کناره گیری مسافر آستانه از طرح کاغذی "سینمایش"

خواهر خوانده "هنر و تجربه" متولد نشد

کدخبر: 2044223

گروه سینمایی "سینمایش" پیش از آنکه از یک طرح کاغذی فراتر برود با کناره گیری مسئول تدوین طرح، روبرو شد. حسین مسافر آستانه ۲ سال بعد از آنکه از سوی رئیس سازمان سینمایی جهت تدوین طرح "سینمایش" انتخاب شد، بنا به دلیلی که خودش تداخل امور شخصی با این طرح عنوان کرده از انجام آن کنار کشید.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ گروه سینمایی «سینمایش» پیش از آنکه از یک طرح کاغذی فراتر برود با کناره گیری مسئول تدوین طرح، روبرو شد. حسین مسافر آستانه 2 سال بعد از آنکه از سوی رئیس سازمان سینمایی جهت تدوین طرح «سینمایش» انتخاب شد، بنا به دلیلی که خودش تداخل امور شخصی با این طرح عنوان کرده از انجام آن کنار کشید.

طرحی که در مراسم تودیع متولد شد

حسین مسافر آستانه از جمله گروه اول مدیران انتصابی حجت الله ایوبی در زیر مجموعه سازمان سینمایی بود. مدیری که خاستگاه تئاتری اش بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می دانستند که وی بیشتر از اینکه از سینما سر رشته داشته باشد متخصص تئاتر است. ولی حسین مسافر آستانه قبول کرد به موسسه رسانه های تصویری بیاید و جایگزین محمدرضا عباسیان شود. (اینجا)

حضور مسافر آستانه در مقام مدیرعاملی موسسه رسانه های تصویری حدود 2 سال به طول انجامید که شاید مهم ترین اقدام وی در مدت این دو سال راه اندازی مجدد جشنواره فیلم های ویدئویی «یاس» بود که مسافر آستانه توانست آن را به مازندران ببرد و از زیر سایه تهران خارجش کند. با وجود عملکرد نسبتا مثبت این مدیر تئاتری در موسسه رسانه های تصویری در سال 94 و بعد از برگزاری جشنواره یاس، ایوبی حکم به برکناری مسافر آستانه داد. رئیس سازمان سینمایی در مراسم تودیع حسین مسافر آستانه، از همکاری جدیدی خبر داد که گفته می شد جرقه اولیه اش را نیز ایوبی و مسافر آستانه به طور مشترک زده اند. ایوبی در این مراسم گفت: «مدت‌هاست در این فکر بودیم که گروهی را تاسیس کنیم که تئاترهای خوب و قابل تبدیل به سینما را بررسی کنند و این کار را به نتیجه برسانند. اسم‌های مختلفی برای این گروه پیشنهاد شده که از آن جمله «سینه تئاتر» و «سینمایش» بود. به نظرم «سینمایش» اسم مناسبی است و من فکر می‌کنم آقای مسافر آستانه اگر این کار را آغاز کنند، بررسی کنند و طرحی را شبیه به هنر و تجربه آماده کنند، کار درخشانی خواهد شد و آقای مسافر روزهای پرمشغله‌ای را در پیش خواهد داشت و ثمره و نتیجه‌اش می‌تواند تولید فیلم‌های ارزان، فرهیخته و خوب باشد. پس از بررسی‌های ایشان تصمیم خواهیم گرفت که گروه سینمایش می‌تواند تشکیل شود یا خیر که البته من معتقدم می‌تواند تشکیل شود.» (اینجا)

به این ترتیب و از آبان ماه سال 94 مسافر آستانه بدون اینکه خبری از حکم انتصاب وی به عنوان مدیر گروه «سینمایش» باشد، مسئول طراحی گروه سینمایی جدید شد.

یک سال گذشت و فیلمی متولد نشد

چند ماه بعد از تودیع مسافر آستانه از موسسه رسانه های تصویری، وی جزئیاتی از طرح سینمایش را تشریح کرد.(اینجا) مسافر آستانه گفت: «سینمایش» با هدف تولید در سینما فعالیت خود را آغاز می کند و ما تعدادی از متون ادبی فاخر نمایشی را با حفظ ساختار نمایشی به صورت سینمایی ضبط می‌کنیم. چنین فعالیتی در حوزه سینما فایده های بسیاری دارد که از آن جمله می توان به این مساله اشاره کرد که با این طرح می توانیم ادبیات نمایشی را در قالب آثار سینمایی به مخاطبان عرضه کرده و ماندگاری آثار و امکان توجه و دیدن این ادبیات در سینما را برای بسیاری از افراد فراهم می کند، چرا که نمایشنامه ها معمولا توسط افراد خاص علاقه مند به این حوزه مورد مطالعه قرار می گیرد و مردم کمتر به سمت مطالعه ادبیات نمایشی می روند.

مسافر آستانه حتی این وعده را که ابتدا متون ایرانی و سپس متون بین المللی برای استفاده در گروه سینمایش استفاده خواهد شد. این کارگردان ومدیر باسابقه تئاتری گفت: امیدوارم به زودی با تصویب آیین نامه «سینمایش»، تا یک ماه آینده اولین فیلم در این گروه به مرحله تولید رسد.

این سخنان یک ماه قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر بیان شد. جشنواره ای که مسافر آستانه به عنوان مشاور رئیس سازمان سینمایی در آن حضور داشت. بعد از آن دیگری صحبتی از طرح سینمایش نشد تا دیروز که مسافر آستانه از این طرح کنار کشید.

این طرح از اول هم عملی نبود

مسافر آستانه زمانی که در سمت مدیرعاملی موسسه رسانه های تصویری بود، در گفت و گوی مطبوعاتی از طرحش برای ایجاد استانداری جهت ضبط اجراهای تئاتر به صورت استاندارد و تبدیل آنها به محصولات شبکه نمایش خانگی خبر داد.(اینجا) مسافر آستانه می خواست با استفاده از تجربیات جهانی کاری کند که اجراهای تئاتر به صورت فیلم در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. چیزی شبیه تله تئاتر که با ضبط های قبلی آثار نمایشی که توسط مجموعه هایی مانند خانه هنرمندان انجام شده متفاوت باشد.

اما وی یک سال بعد در مصاحبه دیگری تاکید کرد که نتوانسته است طرح مد نظرش را برای تبدیل نمایش های صحنه ای به محصولات با کیفیت ویدئویی پیاده کند.

این طرح شاید مقدمه ای بود برای تولید فیلم های نمایشی که مسافر آستانه قبل از اینکه از موسسه رسانه های تصویری برود بر عدم موفقیت در اجرای آن صحه گذاشته بود.

چرا مسافر رفت؟

برخلاف آنچه حجت الله ایوبی در مراسم تودیع حسین مسافر آستانه عنوان کرد، طرح سینمایش نتوانست برای سازمان سینمایی به اهمیت و جایگاه «هنر و تجربه» برسد. برای همین در طول بازی زمانی مطرح شدن «سینمایش» و اعلام کنار کشیدن مسافر آستانه، پیگیری از سوی سازمان برای انجام نشد. در نهایت هم طرحی که قرار بود خیلی زود به نتیجه برسد بدون آنکه کامل شده و به تصویب برسد، با رفتن متولی آن بدون صاحب شد. دیروز مسافر آستانه اعلام کرد که از این طرح کنار رفته است.(اینجا) وی در پاسخ به اینکه چرا «سینمایش» را رها کرده، گفت: انصرافم از این مسئولیت به دلیل این بود که کارهای شخصی ام با این مسئولیت تداخل داشت. (اینجا)

کنار رفتن مسافر آستانه تا الان واکنشی را از سوی سازمان سینمایی در پی نداشته و همین موضوع بی اهمیت بودن طرح «سینمایش» را بیشتر نمایان می کند. «سینمایش» شاید اگر از سوی تئاتری ها جدی گرفته می شد و هنرمندانی جهت همکاری با آن اعلام آمادگی می کردند، سرنوشت بهتری از این داشت که با رفتن مسئول طرح به فراموشی سپرده شود.

ارسال نظر: