مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛

میدان‌های نفتی و گازی با سه مدل قراردادی توسعه می یابند

کدخبر: 2044819

علی کاردر گفت: پروژه هایی که قرار است منابع مالی آن از طریق شرکت ملی نفت ایران تامین شود حجم آن زیاد نیست و عموما در بخش تولید و نگهداشت نفت متمرکز است

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از ارائه تعدادی ازمیدانهای کشور به روش بیع متقابل وEPCF(مهندسی، تامین، ساخت و تامین منابع مالی)در آینده نزدیک خبر داد و گفت: میدانهای مشترک در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی ارائه خواهد شد.

علی کاردر، در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل پتروپارس با بیان این که سه مدل قراردادی برای حوزه های توسعه ای و میدانهای جدید در نظر گرفته شده است که بر این اساس توسعه برخی از میدان ها به شرکتهای ایرانی سپرده می شود، تصریح کرد: پروژه هایی که قرار است منابع مالی آن از طریق شرکت ملی نفت ایران تامین شود حجم آن زیاد نیست و عموما در بخش تولید و نگهداشت نفت متمرکز است.

وی ضمن تقدیر از شرکت پتروپارس برای اجرای مگاپروژه فاز 12 پارس جنوبی بر ضرورت توجه به زمان و هزینه در پروژهای نفتی و گازی کشور تاکید کرد و با یادآوری این که زمانی گمان می کردم استفاده از واژه Fail (موفق نشدن) در عرصه بین المللی به معنای پایان نیافتن پروژه است، تصریح کرد: استفاده از این واژه در ادبیات بین المللی به معنای پایان نیافتن پروژه در زمان مقرر و هزینه معین است.

به گفته کاردر، اگر در پروژههای بین المللی فاکتور زمان و هزینه رعایت نشود در لیست پروژههای Fail قرار می گیرند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این که این ادبیات در ایران قابل اجرا نیست و تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم، خاطرنشان کرد: البته اجرای پروژه از سوی پیمانکاران ایرانی فارغ از بحث اقتصادی آن، سبب به دست آوردن تجربه می شود تا با این تجارب و استفاده درست از آن، در اجرای پروژهها به سطح بین المللی نزدیک شویم.

کاردر با بیان این که بسیاری می پرسند که درمدل جدید قراردادهای نفتی همه نگاهها به مسائل فنی است و بخشی هم مربوط به مسائل نرم افزاری است، توضیح داد: اعتقادم این است انتقال تکنولوژی به معنای اجرای پروژه درقیمت تعیین شده و مدت زمان مشخص است یعنی مدیریت زمان در پروژه یکی از تکنولوژیهاست که ما به طور قطع به آن نیاز داریم و باید مکانیزم آن به ما منتقل شود.

وی، با بیان این که شرکتهای بین المللی در این زمینه حرفه ای هستند و مراقبتهای ویژه ای از زمان و هزینه می کنند به ذکر نمونه ای در این زمینه پرداخت و گفت: اخیرا از مدیران شرکت انی که هم اکنون در عراق مشغول فعالیت هستند می پرسیدم قیمت تمام شده حفاری یک چاه چه میزان است که گفتند، چهار میلیون و 500 هزار دلار در حالی که این رقم در غرب کارون 12 میلیون و 500 هزار دلار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدت زمان اجرای حفاری یک چاه از سوی انی را 35 و در ایران را 120 روز عنوان و تصریح کرد: زمان و هزینه همان تکنولوژی است؛ این نگاه که کار به پایان برسد، عالیست ولی کفایت نمی کند و نباید راضی بود و باید سعی کرد به نقطه مطلوب در سطح بین المللی برسیم.

کاردر با بیان این که شرکت پتروپارس باید به این سمت حرکت و در عرصه بین المللی فعالیت کند، افزود: بنابراین خواهش من این است این شرکت در یک جا ثابت نماند و سعی و تلاششان این باشد که روبه جلو حرکت کنند.

وی با اشاره به این که بنیان پتروپارس به خوبی گذاشته شده و نگاه بلندمدت برای تاسیس این شرکت وجود داشت، افزود: ساختار این شرکت بگونه ای طراحی شد که در این سالها به خوبی توانست پروژها را اجرا کند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با بیان این که اجرای مگاپروژه ای همانند فاز 12 پارس جنوبی کار سختی است و تلاش ویژه می خواهد، خاطر نشان کرد: کار ویژه ای در فاز 12 پارس جنوبی انجام شد ضمن این که تاکید می کنم ساختار پتروپارس نیز در بدست آوردن این موفقیت نقش داشته است.

طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه‌اندازی فاز ١٢ به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است و بیش از ١٤٥ میلیون نفر- ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه صورت گرفته است. همچنین فاز ١٢ بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد.

وی با اشاره به اینکه پتروپارس با اجرای طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی منشا خدمات بسیاری برای کشور بوده است، افزود: برای دستیابی به جایگاه برتر و حضور در عرصه بین الملل باید در اجرای پروژه ها بی همتا باشیم و انتظارات را در سطح بین الملل برآورده کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران براستفاده از نیروهای حرفه ای، کارشناسی و جوان تاکید کرد و گفت: تا زمانی که فرصت باقی است باید از نیروهای جوان در سیستم استفاده کنیم و آنوقت می توان با خیال آسوده از سیستم رفت.

میدان گازی فاز ١٢ واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع است که گاز طبیعی خشک آن ٢١ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود.

ارسال نظر: