سلاح‌های "سیا" از بازار سیاه سر در آورد

کدخبر: 2043569

اطلاعات تازه نشان می دهد سلاح‌هایی که سازمان سیا برای شورشیان سوری به اردن و عربستان سعودی فرستاده بود، به طور برنامه ریزی شده توسط نیروهای اطلاعاتی اردن دزدیده و به تاجران اسلحه در بازار سیاه فروخته می شود.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، به نقل از پایگاه تحلیلی " نیو آمریکن " مقام‌های آمریکایی و اردنی می‌گویند سلاح‌هایی که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به قصد رسیدن به دست شورشیان سوری به اردن و عربستان سعودی فرستاده بود به طور برنامه ریزی شده توسط نیروهای اطلاعاتی اردن دزدیده و به تاجران اسلحه در بازار سیاه فروخته شده بود .

مقام‌های اف بی‌آی معتقدند در تیراندازی ماه نوامبر در یک پاسگاه آموزشی پلیس در امان که به کشته شدن دو آمریکایی، دو اردنی، و یک تبعه آفریقای جنوبی منجر شد از سلاح‌های دزدیده شده از سازمان سیا استفاده شده است .

این موضوع با ردیابی شماره سریال اسلحه "انور ابو زید"، افسر اردنی شلیک کننده به قربانیان، مشخص شده است.

مقام‌های اطلاعاتی اردنی که در این قاچاق اسلحه دست داشته‌اند از درآمد میلیونی به دست آمده از فروش کلاشنیکف، خمپاره انداز، آر پی جی، و دیگر سلاح‌ها برای خرید خودروهای شاسی بلند، آیفون، و دیگر اشیاء لوکس استفاده کردند .

وجود سلاح‌های دزدی که چند ماه پیش و پس از شکایت دولت آمریکا و عربستان سعودی به پایان رسید برای نخستین بار در تحقیقات مشترکی توسط نیویورک تایمز و الجزیره گزارش شد .

هنوز روشن نیست که آیا رهبری اطلاعات اردن از دزدی تسلیحاتی اطلاع داشته است یا نه. کار‌شناسان معتقدند افرادی در سازمان اطلاعات اردن در جریان این معاملات بوده‌اند .

برنامه آموزش و تسلیح شورشیان سوری از سال ۲۰۱۳ و تحت کد "تیمبر سیکمور" توسط سازمان سیا و چند سرویس امنیتی عربی با هدف تقویت نیروهای مخالف بشار اسد آغاز شد. آمریکا و عربستان سعودی بزرگ‌ترین تامین کنندگان این برنامه بودند. ریاض هم سلاح و هم پول می‌فرستاد و نیروهای شبه نظامی سیا نقش رهبری را در آموزش شورشیان بر عهده داشتند .

وجود این برنامه و تمام بودجه‌اش محرمانه است. برنامه به دلایل جغرافیایی و امنیتی در اردن به اجرا گذاشته شد. سلاح‌ها عمدتا از کشورهای منطقه بالکان و دیگر نقاط در اروپای شرقی خریداری می‌شد و کار جابجایی تسلیحات بر عهده سرویس‌های امنیتی اردنی بود.

این برنامه با پروژه پنتاگون برای آموزش شورشیان در حال جنگ با داعش متفاوت است. برنامه پنتاگون پس از مدتی تعطیل شد .

ارسال نظر: