خرید و فروش ۱۰۰ هزار تومانی نوزاد در تهران

کدخبر: 2042812

فاطمه دانشور با اشاره به خرید و فروش نوزادان در جنوب تهران،اظهار داشت: متاسفانه گزارشات نشان می‌دهد خانم‌های کارتن خواب به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، چندی پیش بود که در گزارشی از پیش فروش نوزادی توسط مادر معتادش خبر داد. موضوعی که حالا سبب شده تا سند واگذاری نوزادان معتاد به بهزیستی ابلاغ شود.

در این گزارش به سرنوشت لیلا از زنان معتاد و کارتن خواب اشاره شده بود که نوزاد خود را پیش فروش کرده بود.

لیلا این زن معتاد یک دروغگوی حرفه‌ای است و بسیاری از مسائلی که بیان کرد، واقعیت نداشت.

لیلا به دروغ از علاقه اش به فرزندش گفت اما مددکاران افشا کردند که لیلا قصد داشته نوزادی که هنوز در شکمش داشته را پیش فروش کند که مسئولان بهزیستی متوجه شده و فرزند را از او گرفته اند.

افزایش تولد نوزادان معتاد

بر اساس آمارهای رسمی سال 86، حدود 4 درصد جمعیت معتادان کشور را خانم ها تشکیل می دادند، اما در سال 90، آمار زنان معتاد به 10 درصد رسید.

حالا به گفته حاجی رسولی، وضعیت به شکلی پیش رفته است که آمار زنان معتاد در حال افزایش است . بدیهی است که هرچقدر آمار زنان معتاد بیشتر شود، به همان نسبت هم احتمال تولد نوزادان معتاد بالاتر می رود.

بنابراین اگر می خواهیم با پدیده نوزادان معتاد مقابله کنیم و آمار این تولدهای غم انگیز را کاهش دهیم، در وهله اول باید فکری به حال مادران کارتن خواب معتاد بکنیم.

تدوین قوانین بازدارنده برای کاهش اعتیاد زنان و حذف کارتن خوابی، عمل به همان قوانین، طوری که قانون فقط روی کاغذ باقی نماند و کاهش تعدد مراکز تصمیم گیر در حوزه آسیب های اجتماعی و تجمیع بودجه های آنها، راه حل های علمی است که حاجی رسولی برای مبارزه با پدیده نوزادان معتاد به آن اشاره می کند.

خرید و فروش 100هزار تومانی نوزاد در تهران

فاطمه دانشور با اشاره به خرید و فروش نوزادان در جنوب تهران،اظهار داشت: متاسفانه گزارشات نشان می‌دهد خانم‌های کارتن خواب به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت 100 تا 200 هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه اکثر نوزادان متولد شده مبتلاء به HIV هستند، تصریح کرد: خرید و فروش این بچه‌ها هم اکنون در اطراف چند بیمارستان انجام می‌شود که البته این نکته حائز اهمیت است که مسئولان بیمارستان هیچ تقصیری در این زمینه ندارند.

دانشور ادامه داد: علی رغم تماس مکرر مددکاران بیمارستان‌های مدنظر با سازمان بهزیستی،هیچ اتفاق مثبتی از سوی بهزیستی برای ورود به این موضوع و جلوگیری از فروش نوزادان انجام نمی‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن خواب متولد می‌شوند توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری می‌شود که به دلیل بیماریهای بسیار این کودکان و عدم نگهداری صحیح این بچه‌ها هم عمر زیادی ندارند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگری که شهر در حال گسترش است ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنها به طوری که برخی از افراد نوزادان متولد شده از سوی این دختران را نیز با قیمت‌های بالاتری می‌خرند.

وی با ابراز نگرانی از شرایط فعلی و آینده زنان کارتن خواب و معتاد در تهران و به ویژه مناطق جنوبی شهر،گفت:از همه شهروندان تهرانی درخواست می‌کنم مطلقاً به متکدیان و به ویژه آنهایی که نوزاد به همراه دارند کمک نکنند چون کمک به این افراد باعث رونق گرفتن کارشان می‌شود.

دانشور افزود: چنانچه شهروندان تهرانی با این گروه موارد برخورد کردند می‌توانند با شماره 137 تماس بگیرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی در واگذاری کودکان و نوزادان به خانواده‌های متقاضی، بیان داشت: سخت گیری‌های این سازمان باعث به وجود آمدن خرید و فروش کودکان شده است که امیدواریم در سیاست‌‌هایشان تجدید نظر کنند.

ابلاغ واگذاری نوزادان معتاد به بهزیستی

اما روز گذشته دانشور بار دیگر به همین موضوع پرداخت و با اشاره به خرید و فروش نوزادان مادران معتاد در تهران، گفت: بعد از طرح این موضوع جلساتی در وزارت بهداشت داشتیم که وزیر دستور بررسی داد.

وی گفت:ذمقرر شد کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند و دارای اعتیاد هستند مورد بررسی قرار گیرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که آمار معنی‌داری از میزان کودکانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند به دست آورده‌ایم، گفت: فقط در 5 بیمارستان طی 8 ماه 150 کودکی متولد شد که مبتلا به اعتیاد بودند. البته بگویم که این بیمارستان‌ها هم صد درصد همکاری را نداشتند.

دانشور اضافه کرد: 8 ماه اطلاعات جمع کردیم و نتیجه مشاهدات را به وزارت بهداشت مطرح کردیم و در نتیجه ابلاغیه‌ای وزارت بهداشت صادر کرد مبنی بر اینکه نوزادانی که از مادران معتاد متولد می‌شوند در صورت اعتیاد باید به بهزیستی ارجاع داده شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این مادران شرایط بسیار بحرانی دارند، گفت: این کودکان اوراق هویت ندارند و شناسنامه‌ای هم برای آنها صادر نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در صورتی که بیمارستان‌ها متوجه شوند نوزادی اعتیاد دارد باید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و در صورتی که کودک مبتلا به اعتیاد و ایدز است بعد از تحویل به اورژانس باید تحویل بهزیستی داده شود تا مراحل تأیید صلاحیت والدین محرز شود که البته اینها بیشتر پدر ندارند و عمدتاً مادر دنبال کارهای بچه است.

به گفته دانشور، برخی از بیمارستان‌ها کودک را بالاجبار به مادر می‌دهند در صورتی که مادر از دریافت کودک امتناع می‌کند و بعد از اینکه بیمارستان به زور کودک را به مادر می‌دهد مادر آن کودک را به فروش می‌رساند.

تولد 150 کودک معتاد در 5 بیمارستان

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ما از 5 بیمارستان 150 کودک مبتلا به اعتیاد بودند، گفت: این را بگویم که در مدت 8 ماه تعدادی از این کودکان ناپدید شدند و الان بچه‌ای وجود ندارد البته این گزارش را به مقامات قضایی داده‌ایم تا آنها پیگیر شوند اما به احتمال زیاد بچه به فروش رفته است. دانشور با بیان اینکه از 150 کودک مبتلا به اعتیاد 60 کودک تحویل بهزیستی داده شده است،‌گفت: بقیه نوزادان نزد مادران هستند که مددکار به صورت هفتگی سرکشی می‌کند و عمده مشکل آنها نداشتن اوراق هویت است.

به گفته وی، حتی اگر این افراد هم شناسنامه دریافت کنند جلوی اسم پدر خالی است و در آینده دچار مشکل می‌شوند.

فروش ۵۰۰ هزار تومانی کودک در تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: رنج قیمت فروش نوزاد متفاوت است و از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان است البته اگر نوزاد معتاد باشد رقم فروش آن پایین‌تر و اگر سالم باشد به قیمت بالاتری به فروش می‌‌رسد.

دانشور دوباره تأکید کرد که آمار 150 کودک مبتلا به اعتیاد فقط برای 5 بیمارستان است و این تعداد بسیار زیاد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر: