واشینگتن پست:

برگزیت باعث وحدت اروپا شده است

کدخبر: 2046094

تبعات منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انگیزه سایر کشورها را برای جدایی از این اتحادیه کاهش داده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »؛ واشینگتن پست در مطلبی نوشت: انگلیس طی دو هفته گذشته بحرانی‌ترین دوران خود پس از جنگ جهانی دوم را سپری کرد. به دنبال رای مثبت مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، بهای پوند به پایین‌ترین سطح خود در چند دهه اخیر رسید تا سیاستمداران اروپایی در سراسر این قاره بتوانند با اطمینان درباره تبعات جدایی از اروپا برای کشورهای کوچکتر از انگلیس به مخالفان خود هشدار دهند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: البته، دامنه پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) محدود به اقتصاد نیست. طی دو هفته اخیر بسیاری از رجال سیاسی حامی برکسیت یا در رقابتهای رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس شکست خورده و یا به دلیل انتقادات فراوان مجبور به کناره‌گیری از این رقابت‌ها شده‌اند تا این پیام به احزاب سیاسی سایر کشورهای اروپایی مخابره شود که در صورت جدایی از اتحادیه اروپا، چنین سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود.

اخباری که طی این دو هفته از انگلیس به گوش رسیده است آن چنان بد و ناامیدکننده بوده است که بسیاری از مردم اروپا دیگر اشتیاق سابق را برای برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در کشورهایشان ندارند. نظرسنجی‌هایی که در سراسر اروپا در این دو هفته انجام شده است، نشان می‌دهد پیامدهای منفی برکسیت به شدت باعث تضعیف مواضع احزاب ملی‌گرا در برابر احزاب حامی باقی ماندن در اتحادیه اروپا شده است.

به عنوان مثال، دانمارک در ابتدا محتمل‌ترین گزینه برای الگوبرداری از انگلیس و خروج از اتحادیه اروپا به شمار می‌رفت و در دسامبر گذشته نیز مردم این کشور، در یک همه‌پرسی جداگانه با اعطای اختیارات سیاسی و اقتصادی بیشتر به اتحادیه اروپا مخالفت کردند.

آنها همچنین در طول سال گذشته در پی سیل ورود مهاجران به کشورشان به شدت دارای انگیزه‌های جدایی‌طلبانه شدند؛ اما آخرین نظرسنجی انجام شده در این کشور نشان می‌دهد پس از همه‌پرسی برکسیت، حمایت از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در دانمارک از 40 درصد به 30 درصد کاهش یافته است.

بنابراین می‌توان گفت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که پیش از همه‌پرسی برکسیت تهدیدی برای یکپارچگی اروپا به شمار می‌رفت، اکنون با مشخص شدن پیامدهای آن، بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی، به یک عامل وحدت‌بخش تبدیل شده و کشورهای اروپایی را بیش از گذشته منسجم و به یکدیگر نزدیک کرده است.

حزب راستگرای افراطی "آزادی" اتریش نیز که به تازگی با شعار خروج از اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی رسید، پس از ابطال نتایج انتخابات اکنون در آستانه برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شعارهای قبلی خود را با توجه به پیامدهای منفی برکسیت برای تضمین موفقیت دوباره خود تعدیل کرده است.

«نوربرت هوفر» - رئیس این حزب - که پیشتر طرفدار سرسخت خروج اتریش از اتحادیه اروپا بود، اکنون از بیم تغییر آرای انتخاباتی خود صریحاً اعلام کرده است که موافق خروج اتریش از اتحادیه اروپا نیست.

ارسال نظر: