فروش تسلیحات سازمان سیا و عربستان در بازار سیاه اردن

کدخبر: 2043138

به گزارش یک نشریه آمریکایی، عوامل اطلاعاتی اردن، تسلیحاتی را که سازمان سیا و عربستان سعودی برای معارضان فعال در سوریه به اردن ارسال کرده بودند، دزدیده و در بازار سیاه به تاجران سلاح فروخته‌اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های امریکایی و اردنی اعلام کرد تعدادی از تسلیحات مسروقه در تیراندازی‌های ماه نوامبر (آبان 1394) در اردوگاه آموزشی پلیس اردن در امّان که به کشته شدن پنج تن از جمله دو امریکایی انجامید، استفاده شده‌اند .

در این حادثه یک افسر اردنی دو تن از پیمانکاران امنیتی دولت امریکا، یک مربی اهل آفریقای جنوبی و دو اردنی را به قتل رساند و سپس خودکشی کرد .

به گزارش پرس تی وی، این اردوگاه آموزشی پس از حملۀ امریکا به عراق در سال 2003 در حومه امّان، پایتخت اردن برای کمک به بازسازی عراق احداث شد .

به گزارش نیویورک تایمز، تسلیحاتی که در این تیراندازی استفاده شد، در اصل برای برنامه‌های آموزشی معارضان دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وارد اردن شده بود .

به سرقت رفتن این تسلیحات، که گفته می‌شود پس از شکایت امریکا و عربستان سعودی اکنون پایان یافته است، به ورود تسلیحات جدید به بازار سیاه سلاح انجامیده است .

به گزارش این نشریه امریکایی، افسران اردنی نیز در سودِ باد آوردۀ فروش تسلیحات مسروقه سهیم بوده‌اند .

مقامات آژانس اطلاعات مرکزی امریکا تا کنون درباره این گزارش اظهار نظر نکرده‌اند .

سازمان سیا از سال 2012 آموزش معارضان به اصطلاح میانه‌رو را در اردن آغاز کرد که بسیاری از آنها بعداً به گروه تروریستی داعش که اکنون مناطقی از عراق و سوریه را در اختیار دارد، پیوستند.

ارسال نظر: