در برنامه ی شعبده شوم مطرح شد:

جامعه ی استکباری از تفکر نوین به نفع خودش استفاده می کند

کدخبر: 2044325

حجت الاسلام و المسلمین رسول حسن زاده در برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: دنیای غرب با کنترل فضای پست مدرن سعی دارد که عرفان های کاذب و جنبش تفکر نوین را مدیریت کرده و د رجهت منافع خویش قرار دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » ، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنبش معنوی تفکر نوین با حضور حجت الاسلام و المسلمین رسول حسن زاده (پژوهشگر پژوهشگاه المصطفی) و حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب (پژوهشگر حوزه عرفان های نوظهور) روی آنتن رفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب در برنامه شعبده شوم با اشاره به بستر ظهور تفکر نوین، گفت: مباحث قانون جذب از شاخصه های مهم تفکر نوین به حساب می آید؛ در این نوع از تفکر کشف تمامی مناسبات سیاسی که محرک این جنبش باشد تا حد زیادی ممکن نیست.

وی همچنین در ادامه افزود: بسترهای اعتقادی و فرهنگی که در دنیای غرب مورد توجه است، زمینه ای شد برای ظهور جنبش تفکر نوین و در کنار این موضوع عواملی سیاسی هم در تحرک این تفکر موثر بوده است.

این پژوهشگر حوزه ی عرفان های نوظهور با اشاره به اواخر قرن 19 در جهان، اظهار داشت: در اواخر قرن 19 با به بن بست رسیدن دوران مدرنیته شرایط اجتماعی تغییر کرده و نگاه اسان گرایی افزایش می یابد و هیچ چیز برای انسان مورد قبول نبود مگر این که با چشم دیده شود.

وی با بیان این که اکثر عرفان های کاذب ریشه در اواخر قرن 19 و پایان مدرنیته دارند، گفت: تحرکات نظام سلطه در کنترل و شکل دهی به جنبش های معنوی در این تاریخ شدت گرفته و بسیار موثر بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب در خصوص ارتباط عرفان های کاذب با اهداف نظام های سلطه در جهان، اظهار داشت: نظام سلطه با توجه به اهداف خود از دین و عرفان، تفکرها و عرفان های نوظهور را کنترل و مدیریت می کند.

وی با ارائه ی راهکارهایی برای جلوگیری از نشر تفکر نوین در جامعه، گفت: مسایل مربوط به قانون جذب که جزوی از جنبش های تفکر نوین و ویژگی های دروان پس از مدرن به حساب می آیند، مسایلی چند بعدی هستند و برای رفع آن ها باید اقدام همه جانبه داشت.

این پژوهشگر حوزه ی عرفان های نوظهور همچنین در ادامه افزود: جلوگیری از رشد جنبش های تفکر نوین نیازمند مباحث راهبردی و تحلیل تئوریک و عملی این مسایل است.

وی فعالیت پژوهشگاه های عرفان های نوظهور را در جلوگیری از رشد عرفان های نوظهور مهم دانست و تاکید کرد: پژوهشگاه های اسلامی فعال در حوزه عرفان های نو ظهور باید توجه خود را بیش از پیش به این مسایل معطوف کرده در فعال باشند.

در بخش دیگر این برنامه حجت الاسلام و المسلمین رسول حسن زاده با اشاره به بستر پیدایش عرفان های نوظهور در جهان، گفت: بستر پیدایش این نوع از عرفان ها در دوران پست مدرن شکل گرفته و واکنشی است به پیامدهای دوران مدرنیته.

وی همچنین در ادامه با اشاره به شاخصه های تفکر پست مدرن، اظهار داشت: دوران پست مدرن تماما از شالوده شکنی، فرهنگ گریزی، نسبیت گرایی و شکل گیری فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر حرف می زند و علاوه بر این همواره رویکردی متافیزیکی را داشته است.

این پژوهشگر عرفان های نوظهور در خصوص یکی از معلمین جنبش تفکر نوین، گفت: معلمان تفکر نوین همواره از معنویتی حرف می زنند که فارغ و جدا از دین است.

وی با اشاره به انواع حوزه های تکفر نوین در دنیا، گفت: فرهنگ تفکر نویسن هرجای دنیا که باشد، وصله ای است که تمام باورهای خود را خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده با بیان این که عرفان های تفکر نوین در کلانشهرها ظهور بیشتری دارد، خاطر نشان کرد: با حاکمیت فرهنگ پست مدرن و فرهنگ غربی در شهر های بزرگ آموزه های انواع حوزه های تفکر نوین افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این که جامعه ی استکباری از جنبش های تفکر نوین به نفع خود استفاده می کند، گفت: دنیای غرب با کنترل فضای پست مدرن سعی دارد که عرفان های کاذب و جنبش تفکر نوین را مدیریت کرده و د رجهت منافع خویش قرار دهد.

پژوهشگر پژوهشگاه المصطفی همچنین در ادامه تصریح کرد: ارزش های نظامِ سرمایه داری که در دوران پست از مدرن مورد نقد قرار گرفته بود، با مفاهیم جایگزین مورد اهمیت قرار گرفته است.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: دوران پست از مدرن تقریبا تمام گرایش های مدرنیته را دارد، با این تفاوت که در دوران جدید مدیریت و جهت دهی به افکار به صورت مشهود دیده می شود.

فایل صوتی برنامه ی شعبده شوم از وبگاه شبکه ی رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنچشنبه و جمعه از ساعت 17 االی 18 از این شبکه رادیویی پخش می شود.

ارسال نظر: