ابتکار خبر داد:

ارائه لایحه‌ای به دولت برای حمایت بیشتر از محیط‌بانان

کدخبر: 2043661

معاون رئیس جمهور گفت: به زودی لایحه‌ای برای بازنگری در شرایط محیط بانی در کشور و برخورداری محیط بانان از حمایت‌های قانونی و قضایی بیشتر به دولت برای طرح در مجلس دهم ارائه می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه شورای اداری مدیران سازمان حفاظت محیطزیست ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) و شهادت سه محیط بان دلیر این سازمان، گفت: حضرت امیر در جایی می فرمایند:" الغالب بالشر مغلوب"؛ "یعنی اگرپیروزی به قیمت فساد و ظلم و تعدی به دست آید، ارزشی ندارد" و این سخن بسیارارزشمند و مهمی به ویژه برای افرادی که در راس مسئولیت ها قرار دارند و می خواهند به موفقیت برسند، است.

ابتکار در این جلسه که به منظور جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه مشارکت داشتن، ادامه داد: ماه رمضان فرصتی برای بهره مندی از برکات بسیار زیادی ازجمله بر هم زدن عادت ها، شناخت بیشتر از خود و حرکت در مسیر اصلاح و تعالی است و از این رو می تواند فرصتی برای ایجاد تحول در اعمال فردی و اجتماعی افراد، به ویژه مدیران باشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز تاسف از حادثه دردناک شهادت سه محیط بان طی 48 ساعت، اظهار کرد: این حوادث می تواند سرمنشاء عزم ملی و ایجاد تحول برای اصلاح شرایط محیط بانان در ایران و برنامه ریزی دقیق برای رفع چالش های مادی و معنوی پیش روی آن ها باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم اقدامات زیادی برای رفع نواقص موجود در این حوزه برداشته شده است اما هنوز هم اقدامات زیادی باید صورت پذیرد.

به گفته وی، براساس تجربه ملی و بین المللی، یکی از اقدامات مهم، افزایش تعامل و مشارکت با جوامع بومی و محلی و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این جوامع و همکاری آن ها در راستای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی کشور است.

لزوم توجه به رویکرد تعاملی با جوامع محلی و بومی در طرح های مدیریتی مناطق حفاظت شده

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد تعاملی با روستائیان، جوامع محلی و بومی، دامداران، کشاورزان و سایر اقشار ذی نفع و ذی مدخل محیط زیست، تصریح کرد: توان افزایی، بالابردن سطح آگاهی ها و جلب همکاری جوامع و اقشار تاثیرگذار بر محیط زیست از جمله موارد مهمی است که باید در طرح های مدیریتی مناطق چهارگانه مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهورضمن اشاره به سفر اخیر خود به البرز مرکزی و فعالیت سمن ها در آن منطقه گفت: به طور نمونه، تلاش سمن های استان برای آشنایی و همراه سازی و مشارکت اهالی 93 روستای حاشیه البرز مرکزی در موضوع حفاظت این منطقه بسیار ارزشمند است و می تواند به عنوان الگویی در سایر نقاط نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری این موضوع که مشارکت جوامع بومی و محلی در امر حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی یکی از مهم ترین اهداف کنوانسیون تنوع زیستی است، خاطرنشان کرد: این مهم باید در راس برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت سازمان در این زمینه قرار گیرد.

برگزاری جشنواره انتخاب بهترین تجربه های مشارکتی در حوزه محیط زیست

وی از برگزاری جشنواره انتخاب بهترین تجربه های مشارکتی در حوزه محیط زیست توسط دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این جشنواره منجر به شکل گیری حرکت و جنبش مثبت مدنی و اجتماعی در حوزه محیط زیست شود.

ابتکار در ادامه با اشاره به تلاش ها و همکاری های صورت گرفته از سوی وزارت آموزش و پرورش برای افزایش آگاهی های عمومی در زمینه اهمیت حفظ محیط زیست و مشارکت در این زمینه، خواستار افزایش این همکاری ها و آموزش ها به ویژه در مدارس روستاهای حومه مناطق حفاظت شده شد.

ضرورت بهره گیری از ظرفیت محیط بانان برای آموزش دانش آموزان در خصوص حفظ محیط زیست

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم حضور محیط بانان در سطح مدارس و انتقال آموزش های محیط زیستی از سوی آن ها به دانش آموزان به دلیل تاثیرگذاری بالاتر در مخاطب، تصریح کرد: باید رایزنی ها و برنامه ریزی های لازم برای آغاز این فعالیت از اوایل مهرماه، همزمان با شروع فعالیت مدارس صورت پذیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تبدیل وضعیت 550 محیط‌بان، ابلاغ دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست توسط ستاد کل نیروهای مسلح، افزایش امتیاز سختی کار محیطبانان به بالاترین سقف سختی کار قانونی یعنی 3000 امتیاز، اعطای درجات محیط‌بانی، آموزش 1500 محیط‌بان، تشکیل شعب تخصصی قضایی محیط زیست با دستور رئیس قوه قضائیه، آزادی محیط‌بانان محکوم به قصاص در حبس از جمله اقدامات صورت گرفته برای رفع چالش های مادی و معنوی محیط بانان در دولت یازدهم است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تمامی این اقدامات، هنوز گام های مهم دیگری همچون کاهش ساعت کاری، افزایش تعداد نیروهای محیط بان در کشور، افزایش تجهیزات و امکانات مورد نیاز همچون هوشمندسازی پایش مناطق و ضرورت حمایت قضایی از محیط بانان باید برداشته شود.

ابتکار اشاره ای هم به برخی صحبت های مطروحه در جامعه داشت و گفت: برای هیچ دارنده سلاحی، حق تیر مطلق وجود ندارد و محیط بانان نیز در این زمینه مستثنا نیستند.

ارائه لایحه ای به دولت برای حمایت بیشتر از محیط بانان

به گفته وی، محیط بانان نیز به عنوان ضابطان قضایی و زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بر اساس قانون نحوه به کارگیری سلاح از آئین نامه های مشابه با ماموران نیروی انتظامی در بهره گیری از سلاح سازمانی خود برخوردار هستند.

ابتکار گفت: البته به زودی لایحه ای برای بازنگری در شرایط محیط بانی در کشور و برخورداری محیط بانان از حمایت های قانونی و قضایی بیشتر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت جهت طرح در مجلس دهم ارایه خواهد شد.

ارسال نظر: