قزوه در نشست خبری:

سرود صبحگاهی مقام معظم رهبری به زودی از سوی حوزه هنری منتشر می‌شود

کدخبر: 2045749

مدیر کل مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: رهبر معظم انقلاب چند روز پس از دیدار رمضانی شعرا، سرود صبحگاهی سرودند که به زودی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری روانه بازار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره با حضور علیرضا قزوه، سارا عرفانی و مجید سعدآبادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علیرضا قزوه، گفت: ٢١ و ٢٢ تیرماه این برنامه در استان زنجان برگزار می شود، در طی سال های گذشته جشنواره های شعر و داستان سوره در استان های مختلف از سوی حوزه هنری پیگیری شده است.

وی افزود: این جشنواره رشد خوبی در زمینه شعر و داستان داشته است، کارگاه ها و شب های شعر در محل کارخانه کبریت سازی زنجان و اختتامیه در سالن شهید شهریاری روز ٢٢ برگزار می شود

قزوه در ادامه با اشاره به اوضاع ترانه در کشور گفت: برخی متولیان فرهنگی به ترانه هایی در این چند سال مجوز دادند، که با فرهنگ ما سازگاری نداشت و این باعث شد تا فضای ترانه با فضای ترانه و سرود اوایل انقلاب دور شود.

قزوه درباره نامگذاری جشنواره به مهرواره گفت: این کار به خاطر خروج از رقابت و رفاقتی شدن جشنواره است به همین دلیل امسال از 80 نفر از کسانی که کارشان در حدی از ارزش ادبی قرار دارد، تقدیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال از سه چهره غلامرضا طریقی، مصدق اقاجانلو و مریم بیات تبار که از چهره های استان زنجان در حوزه شعر و داستان هستند نیز تقدیر خواهد شد.

قزوه تاکید کرد: برخی متولیان فرهنگی کسانی را بر راس کار گمارده اند که با مناسبت های فرهنگی مثل روز قدس بیگانه اند و باید حواسمان به این مسائل جمع باشد تا از اصول اصلی مان دور نشویم.

وی اظهار داشت: رهبر انقلاب پس از تاکید بر سرودن سرود و اهمیت آن، آغازگر این کار بودند و خود ایشان چند روز پس از دیدار شعرا، سرود صبحگاهی سرودند که بزودی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری روانه بازار می‌شود.

مدیر کل مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به هدف برگزاری جشنواره مهرواره گفت: هدف ما رسیدن به شعر و داستانی است که به معنای واقعی کلمه بر اتفاقاتی که بر انقلاب گذشته آیینگی کرده و انقلابی باشد که در راس آنها استکبارستیزی و مبارزه با آمریکاست، البته موضوع قدس و فلسطین نیز جزو موضوعات مهم هستند.

در ادامه نشست، سارا عرفانی، دبیر هنری بخش داستان این جشنواره گفت: در بخش داستان کوتاه ٥٦ داستان و داستان صدکلمه ای به جشنواره رسید که تعدادی به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند و در نهایت ٢٦ داستان کوتاه و ٤ داستان صد کلمه ای به مرحله نهایی رسیدند.

وی افزود: کیفیت داستان های کوتاه خیلی خوب بود، همچنین فرم و داستان بسیار خوب بود؛ اما داستان های صدکلمه ای ضعیف بود و احتیاج داریم تا در این حوزه کار بیشتری انجام دهیم.

عرفانی گفت: کارگاهی با حضور مجید قیصری با موضوع داستان کوتاه برگزار می شود و کارگاه دوم با حضور داوران این بخش و به خوانش برخی داستان های رسیده به مرحله نهایی پرداخته می شود.

مجید سعدآبادی دبیر هنری بخش داستان نیز در ادامه این نشست گفت: هزار و سیصد و بیست و دو اثر از ۳۰۹ شاعر در بخش شعر کلاسیک واصل شد که در نهایت ۲۴ اثر از میان آنها به مرحله نهایی راه پیدا کرد. داوران این بخش عبارتند از:محمد سعید میرزایی، کبری موسوی، عباس کی‌قبادی، محمود حبیبی و عباس محمدی؛ در بخش شعر نو نیز ۹۴۳ اثر از ۲۴۲ شاعر به دست ما رسد که در نهایت ۱۹ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند

وی با بیان این جمله که از وضعیت شعر نو در جشنواره راضی نیستم به داوری های هفت ساعته اشاره کرد و ضمن بیان این نکته که اختلاف نظر هم وجود داشت، تصریح کرد: شاید سیاست‌گذاری‌ها باعث بیراهه رفتن این قالب شده و شاید لازم باشد جدی‌تر برخورد شود تا شاهد آثار قوی باشیم، داوران امسال ما آقایاین علی محمد مودب، گروس عبدالملکیان و لیلا کردبچه بودند و من هم قبول دارم که این ترکیب متجانس نبود و اختلاف نظر آنها در نهایت باعث شد پس از نزدیک به هفت ساعت بحث، آثار متوسط اما محکم بالا بیایند.

ارسال نظر: