رئیس فدراسیون فوتبال به سوالات مخاطبان «نسیم آنلاین» پاسخ داد

برنامه تاج برای همگرایی با وزارت ورزش، مهار کی‌روش و "باند اصفهانی‌ها"

کدخبر: 2044780

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران مهمان «نسیم آنلاین» بود و با سعه صدر به سوالات مخاطبان این رسانه پاسخ داد.

یکی از امکانات جدید سایت « نسیم آنلاین » این است که هر هفته یک نفر مهمان این رسانه خواهد بود و مخاطبان می‌توانند سوالات خود را از طریق بخش مهمان بپرسند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران هفته گذشته مهمان « نسیم آنلاین » بود. مخاطبان این رسانه با حضور در بخش مهمان سوالات خود را از وی پرسیدند و ایشان با کمک روابط عمومی فدراسیون و با سعه صدر به سوالات مخاطبان این رسانه پاسخ داد. تاج پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده است و این بار هم فقط به احترام مردم و مخاطبان حاضر شد تا به سوالات مخاطبان « نسیم آنلاین » پاسخ دهد. حجم سوالات ارسال شده توسط مخاطبان بسیار زیاد بود و « نسیم آنلاین » پس از دسته‌بندی و محوربندی کردن این سوالات، پاسخ "مهدی تاج"را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار می‌دهد.

متن سوالات و گفتگوی جذاب مخاطبان « نسیم آنلاین » با مهدی تاج به شرح زیر است:

* مخاطب « نسیم آنلاین »: اولویت‌های کاری شما در فدراسیون فوتبال چه مسائلی خواهد بود؟

اولویت‌های ما در فدراسیون بحث تیم‌های ملی است که ساکت مسئول این بخش است و خودم هر روز به موضوعات تیم ملی فکر می‌کنم. معتقدم تیم‌های ملی باید نظام هوشمندی داشته باشد که این نظام در پیشبرد اهداف موثر است. با تیم‌های ملی و رده‌ها جلسه داشتم و فکر می‌کنم می‌دانیم این تیم‌ها به چه چیزهایی نیاز دارد. تیم فوتسال بانوان اول آسیا و هفتم جهان است ما باید جایگاه هفتم را به ششم برسانیم. در فوتسال مردان اول آسیا و پنجم جهان هستیم و بعد از جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که فعلا نمی‌توان این جایگاه را ارتقا داد و باید به دنبال حفظ رده فعلی باشیم. در رده نوجوانان نیز در تلاشیم که به جام جهانی برویم و به همین منظور تعویض‌هایی انجام دادیم و کارهای خوبی انجام شده است و اولویت‌هایی مشخص شده است.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: برای انتخاب دبیر کل و رئیس سازمان لیگ چه برنامه‌هایی دارید و آیا امکان دارد از نیروهای اصفهانی و یا به قول برخی‌ها از باند اصفهانی‌ها در این دو پست استفاده کنید؟

انتخاب دبیر کل و رئیس سازمان لیگ نیز دو موضوع بسیار مهم است که برای من اصفهانی و ترک و بلوچ و لر مهم نیست بلکه قابلیت‌های افراد مهم است. دبیر کل نیاز به رای گیری جدید ندارد چون حکم‌ها چهار ساله است و دبیر کل فعلی بیش از یک سال است که منصوب شده است و نیاز به انتخاب نیست و ایشان دبیر کل هستند اما رئیس سازمان لیگ باید انتخاب شود. گزینه‌هایی برای ریاست سازمان لیگ دارم. بحث فشار در این خصوص نیست بلکه باید کسی را انتخاب کنم که بتوانم کار کنم. طبیعی است که فردی را انتخاب می‌کنم که بتوانم با او کار کنم. وزارت ورزش برای این دو پست کسی را معرفی نکرده است. باید پاسخگوی ورزش باشم به همین دلیل خودم فکر می‌کنم و تصمیم می‌گیرم.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: مدال جابه جایی شما و کفاشیان مانند مدل مدودف و پوتین بود و آیا در برنامه‌های کاری نیز قرار همانگونه رفتار شود ؟

کفاشیان به عنوان نایب رئیس اول کارهایی انجام می‌دهد. برنامه‌ها و عملکرد ما طبق فرمول 80-20 است. در سازمان ما ممکن است 20 درصد کار مهم وجود داشته باشد که اگر رئیس سازمان آن را انجام دهد 80 درصد کارها به خودی خود پیش می‌رود. 20 درصدی از کارها که خیلی مهم است خودم انجام می‌دهم بخشی از کارها توسط کفاشیان انجام می‌شود و از نظر ما مشکلی نیست و رفتارهای ما مناسب است.

دکتر آصفی کار بخش بین المللی را انجام می‌دهد. بحث وصول پول‌ها است که اتاق فکری تشکیل شده است. با کمک دکتر قریب، اسلامیان و دکتر سید هاشمی به دنبال ایجاد اقتصاد مقاومی در فدراسیون خود هستیم. می‌خواهیم به سمتی بریم که با استفاده از بخش خصوصی استراتژی مناسبی تعیین کنیم.

نظام استانداردسازی مهم است و نیاز به هزینه ندارد. معمولا می‌بینیم کارها به خاطر هزینه‌ها و عدم تامین آن ابتر می‌ماند اما استانداردسازی یک رویه است و نیاز به هزینه ندارد. ما این رویه‌ها را در فدراسیون فوتبال تعریف می‌کنیم و بر اساس آن پیش خواهیم رفت. در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در کیش و سرعین کمپ درست کنیم و بخش خصوصی هم حاضر به همکاری است. بعلاوه در سوی دیگر کارهای مقدماتی مثل ایفمارک و مرکز پزشکی تشکیل شده است. در حال حاضر بازیکنان از این بخش‌ها استفاده می‌کنند و درآمدی از این بخش وجود دارد.

به آهستگی به دنبال اجباری کردن اردوهای تیم‌های باشگاهی در کشور هستیم و به این موضوع فکر کردیم.بخش خصوصی هم حاضر است در کیش و سرعین سرمایه گذاری کند. هیچ اشکالی وجود ندارد که این همه هزینه که برای برگزاری اردو در ترکیه انجام می‌شود در کیش و یا سرعین باشد. مگر ما نمی‌گوییم ایران 4 فصل است پس باید از آن استفاده کرد.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: در بحث کارشکنی عربستانی‌ها در میزبانی از تیم‌های ایرانی اگر جای آقای کفاشیان بودید چه موضعی از خود نشان می‌دادید و اگر برای تیم ملی از این اتفاق‌ها بیفتد عکس‌العمل شما چه خواهد بود؟

در مورد کارشکنی عربستانی‌ها سیستمی را تعریف کردیم. در آن زمان در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یک شکایتی کردیم و این موضوع را جدی گرفتیم و الان هم آن را ادامه می‌دهیم تا تکرار نشود. وزارت اطلاعات، خارجه و ورزش نیز در این خصوص کمک می‌کنند. شکایت به دادگاه عالی ورزش (CAS) فرستادیم و به صورت جدی این موضوع را دنبال می‌کنیم و رضایت ندادیم. در مسیر این شکایت هزینه‌هایی را تحمل کردیم و آن را از باشگاه‌ها کم کردیم. نماینده ایران در باشگاه‌های آسیا هزینه کردند و 3 بار هم هزینه وکیل دادیم.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: آیا وزارت ورزش و جوانان به دنبال سهم خواهی از انتخابات است و فشاری روی شما آوردهه که در انتخاب‌هایتان از آنها تبعیت کنید؟

هماهنگی با وزارت ورزش را قبول داریم و آنها نماینده دولت هستند اما نه وزارت ورزش می‌خواهد که هجمه‌ای به فدراسیون فوتبال وارد کند و نه اینکه ما زیربارهجمه می‌رویم. معنی هماهنگی با دولت سازش نیست بلکه سازگاری است. سازگاری معنای خوبی دارد و تعریف شده است اگر از هماهنگی با دولت و وزارت بد برداشت کنیم، اشتباه است. ما با وزارت ورزش هماهنگ هستیم اما کار خودمان را انجام می‌دهیم.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: اگر کی‌روش از فوتبال ایران برود و قرار باشد شما برای تیم ملی سرمربی انتخاب کنید چه ملاک‌هایی رو در نظر می گیرید و به سرمربی ایرانی اعتقاد دارید یا خارجی؟

کی‌روش مربی بزرگی است. باید رفتار همه را با تیم ملی مناسب کنیم و از طرف دیگر رفتار تیم ملی را با بقیه مجموعه‌ها مناسب دنبال کنیم. ارزیابی من همچنان روی کی‌روش مثبت است همان طور که ارزیابی من روی باشگاه‌ها مثبت است. کسانی که به اختلاف بین کی‌روش و پرسپولیس دامن می‌زنند نه پرسپولیس را دوست دارند و نه تیم ملی را. بقیه افراد هم باید استانداردها را رعایت کنند. ما ساختارسازی نیاز داریم واین ساختار در سازمان لیگ فراهم کردیم. در فدراسیون هم ساختاری را در نظر می‌گیرم که بتوانم اجرا کنم و کسانی را در این مسیر به کار می‌گیرم که هر زمان لازم بود بتوانم برکنار کنم و کسی را نمی‌گذارم که نتوانم بردارم. راجع به تیم ملی معتقدم همه باید از تیم ملی حمایت کنند و پرسپولیس، استقلال، استقلال خوزستان و ذوب آهن به عنوان تیم ملی ایران در جام باشگاه‌های آسیا هستند.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: چرا فوتبال نمی‌تواند مثل والیبال در جهان بدرخشد؟

والیبال و فوتبال قابل مقایسه نیستند. 90درصد اخبار رسانه‌ها از فوتبال و 10 درصد از سایر رشته‌ها است که والیبال یکی از این رشته‌ها است. فوتسال ما پنجم دنیا است و هیچ ورزش تیمی کشور این رده در جهان نیست بعلاوه فوتبال ساحلی و فوتسال بانوان هفتم و ششم جهان است اما ما این رشته‌ها را با سایر رشته‌های تیمی مقایسه نمی‌کنیم چون می‌دانیم فوتبال یک موضوع دیگری است. من برای والیبال توفیق خواهانم و و معتقدم این رشته مدیریت خوبی دارد و همیشه از موفقیت‌های والیبال خوشحال می‌شوم. این رشته کلاس خودش را دارد و همه در آن محجوب به حیا هستند اما در تمام دنیا فوتبال با والیبال تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: فکر نمی‌کنید کی‌روش امتیازاتش را که از شما گرفت همان رفتاری را انجام می‌دهد که با کفاشیان کرد؟( یعنی علیه شما هم موضع خواهد گرفت)

کی‌روش را با استانداردی تعریف می‌کنم و با استانداردی پیش می‌روم که خودم آن را قبول دارم. نه بحث وادادگی مطرح است و نه بحث خشونت. نه خشونت بیش از حد در مقابل کی‌روش نشان دادیم و نه کار را رها کردیم. مدلی را پیش می‌رویم که فکر می‌کنیم که به نفع فوتبال است. در مورد بیانیه‌ها با کی‌روش صحبت کردم و معتقدم که او اشتباه کرده است و خودش هم این موضوع را پذیرفته است. هر چه امنیت و آرامش فوتبال را بهم می‌زند نه خواسته ما است و نه خواسته دستگاه‌های نظارتی و این مسائل اصلا به نفع فوتبال کشور نیست.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: چه راهکاری برای بهتر شدن وضعیت داوری در لیگ‌های آینده دارید؟

بیشترین پول داوری زمانی بود که که بنده رئیس کمیته داوران بودم. در آن زمان دریافتی داوران از 175 هزار تومان به 350 هزار تومان و سپس به 500 هزار تومان رسید اما الان افزایش ندادیم وچاره‌ای نداریم جز اینکه برای بهبود داوری و افزایش درآمدها فکری کنیم. باید با اشتباهات تاثیرگذار داوری برخورد شود. داوری‌ها نباید گروهی، منطقه‌ای و استانی باشد بلکه باید افراد زبده در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: چه برنامه‌ای برای دیدارهای تدارکاتی تیم ملی در نظر خواهید گرفت؟

برای دیدارهای تدارکاتی تیم ملی، اردوی ایتالیا را پیش‌بینی کردیم و دو بازی در این کشور در نظر داریم. برای تمام رده‌ها فکر می‌کنیم و به هیچ یک از تیم‌های ملی پایه نیست که فکر نکرده باشیم و در حد بضاعت خود برنامه داریم. بضاعت ما با دنیا قابل مقایسه نیست. رئیس جمهور چین 50 میلیون دلار به تیم ملی کشورش کمک کرده است و قطر هم اصلا مشکل مالی ندارد و می‌تواند با تیم‌های تا رده دهم جهان بازی تدارکاتی برگزار کند. کره‌جنوبی هم با اسپانیا و روسیه بازی کرد که هر بازی 2.5 میلیون دلار یعنی مدال 10 میلیارد تومان هزینه داشته است. ما این پول‌ها را نداریم و متناسب با داشته‌های خود کار می‌کنیم البته از دولت می‌خواهیم که به تیم ملی کمک کند. تیم ملی یعنی تیم دولت، نظام، کشور و همه آحاد جامعه و نباید آن را در تنگنا قرار دهیم و الان وضع تدارکاتی و مالی تیم ملی خوب نیست و منتظر کمک از سوی معاون اول رئیس جمهور و دولت هستیم و با وی جلسه داشتیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: وضعیت قرارداد اسپانسر تیم ملی در صورت ادامه نارضایتی کی‌روش چگونه خواهد بود؟

روی موضوع پیراهن تیم ملی داریم کار می‌کنیم و من معتقدم که این قرارداد با عجله بسته شده است و می‌توانست بهتر باشد. باید تلاش کنیم تا وضع را سامان دهیم در حال حاضر وضعیت مناسب نیست. وضعیت اسپانسر بقیه تیم ملی خوب است و با سامانه 9090 به عنوان حامی تیم ملی در مسابقات جام اروپا شرکت کردیم و از نظر درآمد شرایط خوب است.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: درگیری کی‌روش با خانم هراتیان درخصوص مرکز پزشکی فیفا کی تمام م‌یشود؟ چه برنامه‌ای دارید تا این مشکل حل شود؟

وضعیت ایفمارک حل شده است و مرکز تیم ملی به خودش رسید و این اتفاقی است که باید از ابتدا می‌افتاد. حضور ایفمارک در محل قبلی درست نبود و در حال حاضر محل درستی پیش‌بینی کردیم و شرایط خوب است. بازیکنان تیم ملی زیر نظر مرکز پزشکی تیم ملی کار می‌کنند. کی‌روش خواسته بود تا بازیکنان مصدوم زیر نظر کادر پزشکی تیم ملی کار کنند نه اینکه تست ندهد.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: چه برنامه‌ای برای مهار کی‌روش دارید که این روزها با همه درگیر است؟

اگر برای کی‌روش برنامه داشته باشیم و به قول‌هایی که داده شده عمل کنیم مشکلی نخواهد بود. ما برخی از قول‌ها را عمل کردیم مثل پاداش‌های معوقه، زمین حداقلی و حقوق کادر نیزکه قبلا پرداخت نشده بود ولی آن را پرداخت کردیم.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: برنامه‌ای برای استفاده از پیشکسوتان فوتبال ایران مانند مهدوی‌کیا، هاشمیان و کریمی در فدراسیون فوتبال دارید؟

مهدی مهدوی‌کیا را برای استفاده در تیم ملی فوتبال بسیار مناسب می‌دانم و با او صحبت کردیم البته وی فعلا دنبال طی مدارج خود است اما باید از او استفاده شود. وحید هاشمیان مدرک مناسبی دارد البته از اوضاع فوتبال کشور کمی ناراحت است که ما باید آن را سامان دهیم. علی کریمی شخصیتی برجسته در فوتبال است و باید از وی استفاده شود.فرهاد مجیدی بسیار خوب است و علی دایی از دوستان خوب ماست و باید از توانمندی آنها استفاده شود. این افراد مدارجی دارند و باید از پتانسیل انها در فوتبال استفاده شود و چه بهتر که این افراد بتوانند مربی تیم ملی باشد. از علی پروین و سایر دوستان هم باید در مراتب دیگر استفاده شود.

* مخاطب « نسیم آنلاین »: وضعیت نکونام به کجا رسید و آیا به کادرفنی تیم ملی اضافه خواهد شد؟

نکونام هم به کادر فنی تیم ملی اضافه شده است.

ارسال نظر: