«نسیم آنلاین» گزارش می دهد:

چه کسانی درگذشت کیارستمی را تسلیت گفتند؟

کدخبر: 2045125

مدیران سیاسی، فرهنگی و هنری کشور در پیام هایی جداگانه درگذشت ناگهانی عباس کیارستمی کارگردان بزرگ کشور را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مدیران سیاسی، فرهنگی و هنری کشور از جمله، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه، "علی جنتی" وزیر ارشاد، "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی، "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت ارشاد، "علیرضا تابش" مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، "محمد حیدری" دبیر جشنواره فیلم فجر و "فرید فرخنده کیش" مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پیام هایی جداگانه درگذشت ناگهانی "عباس کیارستمی" کارگردان بزرگ کشور را تسلیت گفتند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پیام توئی‌تر خود درگذشت عباس کیارستمی کارگردان شهیر ایرانی را تسلیت گفت.

ظریف در این پیام ضمن تسلیت درگذشت این کارگردان بزرگ بین المللی برای کیارستمی رحمت الهی را مسالت کرد.

ظریف در پیام توییتری خود که به زبان انگلیسی منشر شده است، درگذشت این کارگردان را تسلیت گفت و نوشت:

ایران چهره شاخص و برجسته‌ای در سینمای بین‌الملل از دست داد. امیدوارم مورد رحمت خدا قرار گیرید.

استاد خدا رحمتت کند.

علی جنتی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و او را پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسان‌گرا نامید .

در متن پیام علی جنتی آمده است: «درگذشت چهره درخشان سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی را به مردم ایران، سینماگران، جامعه هنری و همه دوستداران هنر متعالی سینمای انسانی و اخلاقی و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گویم .

عباس کیارستمی پیشتاز سینمای هنری و فرهنگی با رویکردی انسان‌گرا و اخلاق محور است. او با خلق آثاری بدیع، نوگرایانه و زیبا، سینما را تعریف تازه‌ای بخشید و نام ایران را در محافل هنری جهان بلندآوازه کرد. سینمای عباس کیارستمی راهی تازه پیش پای هنرمندان نوگرا گذاشت و تجربه‌گرائی را در هنر هفتم جانی تازه بخشید. از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران واسعه الهی و برای بازماندگانش صبر و اجر خواهانم. روانش شاد باد

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در متنی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و فقدان وی را برای سینمای ایران امری جبران ناپذیر دانست .

در پیام ایوبی آمده است: «به نام خداوند باران و شکوفه - روز تلخ سینمای جهان سرانجام رسید. سینمای ایران عزادارشد. کیارستمی رفت. اگر چه تلخ است و باور نکردنی اما باید از امروز سینمای ایران روزگارش را بدون آن چهره دلنشین و آرام و سرشار از لبخند به زندگی سپری کند. کیارستمی رفت اما راهش و نگاهش برای همیشه می ماند. شکوفه هایی که روئیدند در وزش باران اندیشه های کیارستمی می شکفند همچنان در ایران و جهان. کیارستمی یعنی باران، یعنی شکوفه یعنی رویش، یعنی هنربا تجربه های تازه. از بذرهایی که او نشاند در جانها و دلها، می آیند در پی هم بوستانها و گلستانها. او رفت اما گشود پنجره هایی فراوان به زندگی. روزنه هایی به نور و روشنایی. روایت کرد بی هیچ ادعا، شعر و ادب ایرانی. تسلای خاطر همه شما سینماگران و سینما دوستان آن همه شروق است که می بینیم در این غروب دلگیر. آن همه برآمدن که هست در این فرو شدن .

فروشدن چو بدیدی برآمدن بنگر/ غروب شمس و قمر را چرا زیان باشد

تو را غروب نماید ولی شروق بود/ لحد چو حبس نماید خلاص جان باشد

کدام دانه فرورفت در زمین که نرست/ چرا به دانه انسانت این گمان باشد

این غم جانکاه را از همه وجود به مردم ایران بویژه سینماگران گرامی تسلیت می گویم .

حجت الله ایوبی»

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی آورده است: «انالله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف و تاثر جامعه هنری ایران داغ دار یکی از شخصیت های ممتاز و هنرمندان طراز اول خود گردید .

عباس کیارستمی هنرمند فرهیخته و گرانمایه کشورمان در پی بیماری و دوره طولانی درمان دار فانی را وداع گفت و جمع کثیر دوستان ، شاگردان و ارادتمندانش را به سوگ نشاند .

کارنامه درخشان فعالیت های هنری و نمایه بلند آثار او که جملگی نماد بلوغ ،تفکر و خلاقیت هنری وی به ویژه در کارگردانی سینما و هنرهای تجسمی است برای همیشه نام و یاد او را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ثبت و ضبط خواهد نمود .

بی گمان مام وطن در پرورش فرزندانی چون کیارستمی برخود می بالد هرچند سالها انتظار و صبر می باید تا دگرباره فرزندی چون او رخ نماید و هم پایه وی آثار و خدمات ماندگار برجای نهد .

اینجانب ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری کشور و عموم علاقمندان استاد ،از خداوند بزرگ برای روح بلند آن مرحوم آمرزش و آرامش و برای بازماندگان به ویژه خانواده معظم و فرزند برومند ایشان صبر و شکیبایی مسالت دارم».

همچنین علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت .

در پیام علیرضا تابش آمده است: «شب غم انگیز سینمای ایران - باورش سخت است که کیارستمی افتخار سینمای ایران در جهان، دیگر فیلم نمی سازد، گویا ناگزیر به خداحافظی با بخش بزرگی از سینمای ایران شده ایم و با فقدان عباس کیارستمی حس سنگینی به همه ما دست می دهد .

تسلیت به همه دوستداران سینما و هنرمندان ارزشمندی که برای اعتلای نام سینمای نجیب ایران در جهان ، تلاش ها کرده اند .... روحش شاد».

محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر بدین شرح است: «خبر کوتاه بود اما شوکه کننده؛ شوکی که تا مدت ها از بدن سینمای ایران خارج نمی شود. همانگونه که یاد کیارستمی و آثاری که خلق کرد هرگز از یاد علاقمدان سینمای ایران و جهان پاک نمی شود .

امروز فقط ما به عنوان یک هموطن ایرانی داغدار نیستیم بلکه همه سینمای جهان داغدار است؛ داغدار مردی که باید سال ها بگذرد تا آنهم شاید فردی مشابه او در سینما به دنیا آید .

درگذشت مرد تکرارنشدنی سینما را به همه سینمادوستان جهان تسلیت می گویم».

دیگر مسئولی که نسبت به درگذشت کیارستمی واکنش نشان داد فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بود که به این مناسبت پیامی را صادر کرده است.

در پیام تسلیت فرید فرخنده کیش آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون

آرام بخواب افتخار ایران، «طعم گیلاس» گوارایت استاد، در بهشت برین «زیر درخت زیتون» آرامش بگیر ای مظهر صلح و دوستی، خانه را خالی کردی و دیگر نمی دانیم «خانه ی دوست کجاست؟» ولی دوست همیشگی ما خانه تو در قلب ماست و یادت همیشگی، چه کسی می گوید «زندگی و دیگر هیچ» زندگی سینمای ملی همه اش مدیون توست، «باد ما را خواهد برد»، همه ی ما را، ولی تو چه زود رفتی، از این به بعد «مشق شب» ما نوشتن مکرر افسوس است، افسوس، افسوس ...

«زنگ تفریح» تمام شد، «تجربه» با تو تکرار نشدنی ست، «نان و کوچه» ما تلخ و تاریک است، چه کسی می گوید «دو راه حل برای یک مساله وجود» دارد، یک راه حل بیشتر وجود ندارد، تحمل و پذیرش حقیقت، بزرگمرد خداحافظ، سخت دلتنگت خواهیم شد ولی این مساله یک راه دارد تحمل واقعیت، حقیقت دارد، سینمای ایران دیگر تو را ندارد ولی خاطراتت جاویدان است و یکتا، خدا حافظت در بهشت برین باشد، تو را به او میسپاریم گوهر یکتا .

فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران»

همچنین حسین علیزاده نوازنده، آهنگساز و موسیقیدان پیشکسوت کشور به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی کارگردان بین المللی سینمای ایرانی پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام حسین علیزاده آمده است:

«با یار دیرین مان، عباس کیارستمی

لحظه تلخی است

از اینکه ما هستیم....

اما او نیز هست و خواهد بود.

عباس کیارستمی،

مشقِ شبِ هر شب.

حسین علیزاده

۱۵ تیر ۱۳۹۵ »

اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی برنده جایزه اسکار که از تهران با گاردین صحبت می‌کرد و قرار بود اواخر امشب به پاریس سفر کند تا عباس کیارستمی دوست و همکار خود را ببیند، گفت که از درگذشت این فیلمساز «بسیار ناراحت و در شوک کامل» است.

فرهادی ادامه داد: «او تنها یک فیلمساز نبود. او یک عارف امروزی بود، هم در سینما و هم زندگی خصوصی‌اش.»

این برنده جایزه اسکار همچنین اشاره کرد که موفقیت کیارستمی به نسل‌های بسیاری از فیلمسازان ایرانی کمک کرد. او همچنین بیان کرد: «او مسلما راه را برای دیگران باز کرد و روی خیلی‌ها تاثیر گذاشت. فقط دنیای سینما نیست که مردی بزرگ را از دست داده، کل دنیا انسان بزرگی را از دست داده است.»

شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در پیامی، درگذشت عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران را تسلیت گفت.

در متن این نامه آمده است:

«عباس کیارستمی عزیز. تو همواره برای ما الگویی ملموس و قابل استناد برای خود ساختگی، استقلال اندیشه و ترسیم شخصیت جهانی و قابل افتخار و احترام بودی. براستی تو در حافظه تاریخی ما، جاودان خواهی بود. همواره از تو به عنوان نخستین پرچم دار جهانی عزت سینمای این مرز و بوم یاد خواهیم کرد و راهت را در جهان اندیشه ادامه خواهیم داد. تنها لحظه ای به خود بالیدم که نامم را در کنار نامت، در ادامه راهت، برای سربلندی این سرزمین دیدم هر چند که تو نیز شایسته، تقدیر نشدی و درک احوالت تحمل گرانبار آن را بر من آسان تر کرد.

می دانم دنیا برای تفکر دانایانی چون تو هر روز تنگ تر می شود و پرواز اندیشه ات سخت تر و سقف برایت کوتاهتر. بنابراین با اینکه دلمان از عروجت می گیرد و برای دیدن و شنیدنت تنگ می شود اما حضور حالت را در جهان نامحدودیت ها شاد باش می گویم. وصالت را تبریک و بازگشت قطره زلال وجودت را به اقیانوس عشق الهی برایت نوش و گوارا آرزومند و امیدوارم.

از شاگردان غیر حضوری محضر استادانه ات، سید شهاب الدین حسینی»

اسرافیل شیرچی با نوشتن نام عباس کیارستمی با خط شکسته نستعلیق به خبر درگذشت این هنرمند واکنش نشان داد.

درگذشت عباس کیارستمی همه را در بهت فرو برده است. شاید همگان ندادند که این سینماگر علاوه بر سینما یک آرتیست در عرصه هنرهای تجسمی بود. عکس ها و ویدئو آرت های او اندازه فیلم هایش شهرت جهانی داشت.

یکی از اولین هنرمندان عرصه تجسمی که در صفحات مجازی به درگذشت این هنرمند واکنش نشان داد اسرافیل شیرچی، هنرمند پیشکسوت خوشنویسی بود که با نوشتن نام عباس کیارستمی به خط شکسته نستعلیق خوش ادای دینی به این هنرمند کرد.

ارسال نظر: