آیت‌الله خاتمی:

احیای لیالی قدر کانون عشق به خدا و ولایت است

کدخبر: 2043145

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه احیای لیالی قدر کانون عشق به خدا و ولایت است، به تشریح شاخصه‌های عشق به خداوند در زندگی حضرت امیرالمومنین (ع) پرداخت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیت‌الله سید احمد خاتمی بامداد امروز در آیین احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) که با حضور پرشور مردم خداجو برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا اظهار داشت: امروز در جای جای ایران مردم به امید و عشق به خداوند متعال به مناجات با باری‌تعالی پرداختند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه لیالی قدر گفت: لیالی قدر زمان تجدید عهد با خداوند متعال و آشتی با باری‌تعالی و اعتراف کردن نزد خداوند است.

امام جمعه موقت تهران، عشق به خداوند متعال را نخستین عطر لیالی قدر دانست و افزود: مردم در این شب‌های عزیز به حضور در پیشگاه خداوند متعال اعلام می‌دارند اگر چه ما بد هستیم اما در دل امید و عشق به شما داریم.

وی ولایت را دومین عطر لیالی قدر خواند و تاکید کرد: ولایت و عشق به حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) دومین عطر لیالی قدر استو عشق به خدا و عشق به ولایت دو عطر لیالی قدر است.

خاتمی، توحید را دژ محکم خداوند متعال دانست و گفت: هرکس که وارد این دژ شود در امان می‌ماند.

وی افزود: عشق به خداوند متعال و عشق به ولایت مجلی احیا لیالی قدر را به کانون عشق به خداوند متعال و عشق به ولایت تبدیل کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به چهار شاخصه عشق به خداوند متعال در زندگی حضرت امیرالمومنین (ع) عنوان کرد: هزینه کردن در راه خداوند متعال یکی از شاخصه‌های عشق به پروردگار در زندگی امام علی (ع) است. چراکه عاشق خداوند متعال حاضر است در راه خدا هزینه کند

وی با اشاره به روایتی از معصوم علیهم‌السلام گفت: فرمانده کل قوا تن، سر است. اگر سر از بدن جدا شود دیگر تن، یک کالبد بی‌روح است.

خاتمی بیان داشت: نقش سر به ایمان نیز همانند نقش سر به بدن است. صبر یعنی هزینه کردن در راه خداوند متعال است. اگر فرد حاضر نشود در دین خودش هزینه کند، کالبد بی‌روح است.

وی گذشت را هزینه در راه خداوند متعال دانست و تاکید کرد: گذشت نمونه‌های متعددی دارد، به‌طور مثال گذشت از راحتی، گذشت از خشم و ... برای خداوند متعال.

امام جمعه موقت تهران گفت: هنرمند کسی است که در هنگام عصبانیت بتواند خودش را کنترل کند.

وی ادامه داد: صبر و گذشت در برابر گناهی که زمینه آن فراهم است نیز یک نوع گذشت است. اینکه فرد در مواجهه با گناه بگوید به خاطر خداوند متعال گناه نمی‌کند قطعاً‌ خداوند متعال نیز شیرینی ایمان را به کام چنین فردی می‌ریزد.

خاتمی خاطرنشان کرد: حضرت یوسف (ع) نیز این‌گونه بود. در حالی که زمینه گناه فراهم بود، از گناه گذشت و حاضر شد تهمت بشنود و به زندان بیفتد اما برای خداوند متعال از گناه بگذرد و این مهم سبب شد حضرت یوسف که به فضل خدا 120 سال عمر کرد، در طول 30 سال ابتدایی سن خود مشکلات زندان و ... را تحمل کرد و خدا نیز به‌ همین دلیل سبب شد وی 90 سال باقی عمر خود را در عزت و سربلندی گذراند.

وی با تاکید بر این‌که عاشق خداوند متعال قطب‌نمای حرکتش رضای خداوند است، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های خداوند متعال این است که آن فرد از خطوط قرمز خدا عبور نکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، حرام را خط قرمز خداوند متعال دانست و گفت: کنترل چشم، زبان، رفتار و ... از حرام به معنای حفظ خطوط قرمز خداوند است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های عاشق خداوند این است که او با مناجات با خداوند، با نماز، مناجات و ... صفا می‌کند و لذت می‌برد.

خاتمی با بیان اینکه دیدارهای خداوند متعال متشکل از دیدار عمومی و خصوصی دانست و گفت: نمازهای واجب دیدار عمومی با خداوند متعال است و نمازهای مستحبی و نافله و ... از دیدارهای خصوصی خداوند متعال است.

ارسال نظر: