مراسم نکوداشت روز قلم -۱

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد: کیفیت کتاب‌ها در کشور پایین است/ تذکر دو مرجع تقلید به دو کتاب در سال گذشته

کدخبر: 2044996

دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه کتاب از لحاظ کمیت چیزی کم نداریم گاهی هم افزایش داریم؛ اما در حوزه کیفیت آثار با مشکل روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم نکوداشت روز قلم و تجلیل از شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد؛ سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از اهالی قلم عصر امروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد .

در ابتدای برنامه، حجت الاسلام مهدوی راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال گفت: تقارن مبارکی است بین ماه رمضان و روز قلم . وی با اشاره به جایزه کتاب سال در دوسال قبل گفت: به لحاظ کمیت چیزی کم نداریم گاهی هم افزایش داریم؛ اما در حوزه کیفیت آثار مشکل داریم؛ ما یک سال در خانه کتاب کتاب ها را بررسی کردیم، کتاب، به عنوان کتاب بررسی شد نه چیز دیگر؛ اما وضع نشر خوب نیست و نیاز به پژوهش است تا این مسائل بررسی شود . مهدوی راد تصریح کرد: مراجعه به منابع در سی سال گذشته مهم بود، اما الان مهم نیست؛ چرا که یک شخص طی یک شب با گذشتن در دنیای مجاز اطلاعات را به دست می آورد، از این رو واقعا باید چاره ای برای نشر اندیشده شود. مهدوی راد با اشاره به نشر الکترونیک گفت: باید برای این موضوع چاره ای داشته باشیم چون دارد نفس نشر را می گیرد، کتابی را نویسنده ای با زحمت فراوان می نویسد اما نرسیده به چاپ، الکترونیک آن منتشر می شود و خیلی بد است باید ارشاد در مورد این موضوع تصمیم جدی بگیرد وی گفت: فضای آرام و بی دغدغه و بی دلهره بابد برای محقق و نویسنده فراهم شود، هیچ نویسنده ای نباید دلهره این را داشته باشد که با نوشتن محاکمه اجتماعی می شود . مهدوی راد گفت: من از دو مرجع بزرگوار تشکر می کنم که در سال ٩٤ نسبت به دو کتاب تذکر دادند که ٢٥ سال منتشر می شد؛ اما فکر نمی کردیم که مشکل داشته باشد ولی داشت و تذکر را پذیرفتیم و کتاب دیگر هم مودبانه توضیح دادیم و مشکل حل شد . وی در پایان گفت: باز هم از آقای جنتی و وزات ارشاد می خوام اهل قلم را تکریم کنند و هوای نویسندگان را داشته باشند .

ارسال نظر: