گزارش ویژه «نسیم آنلاین» از دور جدید مراودات خارجی و محرمانه نزدیکان دولت یازدهم/ بخش اول

برجام منطقه‌ای با پوشش "بانک مرکزی" کلید خورد

کدخبر: 2042951

آمریکایی‌ها مسیر دیپلماتیک و میز مذاکره را برای جلوگبری از واکنش‌های تند و مخالفت آمیز در ایران به عنوان مصداقی برای ظاهر ماجرا و ویترین برنامه خود انتخاب کرده‌اند و درگیرکردن ایران در یک سری قوانین از پیش طراحی شده را هم باطن برنامه خود برای ورود ایران به مذاکرات منطقه‌ای می‌دانند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: روزگذشته به ناگاه خبری در فضای مجازی منتشر و به صورت ویژه از سوی حامیان رسانه‌ای دولت دست به دست شد و از همه کانالها و گروه های تلگرامی و سایت‌های خبری و تحلیلی سر برآورد. خبر این بود که " ایران از فهرست کشورهای اقدام متقابل، حذف و روابط بانکی با ایران تسهیل شد"

در این اخبار آمده بود که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در بیانیه پایانی اجلاس 24 ژوئن که در روز جمعه چهارم تیرماه برگزار شد برای نخستین بار و پس از حدود هشت سال تلاش مدیران و کارشناسان اقتصادی و بانکی کشور، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود، برای یک سال حذف کرد.

در مقابل این خبر، در برخی محافل رسانه ای هم خبری تحت عنوان اجرایی شدن برجام منطقه‌ای در سکوت خبری منتشر شد که محتوای آن مربوط به همین بیانیه کارگروه اقدام مالی بود، آنها می‌گفتند که مراودات ایران با این کارگروه و اجرای الزامات آن همان برجام منطقه‌ای است که در دولت و تحت پوشش مسائل مالی و اقتصادی کلید خورده است.

* اما ماجرا از چه قرار است؟

دولت در فاصله یکسال مانده به پایان کار خود در مقابل مطالبات مردمی می‌گوید که حل مشکلات اقتصادی حتی در دوران پسابرجام در گرو باز شدن راه مراودات مالی ایران با خارج و مجموعه های بزرگ مالی و اقتصادی جهان از جمله بانکهاست و باید برای آن تدبیری اندیشید.

آنها می‌گویند با وجود انجام تعهدات ایران در برجام، غربی‌ها هنور تعاملات اقتصادی خود با ایران را به صورت جدی آغاز نکرده‌اند و البته این روند را هم آغاز نمی‌کنند تا زمانی که آمریکا دست از کارشکنی‌های خود بردارد.

در این میان هم زمزمه هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه این کارشکنی‌ها به پایان نمی‌رسد تا زمانی که ایران برای برداشته شدن تحریم‌های اولیه آمریکا از جمله تحریم دلاری که در جریان قانون مبارزه با پولشویی در این کشور وضع شده است وارد مذاکره شود.

حال مجموعه گروه ویژه اقدام مالی حلقه واسط این ماجراست. آمریکا می‌گوید برای اینکه ایران بتواند مشکل مراوده مالی خود با خارج را رفع کند باید رضایت FATF را جلب کند.

* ریشه این امر در کجاست؟

امروز همه جهان می‌دانند که تنها مانع تحقق اهداف آمریکا و اسرائیل در منطقه ایران و به صورت ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران است و آنها تنها راه پیشبرد اهدافشان در منطقه را عبور از سد ایران می‌دانند چه این عبور سخت باشد و چه نرم.

در وجه سخت آن تروریست‌ها سال گذشته تا چند ده کیلومتری مرزهای ایران رسیدند که با وورد ارتش و سپاه و همراهی‌ها عراقی‌ها عقب رانده شدند و پس از چند ماه هم دوباره تا نزدیکی مرزهای غربی عراق محدود شد و خطرشان به کلی دفع شد، هر چند که هنوز هم اخباری از عملیات‌های کوچک آنها در غرب و شرق یا خبر کشف و ضبط محموله‌های آنها به گوش می‌رسد.

در وجه نرم اما آنها مدتّ‌ها است که تلاش می‌کنند ایران را درگیر ساز و کاری کنند که نمای مثبت و ویژه‌ای داشته باشند و باطن آن سخت و زمینگیر کننده برای ایران باشد.

آنها مسیر دیپلماتیک و میز مذاکره را برای جلوگبری از واکنش‌های تند و مخالفت آمیز در ایران به عنوان مصداقی برای ظاهر ماجرا و و یترین برنامه خود انتخاب کرده‌اند و درگیر کردن ایران در یک سری قوانین از پیش طراحی شده را هم باطن آن می‌دانند.

آمریکایی‌ها می‌گویند میز مذاکره برای رفع کلیه تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی ایران تنها راه پیش پای مردم است ؛ حرفی که برای رسوب در اذهان مردم اتفاقاً از خود ایرانی‌ها و امروز از دولتمردان دولت یازدهم هم استفاده می‌کنند.

پروژه برجام منطقه‌ای و گفتگو برای حل مشکل تروریسم ایران همین برنامه است.

*اما این پروژه به چه شکلی و با چه ابعادی قرار است اجرایی شود ؟

پاسخ این است که پس از حذف حسین امیرعبداللهیان از معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه به عنوان مهمترین فردی که در این وزارت مقابل اجرایی شدن برجام منطقه‌ای ایستاده بود، حاج قاسم سلیمانی و سپاه پاسداران در بیانیه‌های جداگانه تکلیف ایران با منطقه را به نوعی روشن کردند.

تعیین تکلیفی که از یک سو هشدار به حکام منطقه با مصداق بحرین و این بار با موضوع سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین بود و از سوی دیگر خط و نشان کشیدن برای عده‌ای که می‌خواستند در نبود امیر عبداللهیان برنامه‌های خود را در وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به پیش ببرند.

با این بیانیه‌ها شاید ورود مستقیم ایران به مذاکره درباره سوریه و عراق یا حتی عربستان و بحرین و موضوعاتی از این دست بسته شد و لذا آمریکایی‌ها تلاش جدیدی را آغاز کردند تا به نوعی بتوانند ایران را در پیچ و خم ساز و کار غرب ساخته از جنس مساتلی حقوقی و اقتصادی بیاندازند و برای این امر هم کار را از نقطه صفری که به واقع صفر نبود و حداقل پیشینه‌ای سه ساله یعنی از آغاز روزهای مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم را به دنبال داشت شروع کردند.

در برجام آمریکایی‌ها تعهد داده بودند که کلیه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را برطرف کنند و شرایط را برای بازگرداندن سطح تعاملات اقتصادی ایران با جهان به قبل از وضعیت تحریم هسته‌ای فراهم کنند.

اما آنها به صورت جدی این تعهد خود را نقض کردند و با گره زدن برخی بندهای برجام با قوانین داخلی آمریکا (قوانینی که قبلاً با فشار بر قوانین جهانی مستولی شده بود) اجازه ندادند گشایش اقتصادی قابل توجهی از مجرای تعاملات اقتصادی خارجی برای ایران فراهم آید، آنها که در پشت پرده با فشار و تهدید اجازه شکل گرفتن معاملات اقتصادی خارجی برای ایران را نداده بودند، در این مدت بحث تحریم‌های اولیه و تحریم دلاری را به عنوان مانع اصلی مطرح کردند و پس از آن برای تسهیل مراودات اقتصادی ایران با خارج پیشنهاد حل و فصل درگیری‌های ایران با مجموعه جدیدی را ارائه دادند.

FATF یا مجموعه‌ای به نام گروه اقدام مالی همان نقطه کلیدی ما جرا است آنجایی که آمریکا می‌خواهد تحت پوشش مسائل اقتصادی و قوانین بانکی و مالی برنامه منطقه‌ای خود را پیش برد.

گروه اقدام مالی (FATF) ، یک مجموعه سیاست‌گذار پرنفوذ است که نکاتی در قالب توصیه در حوزه مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم ارائه می‌کند؛ این موارد اگرچه توصیه نامیده می‌شود، اما در عمل برای تمامی کشورها الزامی است .

گروه اقدام مالی، ایران را در کنار میانمار و کره شمالی، در فهرست دولت‌های «غیرهمکار» و «مناطق پرخطر» از نظر مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و درواقع در لیست سیاه کشورهای دارای ریسک بالای پول‌شویی قرار داده است و لذا با این شرایط ایران امروز به ظاهر ملزم شده با این گروه وارد تعامل شود و با عمل به خواسته‌های آنها راه را برای اجرایی شدن برجام یعنی همان بازگشایی تعاملات اقتصادی ایران با جهان باز کند.

کارشناسان می‌گویند در این فرایندبرای اینکه FATF بتواند بر ایران نظارت کند، بانک مرکزی تمامی اطلاعات اقتصادی ایران را به آنها خواهد داد و آنها هم برای اینکه ایران پس از یک سال همچنان ایران را از لیست سیاه خود خارج نگه‌دارند دولت ایران را وادار می کنند تا اولا اسناد محرمانه مالی-نظامی خود را به صورت کاملا شفاف به این مجموعه (آمریکایی) ارائه کند و سپس طی فرایندی محدودیتهای داخلی را بر علیه مجموعه‌های نظامی خود اعمال کند.

در بخش دوم این گزارش به صورت مفصل به راه و روش این گروه مالی در راه وادار کردن ایران به سرنهادن به خواسته های منطقه ای آمریکا خواهیم پرداخت.

ارسال نظر: