عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

صادرات غیرنفتی در ۹۱ روز نخست امسال ۱۴ درصد کم شد، این یعنی خطر!

کدخبر: 2044140

آرگون گفت: کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که به عنوان مواد اولیه برای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با افت واردات رو به رو شده اند که این مسئله به هیچ وجه مطلوب نیست.

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص کاهش 14 درصدی صادرات غیر نفتی کشور در سه ماه نخست سال 95 اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت محصولات صادراتی ما که با نفت در ارتباط بودند با افت قیمت مواجه شده اند که از جمله این مواد می توان به محصولات پتروشیمی و میعانات گازی اشاره کرد. بنابراین کاهش صادرات غیرنفتی میتواند خطرناک باشد.

وی خاصرنشان کرد: افت واردات هم به دلیل رکود عمیقی است که در سه سال گذشته بر اقتصاد کشور حاکم شده است. کالاهای واسطه ای و سرمایه ای که به عنوان مواد اولیه برای کارخانه ها و واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند، در سال گذشته با افت واردات رو به رو شده اند که این مسئله به هیچ وجه مطلوب نیست.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که تقاضا در اقتصاد کشور پایین بیاید به همین دلیل کارخانه ها با افت تولید مواجه شده اند. متاسفانه دولتمردان کاهش واردات را مثبت ارزیابی می کنند در حالی که کاهش واردات در صورتی مثبت است که شامل کاهش واردات کالاهای مصرفی لوکس باشد .

آرگون گفت: کاهش واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای که نقش بالایی در کاهش واردات داشته اند نمی تواند مسئله مثبتی باشد. در حال حاضر رکودی که در اقتصاد کشور وجود دارد، باعث شده که کارخانه های ما با ظرفیت پایینی کار کنند.

وی در خصوص تاثیر گذاری برجام بر اقتصاد کشور 5 ماه گذشته به نسیم آنلاین بیان کرد: تاثیرات برجام بر اقتصاد ایران زمان بر است، ما در یک دوره طولانی سهم چندانی در اقتصاد جهانی نداشتیم و برای تاثیرگذاری بیشتر در اقتصاد جهانی نیاز به زمان داریم، ما باید بازارهای از دست رفته خود را بازیابی کنیم.

عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: برجام معجزه نمی تواند کند، بیشتر مشکلات اقتصادی کشور در داخل است و ما باید روی این بخشها کار کنیم. ما قبل از این که تحریمها شدت پیدا کند هم مشکلات زیادی در اقتصاد کشور داشتیم که اگر برجام ما را به شرایط قبل از شدت گرفتن تحریمها هم برگرداند نمی تواند معجزه کند.

آرگون گفت: برجام فقط بعضی از مشکلات اقتصادی که ناشی از تحریمها است را رفع می کند که متاسفانه همین مسئله هم تاکنون اتفاق نیفتاده است. مشکلاتی که از قبل وجود داشت را خودمان باید حل کنیم.

وی افزود: درباره برجام هم دولتمردان باید تلاش کنند چیزی که طرف غربی به آنها وعده داده است عملیاتی کند. باید به گشایشهایی که در برجام به دنبال آنها بودیم دست پیدا کنیم که البته این مسئله هم زمان بر است.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر در دوره ارزیابی قرار داریم، زیرا اگر در رابطه ای سلب اعتماد شده باشد نیاز به دوره ریکاوری برای بازگشت وجود دارد. درست است که در 5 ماه اخیر قراردادی میان هیاتهای خارجی و ایرانی امضا نشده، اما سفرهایی که در این مدت صورت گرفته است می تواند به برقراری رابطه کمک کند.

آرگون گفت: نمی توانیم فقط انتقاد کنیم و با نگاه منفی به مسائل نگاه کنیم زیرا هر دولتی که در حال حاضر در سر کار باشد باید با همین شرایط کشور را اداره کند. همه باید تلاش کنیم که اقتصاد را به جایگاه اصلی خود خود بازگردانیم و در زمینه صادرات گامهای بلندی را برداریم. دشمن از دشمنی خود با ما دست بر نخواهد داشت و ما نباید انتظاری غیر از دشمنی از آنها داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید با دنیای بین الملل تعامل داشته باشیم زیرا در عصر حاضر نمی توانیم جزیره ای عمل کنیم. اما تحریمها هم یک شبه لغو نمی شود. نباید انتظار لغو یک شبه آنها را داشته باشیم. شاید برجام در ماههای اول و یا حتی سال اول خودش را نشان ندهد.

ارسال نظر: