سخنگوی وزارت ارشاد:

بی‌بی‌سی فارسی مشروعیت ندارد و فعالیتش در ایران منتفی است

کدخبر: 2044847

بعد از خبر دو روز گذشته در دستگیری یکی از مجریان زن شبکه‌های ماهواره‌ای، حالا خبری درگوشی در بعضی محافل دست به دست می‌شود که شبکه بی‌بی‌سی فارسی برای فعالیت در ایران درخواست مجوز فعالیت داده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، برای اظهار نظر در این مورد شاید هیچ منبعی معتبرتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر یا سخنگوی آن نباشد. آقای حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این حرف و حدیث‌های غیررسمی درباره بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی فارسی ضمن بی‌اطلاعی تلویحی می‌گوید: «فکر نمی‌کنم که بی‌بی‌سی فارسی چنین درخواستی را داشته باشد.» با این حال ادامه اظهارات نوش‌آبادی مشخص می‌کند که موضع این نهاد فعلا در قبال بی‌بی‌سی فارسی چیست: «این شبکه از نظر ما مشروعیت ندارد و فعالیت این رسانه در کشور ما حتما منتفی است.» سخنگوی وزارت ارشاد در عین حال اضافه می‌کند که بی‌بی‌سی جهانی هم در ایران دفتر داشته که فعلا تعطیل شده است.

دخالت در امور داخلی ایران ممنوع!

نوش‌آبادی درباره بازگشایی مجدد دفتر بی‌بی‎سی جهانی هم به «صبح نو» می‌گوید: «با این مسئله طبق ضوابطی که برای راه اندازی دفاتر شبکه های تلویزیونی خارج از کشور وجود دارد، برخورد خواهد شد.» وی در توضیح بیشتر این ضوابظ می‌گوید: «در حال حاضر شبکه‌های تلویزیونی زیادی از خارج کشور در ایران دفتر نمایندگی دارند و بی‌بی‌سی نیز اینگونه بوده و الان هم این دفتر منحل نشده و فقط تعطیل است. از سوی دیگر راه اندازی دفاتر شبکه های تلویزیونی مختلف در کشور باید در چارچوب ضوابط و مقررات و با حفظ مصالح و منافع کشور و رعایت شئونات لازم در این زمینه و عدم مداخله در مسائل داخلی کشور باشد و این مسائل برای راه اندازی مجدد دفتر بی بی سی در کشور نیز مدنظرقرار می گیرد.» سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه هرچند اعلام می‌کند که تاکنون اقدامی برای بازگشایی این دفتر نشده است اما این را هم اضافه می‌کند که بحث بازگشایی بی‌بی‌سی جهانی از قبل وجود داشته است: «البته بحث بازگشایی دفتر وجود داشته و دارد و باید درخواست این بازگشایی قانونی و در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی و قوانین و مصالح و منافع کشور باشد. این شبکه چون از قبل در کشور فعال بوده مجوز را نیز از قبل دریافت کرده و راه اندازی مجدد دفتر نیازمند مراحل قانونی است که باید طی شود.»

سریال بازگشت‌ها

خبر بازگشت بی‌بی‌سی فارسی تنها موردی نیست که طی ماه‌های اخیر از بازگشت برخی چهره‌ها و عوامل رسانه‌‌ای بیگانه حکایت می‌کند. دو روز قبل هم اتفاقی در مشهد افتاد که خبرش به سرعت در گروه‌های مختلف تلگرامی و مجازی دست به دست چرخید: «یک مجری زن شبکه‌های فارسی وان و پرشین تی‌وی دستگیر شد.» خراسان گزارش داده زن جوانی که به عنوان مجری در شبکه های ماهواره‌ای معاند نظام فعالیت می‌کرد پس از ورود به مشهد با صدور دستور قضایی توسط ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی دستگیر شده است. این زن معروف به «الی» حدود 38 سال دارد و پس از آن که از دبی به مشهد سفر کرد، تحت تعقیب نیروهای انتظامی قرار گرفت و ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی با کسب دستوری از سوی معاون دادستان مشهد، او را در یک خانه مسکونی شناسایی و بازداشت کردند.

مجری اتاق خبر «من و تو» در خیابان جمهوری

در اردیبهشت‌ماه سال جاری هم حضور یکی از مجریان اتاق خبر شبکه ماهواره‌ای «من و تو» در بین‌الملل جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ساز شد. منصوره حسینی که روزگاری در برخی رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی، خبرنگاری و فعالیت کرده بود، بعد از اتفاقات سال 88 از کشور خارج و در نهایت در شبکۀ ماهواره‌ای «من و تو» آرام گرفته بود. حالا بعد از چند سال در سکوت خبری به ایران بازگشته و اگر چند عکاس و خبرنگار سینمایی او را در سینما چارسویِ خیابان جمهوری تهران نمی‌شناختند، شاید به زندگیِ آرام و بی‌سروصدایِ خود ادامه می‌داد. برخی رسانه‌ها هم در این میان مدعی شدند که حسینی، اظهار پشیمانی و توبه کرده است و چند ماهی است که از لندن بریده و راهی ایران شده است.

وزیرِ ارشادِ اصلاحات؛ کوله‌ به دوش در راه بازگشت

اواخر سال گذشته هم یکی از رسانه‌های داخلی از احتمال بازگشت عطاالله مهاجرانی به ایران سخن گفت. زمزمه‌ای که البته با تعطیلاتِ سال جدید ایرانی‌‎ها به محاقِ مارپیچ سکوت رفت. وزیرِ ارشادِ 62 سالۀ دولت اصلاحات که سال 1383 از کشور خارج شده بود، در این سال‌ها چندان هم ساکت و بی سر و صدا نبود. بعد از انتخابات 88 بارها روی آنتنِ بی‌بی‌سیِ فارسی رفت تا از معترضانِ کفِ خیابانی فتنه 88 چهره‌هایی آزادی‌خواه و استقلال‌طلب بسازد که مناسبِ ذائقۀ رواییِ بی‌بی‌سیِ فارسی باشد. ماجرای مهاجرانی اما به همکاری با این رسانۀ انگلیسی ختم نمی‌شود. سال گذشته یکی از سایت‌های خارجی با انتشار اسنادی اعلام کرد که مهاجرانی در نامه‌ای به سفارتِ عربستانِ سعودی در لندن، خواستار دریافت بورسِ مالی برای ادامۀ تحصیل پسرش در دورۀ دکترای رشتۀ «مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی» در دانشگاه واریکِ لندن شده است. وزیر اسبقِ جمهوری‌ اسلامی و معاونِ سال‌ها قبلِ ریاستِ جمهوری در اواخر دهۀ شصت با خاندان سعودی‌ها هم‌پیاله شده بود. همۀ اینها از مهاجرانی چهره‌ای نه چندان خوش‌نام ساخته بود که انتشار خبر بازگشتش در اواخر سال گذشته به ایران مایۀ شگفتی شد.

در روشنایی به ایران بر می‌گردم

«از 11 اسفند 1374 که از چنبرۀ سعید امامی و باند مخفوش به آلمان گریختم تا 11 اسفند 1394 بیست سال گذشت. تمام این مدت در روشنایی راه رفتم. انگار در آکواریوم زندگی می‌کنم... از کار و نوشتار تا زندگی‌ام برای خوانندگان نوشتم و گفتم. حالا تصمیم گرفته‌ام روز 11 اسفند 1394 در روشنایی به تهران برگردم. هیچ چیزی هم نمی‌تواند مانع برگشتن من شود. هیچ چیز. می‌تواند؟» اینها را عباس معروفی آذرماه سال گذشته در صفحۀ شخصی‌اش نوشته بود. سطرهایی که البته از جانب مخاطبان هم بدون واکنش باقی نماند. واکنش‌هایی که نیت اصلی معروفی را زیر سوال برده بودند که اگر نیت او، واقعا برگشتن است چه نیازی به جار و جنجال و هیاهو دارد؟ لابلای این واکنش‌ها، مخاطبان او را از اشارات به بعضی اتفاقات و حرف و حدیث‌های مالی و کلاه‌برداری هم بی‌نصیب نگذاشتند. واکنش‌هایی که نشان می‌داد ادعایِ بازگشتِ شاگردِ سابقِ هوشنگ گلشیری با استقبال گرمی مواجه نشده است. در نهایت هم آقای نویسنده اعلام کرد به دلایل امنیتی از تصمیم خود صرف نظر کرده است. ادعایی که بیشتر به درد تیتر بعضی روزنامه‌ها می‌خورد تا اینکه در عالم واقعیت، محلی از اعراب داشته باشد.

روزگاری در ایران وزیر بودم!

از میان این اخبار و حواشی در مورد بازگشت مساله‌دارها، برخی محقق شده و برخی محقق نشده است. این بازگشت‌ها فارغ از اینکه جزئی از پروژۀ نفوذ محسوب می‌شوند یا نه حاکی از آن است که آسمان در هر جای دنیا همین رنگ است. بوق‌های تبلیغاتی آن سوی آب‌ شاید روزگاری به دلیل برخی حرف‌ها و هیجانات سیاسی، سوت و کف برای برخی چهره‌های سیاسی بزنند اما عاقبت حکایت روزگار است و سنگ زمانه. کار را بدانجا می‌کشاند که مامور خدماتی آپارتمانی در یک منطقه متوسط لندن هم ادعای مهاجرانی را باور نمی‌کند که او روزگاری در ایران، وزیر و عضو کابینه بوده است. اتفاقی که شاید در آینده‌ای نه چندان دور برای مهاجران این روزهایِ جم‌ تی‌وی هم اتفاق بیفتد.

منبع:صبح نو

ارسال نظر: