برنن: واشنگتن ازبهبود روابط تهران وریاض حمایت می کند

کدخبر: 2043987

در شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه بخش سوالات از جان برنن رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا (سیا)، دیوید گولدمن از مرکز مطالعات شورای آتلانتیک گفت: من می خواهم درباره رقابت ایران و عربستان سعودی صحبت کنید. به ویژه اینکه آیا طرحهای محمد بن سلمان به زیان این روابط است یا به آن کمک می کند؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، جان برنن گفت: رقابت و دشمنی میان ایران و عربستان سعودی به قبل از محمد سلمان و رهبری فعلی عربستان و دولتهای فعلی در هر دو کشور باز می گردد. در واقع این رقابت و دشمنی میان فارسها و عربها و شیعه و سنی متاسفانه برخی از تلاشها در گذشته را برای از بین بردن این شکاف تضعیف کرده و بی نتیجه گذاشته است. متاسفانه ادامه مشکلات در داخل عراق و سوریه برقراری گفتگویی سازنده و مفید میان تهران و ریاض را دشوارتر می کند. در واقع اختلاف نظر عمیقی میان ایران و عربستان درباره آینده ای که باید در عراق و سوریه برقرار باشد، وجود دارد. بنابراین مهم است که این دو کشور بسیار بزرگ، بانفوذ و مهم در منطقه خلیج ( فارس) بتوانند به سمت کاهش تنش حرکت کنند. ما امیدواریم برخی از بازیگران عاقلتر و منطقی تر در داخل ایران به این نتیجه برسند که لازم است به نوعی مصالحه با مسئولان و دولت سعودی برسند. بر اساس ارتباطات و گفتگوهایی که با سعودیها دارم ، می دانم که آنها دوست دارند با ایران روابط برقرار کنند البته به شرطی که به این باور برسند حکومت ایران به طور جدی و صادقانه به بهبود روابط علاقه دارد و دیگر دنبال روابطی خصمانه نیست .

مجری گفت آیا آمریکا نیز آنها را به همین مسئله ترغیب می کند؟

برنن گفت به نظر من یکی از عوامل انگیزشی که پشت برجام قرار داشت، علاوه بر اینکه می خواستیم ایران دیگر دنبال برنامه تسلیحات اتمی نباشد، می خواستیم تنشی را که در نتیجه این برنامه در منطقه خلیج ( فارس) در حال تشدید بود، کم کنیم. در واقع هدف نهایی این بود که کشورهای خلیج (فارس) یعنی آنهایی که در آن منطقه هستند، در وهله اول راه بهتری برای ارتباط با یکدیگر پیدا کنند و دوم اینکه ببینند آیا می توانند این روابط را ترمیم کنند. در گذشته مواقعی بوده است که عربستان سعودی و ایران تحت حاکمیت دولتهایی متفاوت توانسته اند با یکدیگر همکاری داشته باشند. هنوز حوزه هایی وجود دارد که مقداری تعامل میان دو کشور وجود دارد. البته ایرانیها تصمیم گرفته اند که امسال حجاج خود را به مکه اعزام نکنند و علت آن هم نگرانیهای امنیتی است که ایران درباره عربستان دارد و همچنین رویکرد خصمانه ای است که میان دو کشور وجود دارد. ما راههای کاهش تنش و گفتگو را تشویق می کنیم. به نظر من تنها راه بهبود روابط گفتگو است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خبرنگار دیگری درباره ایران پرسید با وجود کاهش تحریمها علیه ایران ، ما می بینیم در مسیر سرمایه گذاری در ایران چالشهایی وجود دارد زیرا بانکهای اروپایی به علت نگرانی از تحریمهای آمریکا تمایلی ندارند با ایران همکاری کنند. آیا فکر نمی کنید با این شرایط میانه روها در عرصه سیاسی ایران نمی توانند در قدرت باقی بمانند مگر اینکه منافع مالی لغو تحریمها تحقق پیدا کند. به نظر شما چه اتفاقی می تواند شرایط را به کل تغییر دهد؟

جان برنن گفت ما هنوز در مرحله انتقال و فاصله گرفتن از شرایطی قرار داریم که ایران در زمینه ها و حوزه های مختلف تحت تحریم بود و شرکتها و بانکها خود را با چارچوبی تطبیق می دادند که نمی توانستند با ایران تعامل داشته باشند. اکنون ما در حال انتقال به شرایط جدیدی هستیم که بر اساس آن، آنچه طبق برجام مجاز است محقق شود. بنابراین ما در مرحله ای هستیم که باید سازگاریها و تطبیقها انجام شود. من می دانم که مقامات آمریکایی و دیگران با ایرانیها و دیگر طرفها کار می کنند تا مطمئن شوند درک می شود که چه چیزی مجاز است و این کارها چگونه قابل انجام است. این مسائل زمان می برد به ویژه که لازم است چنین تطبیقات و هماهنگیهایی در این حد و اندازه انجام شود. اگر از من بپرسید که میانه روها در این مدت دوام خواهند آورد، خواهم گفت حتما همین طور است. به نظر من انتظارات برخی در ایران در زمانی که این توافقنامه امضا شد، بسیار بالا بود و فکر می کردند فورا از تحریمها رها می شوند و نتایج آن را احساس خواهند کرد. البته در برخی موارد این اتفاق افتاد اما کارهای زیادی بود که می بایست بانک مرکزی ایران در رابطه با مسائل ساختاری و استراتژیک اقتصاد کلان انجام می داد که از جمله آنها حمایت از پول ملی و برخی کارهای دیگر است که لازم است انجام دهند. بنابراین طول می کشد تا این مسئله اثر خود را بر زندگی مردم عادی ایران نشان دهد و ما خیلی امیدواریم که آثار این مسئله هر چه زودتر در زندگی مردم عادی احساس شود زیرا این اتفاقی است که به مسیری که رئیس جمهور روحانی و دیگر میانه روهای ایران پیش گرفته اند، اعتبار می بخشد . در هر حال این مسئله زمان می برد و ممکن است عده ای از این مسئله سرخورده و عصبانی باشند اما من می دانم که دولت ما تلاش می کند به تعهدات و وظایفی که در برجام دارد ، عمل کند. در هر حال این مسئله کمی زمان می برد.

ارسال نظر: