سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

عواقب تعیین سقف درآمد برای پزشکان/ ماجرای کارانه ۱۰۰ میلیونی یک جراح

کدخبر: 2044975

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با سقف درآمد پزشکان و خطاهای پزشکی، اظهار داشت: طی چند سال پیش اکثر دانشگاه‌ها این اختیار به آنها داده شد که برای درآمد پزشکان سقف تعیین کنند که این مسأله در اکثر موارد اجرایی شد.

به گزارش‌ « نسیم آنلاین »،‌ فارس نوشت:

ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با سقف درآمد پزشکان و خطاهای پزشکی، اظهار داشت: طی چند سال پیش اکثر دانشگاه‌ها این اختیار به آنها داده شد که برای درآمد پزشکان سقف تعیین کنند که این مسأله در اکثر موارد اجرایی شد.

خنگوی وزارت بهداشت افزورد: به طور مثال در یکی از استان‌ها برای رشته الکتروفیزیولوژی سقف حقوق اعمال کردیم و دو نفر در هفته حدود ۶ روز را در دو شیفت صبح و بعدازظهر مشغول فعالیت بودند که پس از تعیین سقف فعالیت آنها کاهش یافت و مردم مجبور بودند از استان مربوطه جهت درمان به استان دیگری مراجعه کنند؛ این مسأله هزینه‌های زیادی را برای بیمار همچون هزینه اقامت به همراه داشت.

حریرچی به تجربه کشور تایلند در ارتباط با تعیین سقف درآمد اشاره کرد و گفت: در این کشور پرداختی‌ها به پزشکان به صورت نوعی حقوق است و زمانی که مسئولان این کشور متوجه شدند جمعیت آن رو به پیری بوده و آمار مبتلایان به آب مروارید افزایش یافته است درآمد آنها را به ازا خدمت قرار دادند.

به گفته وی، با این روند بیمارستان‌هایی که فقط پزشک عمومی در آن بود و اتاق عمل آنها به نوعی با تعطیلی مواجه شده بود گروه‌های چشم‌پزشک در روزها و هفته‌های مشخص در این بیمارستان‌ها حضور یافتند تا دسترسی مردم افزایش یابد. همچنین حقوق پزشکانش بیشتر شد.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: ما نیز می‌توانیم از این تجربه به ویژه در برخی از استان‌ها استفاده کنیم به طور مثال جراح اعصاب در یکی از شهرهای بزرگ کشور تنها ۴ نفر هستند که در بخش دولتی کار می‌کنند بنابراین هر چند سقف‌گذاری برای درآمد این پزشکان برای ما راحت است ولی باید به موضوع پاسخ به نیازهای مردم نیز توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه پزشکان بخش دولتی با تعرفه مشخص کار می‌کنند اظهار داشت: به نظر من تنها راه‌حل در این زمینه این بوده که تربیت پزشک متخصص را بیشتر کنیم و تعداد بیمارستان‌ها، اتاق عمل و تخت‌ها را نیز گسترش دهیم تا از این طریق خود به خود درآمد توزیع شود.

حریرچی با اشاره به اینکه ما هنوز در ۸ رشته پزشکی همچون جراحی اعصاب، زنان و عمومی شرایطمان بحرانی است، گفت: تربیت پزشک متخصص در کشور ضرورت دارد.

دلایلی که پزشکان دولتی را روانه مطب‌ها می‌کند

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر ایرانی به طور متوسط ۱۰.۳ بار برای خدمات سرپایی به پزشک مراجعه می‌کند، گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که پزشکان تمام‌وقت را افزایش دهیم اما به دلیل اینکه تعرفه درمان در بخش خصوصی چند برابر دولتی است پزشکان تمایل دارند هر دو جا یا فقط در بخش خصوصی کار کنند.

ایرج حریرچی در مورد قانون تمام وقتی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و اینکه برخی از پزشکان این قانون را رعایت نمی‌کنند، گفت: این قانون جزو برنامه پنجم توسعه بوده و اکنون هم برقرار است،‌ اقدامی که وزارت بهداشت نسبت به گذشته انجام داده تعداد افراد تمام وقت را به صورت بسیار معنی‌داری افزایش داده در صورتی که در سیستم قبلی این گونه بود که پزشکانی که در بیمارستان طرح می‌گذراندند و متخصص بودند از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر فقط ۵۰ نفر آنها تمام وقت بودند.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ شرایط پرداختی را فراهم کردیم تا همه پزشکان متخصص و فوق‌تخصص که طرح را می‌گذرانند صد درصد اکنون تمام وقت هستند. اقدام دیگری که انجام دادیم تعداد پزشکان عمومی تمام‌وقت را افزایش دادیم این تعداد از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافت.

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: از فارغ‌التحصیلان سال ۹۳ این قانون را به کار گرفتیم و آنها را تمام وقت کرده‌ایم. در مورد پزشکانی که عضو هیأت علمی هستند تا دوره دانشیاری این قانون برایشان لحاظ می‌شود.

حریرچی تصریح کرد: با اینکه قانون تمام‌وقتی در برنامه پنجم توسعه وجود دارد اما یک تبصره‌ای نیز وجود دارد که در آن دولت به منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان تعرفه درمانی را متناسب با قیمت واقعی تعیین کنند در حالی که این اتفاق نیفتاده است و ویزیت یک متخصص و فوق‌تخصص در بخش دولتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است اما قیمت واقعی تمام شده ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: ما دست بوس پزشکانی هستیم که در بخش دولتی تمام‌وقت کار می‌کنند و از ۳ هزار و ۲۰۰ تومان هم به دلیل اخذ مالیات حدود ۴ هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود. بنابراین یکی از عواملی که پزشکان مایلند از بخش دولتی خارج شوند این است که تفاوت معنی‌داری بین تعرفه‌ها وجود دارد. تعرفه جراحی در بخش خصوصی ۴ برابر بخش دولتی است. بنابراین پزشکان مایلند به بخش خصوصی بروند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با برخی اهرم‌ها و اصلاحاتی که در طرح تحول سلامت انجام دادیم باعث شد بسیاری از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص فعالیت بخش خصوصی و مطب را رها کرده و به دولتی بیایند چون بسیاری از پزشکان دوست دارند رابطه مالی با بیمار نداشته باشند.

حریرچی ادامه داد: حقوق یک فوق‌تخصص در سال ۹۲ یک میلیون و ۲۰۰ و کارانه ۲ تا ۳ میلیونی داشته بنابراین مجبور بوده به بخش خصوصی برود. در این میان پزشکانی هستند که صد درصد فعالیت خصوصی دارند و فقط با تعرفه می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم. موفقیت‌هایی را در این رابطه به دست آورده‌ایم و توانسته‌ایم درصد پزشکان تمام‌وقت را افزایش دهیم اما هنوز کامل نیست.

وی گفت: حتی ما یکی از شاخص‌های رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را درصد تمام‌وقت بودن آنها تعیین کردیم اما تعرفه واقعی حاصل نشده و در برخی جاها مشکلات کمبود متخصص داریم، اتاق عمل کافی برای این پزشکان تمام‌وقت نداریم در نتیجه این کمبودها در کلینیک‌های ویژه و بیمارستان‌های دولتی وجود دارد.

ماجرای کارانه ۱۰۰ میلیونی یک جراح/ پرداخت‌ها مصوبه دولت است و ما تبعیت می‌کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یک جراح فوق تخصص دو سال پیش کارانه‌اش ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد و بیش از نصف عمل‌های بیمارستان را انجام می‌داد و ماهانه ۴۰۰ میلیون درآمد داشت اما آنقدر از دریافتی آن پرس و جو شد که اکنون در بخش خصوصی کار می‌کند.

ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با اعلام سقف حقوق مدیران دولتی گفت: اخباری که در رابطه با فیش‌های حقوقی در وزارت بهداشت مطرح شد یکی مربوط به مدیران و یکی مربوط به متخصصان و فوق‌تخصصان بود. درمورد مدیران اقدامی که انجام شده اطلاعات کامل را به دولت، سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات داده‌ایم و معتقدیم پرداختی‌ها در وزارت بهداشت قانونی بوده است.

وی ادامه داد: معتقدیم این ارقام نجومی شامل حال مدیران ما نمی‌شود و معتقدیم همه چیز باید شفاف باشد. آنچه در وزارت بهداشت پرداخت شده تا کنون قانونی است و آن را به نهادهای ذیربط اعلام کرده‌ایم و آنها در حال رسیدگی هستند. همچنین حقوق هیات علمی مدیران و روسای دانشگاه‌های وزارت بهداشت برعهده دولت بوده و خارج از وزارت بهداشت تصمیم‌گیری می‌شده و ما از آن تبعیت می‌کنیم.

حریرچی گفت: آنچه تا به حال بوده در طیف معقولی بوده و خیلی از مدیران دولتی ما اکنون از درآمد دولتی سابق خود چشم‌پوشی کرده‌اند.

وی افزود: اما در مورد متخصصان و فوق تخصصان هر دوره تغییرات جزئی برقرار است در برخی جاها سقف پرداخت اعلام کردیم که طبق مصوبه دولت تعرفه و زیر قیمت تمام شده بوده است. ۵۰ درصد و گاهی زیر ۵۰ درصد تعرفه دولتی به آنها داده می‌شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد از آن هم مالیات کسر می‌شود.

حریرچی گفت: اکثر کسانی که این دریافتی‌های بالا را دارند متمایلند از تمام وقت دربیایند و فعالیت خصوصی داشته باشند یا ۱۰۰ درصد از بیمارستان دولتی بروند یا فقط آموزش و پژوهش خود را در دولتی انجام دهند و درمان را در بخش خصوصی پیگیری کنند.

وی به تجربه تلخی در این رابطه اشاره کرد و گفت: یک جراح فوق تخصص دو سال پیش کارانه‌اش ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد و بیش از نصف عمل‌های بیمارستان را انجام می‌داد و ماهانه ۴۰۰ میلیون درآمد ایجاد می‌کرد اما آنقدر از دریافتی آن پرس و جو شد که اکنون در بخش خصوصی کار می‌کند و به یکی از دوستان گفته بود که با یک چندم کار آن زمان اکنون در بخش خصوصی درآمد بیشتری دارد حالا باید پرسید دود این اقدام به چشم چه کسی می‌رود در این میان فقط بیماران آسیب می‌بینند.

افزایش خشونت در جامعه به دنبال عملکرد نامناسب مسئولان

حریرچی گفت: یکی از گله‌هایمان در موضوعات مختلف این است که میزان خشونت بالا است و رسانه‌های مختلف که به موضوعاتی می‌پردازند با این عناوین که گروهی کارهای غیرکارشناسی می‌کنند دزدی می‌کنند، بد کار می‌کنند یا مدیریت خوبی ندارند اثرات این اقدامات به مردم برمی‌گردد.

حریرچی گفت: مردم ما با این درآمد پایین نفت تحریم‌ها، رکود و تورم باز هم از مسئولان حمایت می‌کنند اما مدام ما از بدی‌ها به آنها می‌گوییم و این در کارکرد سلامت روان و اجتماعی مردم در درازمدت اثر منفی می‌گذارد که برای هیچ گروهی نفع ندارد.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلف سیاسی، احزاب و رسانه‌ها برای رای‌آوری و به قدرت رسیدن به جای اینکه بگویند چه کرد‌ه‌اند و چه می‌کنند ضد افراد دیگر کار می‌کنند و نباید فراموش کرد که اصل، امید به زندگی است.

ارسال نظر: