جدال فرانسه و پرتغال در فینال یورو ۲۰۱۶

خوش‌شانس‌ها در پاریس

کدخبر: 2045911

امشب فرانسه میزبان رودرروی پرتغال قرار می‌گیرد تا تکلیف پانزدهمین قهرمان اروپا مشخص شود، در ابتدای این تورنمنت کمتر کسی تصور می‌کرد این دو تیم دیدار نهایی را برگزار کنند اما اتفاقات جالب و حتی عجیبی رخ داد تا این دو تیم با پشت سر گذاشتن رقبا به دیدار نهایی برسند.

گروه ورزشی « نسیم آنلاین » - سرانجام پس از گذشت 30 روز و انجام 50 مسابقه، تکلیف دو تیم فینالیست یورو 2016 مشخص شد و امشب فرانسه میزبان رودرروی پرتغال قرار می‌گیرد تا تکلیف پانزدهمین قهرمان اروپا مشخص شود. در ابتدای این تورنمنت کمتر کسی تصور می‌کرد این دو تیم دیدار نهایی را برگزار کنند اما اتفاقات جالب و حتی عجیبی رخ داد تا این دو تیم با پشت سر گذاشتن رقبا به دیدار نهایی برسند.

شروع ناامیدکننده خروس‌ها شروعی متزلزل داشتند و به نظر می‌رسید آنها وداعی زودهنگام با مسابقات خواهند داشت. آنها در گروه A و در کنار رومانی، سوئیس و آلبانی برای صعود تلاش می‌کردند و به نظر می‌رسید با استفاده از امتیاز میزبانی، کار سختی برای صعود نخواهند داشت. در دیدار افتتاحیه، رومانی شب سختی برای شاگردان دیدیه دشان رقم زدند و آنها به زحمت و با گل تماشایی دیمیتری پایه در دقیقه 89 موفق به کسب سه امتیاز شدند. در دیداری بعدی با آلبانی که ضعیف‌ترین تیم این گروه محسوب می‌شد هم میزبان برای گلزنی 90 دقیقه صبر کرد و در نهایت با دو گل دقایق پایانی موفق شد این تیم سختکوش را شکست دهد. آنها با این دو برد صعود خود را قطعی کردند و در دیدار آخر با تساوی برابر سوئیس صدرنشین شدند.

در ابتدای تورنمنت پیش‌بینی می‌شد که فرانسوی‌ها برای رسیدن به فینال در سمتی از جدول قرار گیرند که ایتالیا و آلمان حضور دارند و جالب اینکه قرار نبود تا پیش از نیمه نهایی با یکی از این دو تیم روبرو شوند اما دوم شدن اسپانیا و انگلستان در گروهشان باعث شد تا این دو تیم نیز به این نیمه از جدول اضافه شوند و نبرد سختی برای رسیدن به فینال شکل بگیرد. تنها حریف قدرتمند از بخت خوش دشان، ایتالیا به اسپانیا خورد تا یکی از مدعیان کنار برود. پس از آن نبرد 120 دقیقه‌ای آلمان با لاجوردی‌پوشان و برتری آنها در ضربات پنالتی باعث شد تا تیمی نسبتا خسته در نیمه نهایی رودرروی فرانسه قرار گیرد. خود میزبان نیز که در دور نخست حذفی ایرلند جنوبی را شکست داده بود، به لطف برتری ایسلند برابر انگلستان، در مرحله بعد به راحتی این تیم را 5 بر 2 شکست داد و به نیمه نهایی رسید. پس از انجام 5 مسابقه در یورو 2016، آنها تازه به مصاف نخستین حریف قدرتمند و نامدار خود رفتند و با درخشش هوگو لوریس در درون دروازه و استفاده از اشتباهات عجیب ژرمن‌ها در خط دفاعی، بلیت فینال را برای خود رزرو کردند. دشان در این تورنمنت تیم تقریبا کاملی را در اختیار دارد و حتی غیبت مهاجمی چون کریم بن‌زما کنار گذاشته شده و رافائل واران مصدوم هم به چشم نیامد. هواداران فرانسه پس از جام جهانی 2014 نگران خداحافظی فرانک ریبری از تیم ملی بودند اما حالا تیم خود را در یک قدمی فتح سومین یورو می‌بینند. دشان با ترکیبی از جوانان مستعد و ستاره‌های باتجربه تیمش را روانه مسابقات کرده و تا حد زیادی توانسته انتظارات را برآورده کند. در ابتدای مسابقات از پوگبا به عنوان ستاره اصلی فرانسوی‌ها نام برده می‌شد اما این دیمیتری پایت و آنتون گریزمان بودند که با درخشش خود تیم را به فینال رساندند. گریزمان در این مسابقات 6 گل به ثمر رسانده و تقریبا آقای گلی خود را قطعی کرده است. با این حال امشب مشخص می‌شود که او یا رونالدو، کدامیک ستاره این تورنمنت خواهند بود. جوان اول فرانسوی‌ها چند هفته پیش با پیراهن اتلتیکو مادرید، فینال لیگ قهرمان را به یاران رونالدو واگذار کرد و این بار نمی‌خواهد باز در یک فینال مغلوب کاپیتان پرتغالی‌ها شود. فرانسه دو بار میزبانی خود موفق به فتح جام شده و شاید امشب در پاریس بتواند این رکورد را حفظ کرده و جام را در خانه نگه دارد. رونالدو یا شانس؟ در سوی مقابل پرتغال بسیار خوش شانس‌تر از فرانسوی‌ها بوده و با آماری عجیب خود را به فینال رسانده است. آنها در 6 مسابقه قبلی خود تنها یک برد در طول 90 دقیقه کسب کردند و شاید مهمترین حریفی که تا اینجا مسابقات با آنها روبرو شده‌اند، کرواسی بوده است. یاران رونالدو در آسان‌ترین گروه ممکن قرار گرفتند و بخت نخست سرگروهی بودند اما با کسب سه مساوی برابر ایسلند، اتریش و مجارستان، در گروه خود سوم شدند و خوش شانس بودند که به عنوان یکی از 4 تیم برتر سوم گروه‌ها، راهی مرحله بعد شدند. البته آنها این قرعه مناسب را مدیون "تراستاسون" بازیکن تیم ملی ایسلند هستند که در دقیقه 94 دیدار آخر این تیم برابر اتریش گل برتری تیمش را زد و باعث شد تا ایسلند در رده دوم گروه قرار گرفته و به مصاف انگلیس برود. پرتغال نیز در دور بعد حریف کرواسی شد.

آنها در مصاف با کروات‌ها به خوبی مقاومت کردند و با اینکه حریف فرصت‌های بیشتری برای گلزنی داشت در نهایت این کوارشما بود که در دقیقه 117 تک گل این مسابقه را به ثمر رساند و تیمش را راهی یک‌چهارم نهایی کرد. حریف بعدی آنها لهستان بود که در دور قبل در ضربات پنالتی سوئیس را شکست داده بود. این دیدار نیز در 120 دقیقه با تساوی یک - یک خاتمه یافت و پرتغال در ضیافت پنالتی‌ها موفق به شکست حریف خود شد. حالا تنها مانع باقیمانده برای رسیدن به فینال، شگفتی‌ساز این دوره بود. ولز با گرت بیل تیمی شایسته و قابل تحسین بود اما آنها نتوانستند برابر ستاره‌های پرتغال کاری از پیش ببرند و نخستین برد این تیم در طول 90 دقیقه را رقم زدند.

جدال با مسی حالا پرتغال به فینال رسیده و رونالدو بیش از هر کسی برای کسب این جام و قهرمانی تیمش انگیزه دارد. او با 3 گل و 3 پاس گل نقشی اساسی در رسیدن تیمش به دیدار نهایی داشته و حالا بهترین فرصت را بدست آورده تا ثابت کند که از لیونل مسی، رقیب سال‌های اخیر بهتر است و می‌تواند تیم ملی کشورش را به نخستین قهرمانی تاریخ خود در تورنمنت‌های مهم برساند. کاری که مسی به همراه آرژانتین پر ستاره در سال‌های اخیر نتوانسته انجام دهد و اگر چه در سه تورنمنت آخر(جام جهانی و 2 کوپا آمه‌ریکا) که به همراه این تیم حضور داشته توانسته به فینال برسد اما در هر سه بار مغلوب حریفان شده که آخرین مورد آن همین دو هفته پیش و در مصاف با شیلی در فینال کوپا آمه‌ریکا بود. پرواز تماشایی او در مصاف با ولز و گلی که با ضربه سر به ثمر رساند نشان داد که این ستاره 31 ساله هنوز هم در اوج آمادگی قرار دارد و می‌تواند با کمک ستاره‌هایی چون نانی، کوارشما، رناتو سانچز، په‌په و کاروالیو به فتح جام در ورزشگاه استاد دو فرانس امیدوار باشد. شاید این آخرین فرصت برای او و این نسل از فوتبال پرتغال باشد که در سطح ملی به موفقیتی بی‌سابقه رسیده و در خاک فرانسه جام را بالای سر ببرند.

ارسال نظر: