ابتکار:

محیط‌بانان برای دفاع از خود مجازند از سلاح استفاده کنند

کدخبر: 2044992

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه محیط‌بانان نیز مثل ماموران از قانون نحوه بکارگیری سلاح تبعیت می‌کنند اظهار کرد: محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه هستند و می‌توانند در دفاع از خود و همکارشان براساس آئین‌نامه از سلاح استفاده کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت:

معصومه ابتکار در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای محیط‌بان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی‌های لازم برای اینکه بدانیم چقدر خلاء قانونی برای محیط‌بانان وجود دارد در دست انجام است و بزودی در زمینه‌هایی که نیازمند تدوین لایحه برای حمایت از آنها باشیم آن را به صورت لایحه تقدیم دولت و مجلس خو اهیم کرد.

وی افزود: پیگیری‌های لازم در خصوص تقویت معیشت محیط‌بانان در دولت انجام شده و سه هزار امتیاز بابت سختی کار پرداخت شده است.

ابتکار تصریح کرد: برای بسیاری از محیط‌بانان حق کارشناسی ویژه تامین شده است البته محیط‌بانان با یک حقوقی که با وضعیت زندگی و معیشت آنها متناسب باشد فاصله دارند و ما نیز در این جهت تلاش لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان محیط زیست به دوره‌های برگزاری آموزشی برای محیط‌بانان اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی برای محیط‌بانان حائز اهمیت است و در این خصوص در مرکز آموزش محیط‌بانان در استان البرز دوره‌هایی برگزار شد. البته دوره‌های بین‌المللی نیز در کشور در کشور اتریش انجام گرفت و این کار مهم ادامه پیدا خواهد کرد.

ابتکار خاطرنشان کرد: در زمینه توجه به محیط‌بانان ساختار یگان حفاظت تعریف نشده بود که باهمکاری و هماهننگی ستاد کل نیروهای مسلح ساختار یگان نهایی و ابلاغ شده است و همه محیط‌بانان دارای درجه مشخص هستند.

وی درباره این پرسش که آیا شهدای محیط‌بان جزو بنیاد شهید محسوب می‌شوند یا خیر گفت: براساس مقررات و آئین‌نامه شهدای محیط‌بان به عنوان شهید و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید خواهند بود و ما نیز در هیچ کمکی به آنها دریغ نخواهیم کرد.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص کمبود نیرو نیز گفت: کمبود نیرو نیز وجود دارد زیرا هر محیط‌بان ما به جای حفاظت از هزار هکتار مجبور است تا از هفت هزار هکتار محافظت کند و حتی در برخی مناطق این میزان بیشتر از حد تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق از هوشمندسازی پایش استفاده می‌شود گفت: در برخی از پارکهای ملی از دوربین استفاده می‌کنیم که این کار تسهیل برای محیط‌بانان و راه مناسبی برای شناسایی شکارچیان غیرمجاز و تسهیل سرعت زمانی در مواقع خطر و آتش‌سوزی است.

ابتکار درباره برخورد با شکارچیان غیر مجاز و پیگرد قانونی آنها نیز گفت: پیگرد قانونی در خصوص شکارچیانی که سه محیط بان کشورمان را به شهادت رساندند در حال اجرا است و قوه قضائیه همکاری و هماهنگی خوبی با محیط زیست دارد و حتی شعب تخصصی محیط زیست نیز تشکیل شده که در اسرع وقت به مشکلات رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان نیز مثل ماموران از قانون نحوه بکارگیری سلاح تبعیت می‌کنند اظهار کرد: محیط‌بانان ضابط قوه قضائیه هستند و می‌توانند در دفاع از خود و همکارشان براساس آئین‌نامه از سلاح استفاده کنند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در حال حاضر نیز بررسی‌های خلاءهای قانونی برای حمایت از محیط‌بانان در حال انجام است و در صورت نیاز تمامی مشکلات و خلاءها برای حمایت از محیط‌بانان در لایحه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود گنجانده خواهد شد.

ابتکار درباره آزادی یکی از محیط‌بانان محکوم نیز گفت: خوشبختانه با همکاری خانواده اولیای دم و تلاش‌های انجام شده یکی از محیط‌بانان در کشور بخشیده شده است و تلاش می‌کنیم تا سایر موارد نیز پیگیری و اجرایی شود.

ارسال نظر: