان دادن علائم مثبت عملکردشان ندارند.

وی افزود: آنها اظهار می کنند که این کاهش تورم نتیجه عملکرد دولت بوده است، در حالی که با نگاه غلطی که اعضای دولت به اقتصاد کشور دارند و به دنبال نگاه به دست خارجی‌ها، جذب سرمایه گذاری خارجی و واردات هستند، عملا هیچ اتفاقی در درون اقتصاد کشور نیفتاده است.

این اقتصاددان گفت: نوع نگاه دولتمردان به اقتصاد باعث افزایش انتظارات کاهنده تورمی شده است. دولتمردان سخنانی را به زبان می‌آورند که با منطق علم اقتصاد هم خوانی ندارد و این رفتار آنها عملا مشکلات را حادتر می کنند.

اظهارات ضد و نقیص درباره کاهش نرخ تورم چه بلایی بر اقتصاد می‌آورد؟

شیخی بیان کرد: اخیرا معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد اعلام کرده اند که تورم در ماههای آینده تک رقمی می شود، در حالی که برخی دیگر از مسئولان مانند رئیس سازمان مدیریت اعلام می کنند که تورم تک رقمی شده و وعده کاهش بیشتر آن را می دهند. این اظهارهای ضد و نقیض خود باعث می شود که تقاضای موثر در اقتصاد کشور به تعویق بیفتد.

وی افزود: مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاهای نهایی تقاضای خود را به تاخیر انداخته و مصرف کنندگان نهاده ها یعنی تولیدکنندگان هم تقاضای موثر خود را به تاخیر می اندازند. عملا این مسئله باعث رکود بیشتر در اقتصاد می شود. این گونه اظهار نظرها نشان می دهد که دولتمردان یازدهم ادبیات اولیه اقتصاد را بلد نیستند.

این اقتصاددان تصریح کرد: دولتمردان ادعا می کنند که تورم را کاهش داده اند، در حالی که تورم تغییرات سطح عمومی قیمتها برای 359 قلم کالا و خدمات است و شواهد نشان می دهد که علی رغم کاهش تورم افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم همچنان ادامه دارد، افزایش قیمت قابل توجهی هم در نرخ کالاهای غیر ضروری اتفاق نیفتاده است.

شیخی خاطرنشان کرد: این دو اتفاق به ضرر اقشار محروم و مستضعف جامعه و به نفع سبد مصرفی اقشار مرفه جامعه تمام شده است. نتیجه این مسئله هم افزایش فاصله طبقاتی بوده، بنابراین ضریب جینی افزایش کرده است.

دولت بهتر اقتصاد را مدیریت می‌کرد تورم از این هم کمتر می‌شد

وی گفت: با توجه به افزایش انتظارات کاهنده تورمی به دلیل گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به برجام، می توان گفت که اگر مدیریت دولت مردان در اقتصاد کارآمد تر بود امروز تورم از همین مقدار فعلی هم کمتر می شد، زیرا سردرگمی دولت در مدیریت اقتصادی کشور روند افزایش انتظارات کاهنده تورمی را دچار گسست نموده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: عوامل بازار در تحقق وعده های پا در هوای دولت در دوران پسابرجام دچار احتیاط شده اند و نسبت به کاهش قیمت تردید پیدا کردند. بنابراین طرف عرضه به دلیل پیش بینی افزایش هزینه ها، خود به خود قیمتها را افزایش دادند. همچنین طرف تقاضا نیز در تاخیر انداختن بیشتر تقاضای خود دچار گسست شده واگر این گسست عمیق تر نشده به دلیل کاهش قدرت خرید است.

دولت کاهش تورم را به ناحق به نام خود ثبت می‌کند

شیخی تصریح کرد: بنابراین تقاضا کمی افزایش پیدا کرده و آن هم به دلیل افزایش تقاضا در کالاهای ضروری بوده که امری اجتناب ناپذیر است. ولی در مصرف کالاهای غیر ضروری تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است. با فرض اینکه بپذیریم نرخ تورم کاهش پیدا کرده اما شواهد نشان می دهد که دولت تاثیری در این مسئله نداشته و عملا از غفلت مردم استفاده می کند تا کاهش تورم را به نام خودش ثبت کند.

وی خاطرنشان کرد: حالا باید از دولتمردان پرسید اگر آنها باعث کاهش تورم شده اند آیا ناشی از کاهش حجم نقدینگی بوده است؟ آیا با وجود عبور نقدینگی از 1017 هزار میلیاردتومان نقدینگی چنین چیزی صحت دارد؟

این اقتصاددان گفت:آیا با وجود رکود عمیقی که در اقتصاد کشور وجود دارد و مشاور رئیس جمهور هم دو سال پیش اعلام کرد که ما دچار بحران رکود شده ایم، عرضه و یا تولید افزایش پیدا کرده که تورم کاهش یابد؟ صنایع کشور که هر روز در حال تعطیل شدن هستند.

شیخی افزود: پس بنابراین تنها کاری که دولت می توانسته برای کاهش تورم انجام دهد کاهش تقاضاست که این مسئله هم عقلانی نیست و اگر دولتمردان ادعا کنند که چنین کاری را کرده اند، آبروی خودشان می رود.

وی گفت: آیا دولت خودش عمدا سرمایه گذاری را کاهش داده است؟ زیرا بخش سرمایه گذاری جز طرف تقاضاست و کاهش آن نرخ تورم را هم کاهش می دهد. با توجه به آمار غلط 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام شاهد این هستیم که در دولت آقای روحانی سرمایه گذاری کاهش پیدا کرده و دولت هم تاثیری در آن نداشته و اگر هم ادعا کند تاثیری در آن داشته عملا خلاف عقلانیت اقتصادی عمل کرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: آیا دولت عمدا واردات را افزایش داده است؟ واردات جز طرف عرضه اقتصاد است و افزایش واردات می تواند در کاهش نرخ تورم موثر باشد. آیا دولت می تواند ادعا کند که خودش عملا با افزایش واردات نرخ تورم را کاهش داده است؟ اگر چنین کاری کرده است که برخلاف اقتصاد مقاومتی بوده است.آیا دولت در این سه سال صادرات را افزایش داده است؟

شیخی اظهار کرد: افزایش صادرات عملا طرف تقاضای اقتصاد است و می تواند باعث تورم شود. این در حالی است که صادرات در سالهای اخیر کاهش چشمگیری داشته و این مسئله می تواند روی کاهش تورم اثر بگذارد. بنابراین کاهش نرخ تورم هنری تلقی نمی شود. چرا دولتمردان بر کاهش تورم تاکید کرده اند؟ چرا به فعالیتهای ضد اقتصاد مقاومتی خود اشاره نمی کنند؟

وی افزود: آیا دولت منابع پولی و بانکی را به سمت تولید سوق داده است؟ منابع در بانکها قفل شده و در جیب مدیران بانکی به عنوان وام قرار گرفته، یا صرف حقوقهای کلان چند ده میلیونی و چند صد میلیونی می شود. بنابراین کاهش تورم نه ناشی از عملکرد دولت بوده و نه می تواند ملاکی برای عملکرد خوب دولت باشد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دولت کاهش تورم را عاملی برای لاپوشانی سو مدیریتش در واردات، صادرات، مدیریت منابع پولی و مالی، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید و همه جوانب اقتصاد کشور قرار داده است. بهتر است دولت به جای تاکید بیجا روی کاهش تورم شاخصهای اقتصادی خود را براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی بسنجد.

ارسال نظر: