معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد

میزان و نرخ باروری جمعیت می‌تواند در چالش‌های راهبردی نقش داشته باشد

کدخبر: 2046141

مولاوردی تاکید کرد: میزان و نرخ باروری جمعیت و رشد جمعیت خود می‌تواند زمینه‌ای برای چالش‌های راهبردی باشد و حتی اقتدار و امنیت ملی را هم با مشکلات جدی مواجه کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، شهیندخت مولاوردی در مراسم رونمایی از گزارشات تحولات و وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سیاست‌های کلی ابلاغی جمعیت به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است، افزود: ما برای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت به ابزاری نیاز داریم همین طور توجه به چالش‌هایی که ممکن است در مسیر اجرایی این سیاست‌ها مشکلاتی ایجاد کند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تحقق این سیاست‌ها نیاز به مقدماتی داریم که اگر بخواهیم این سیاست‌ها تحقق یابد حتما باید این مقدمات مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بحث جمعیت و شاخص‌های سنی و جنسی از دیرباز یکی از اصلی ترین عوامل و مولفه‌های سنجش قدرت و اقتدار ملی ملت‌ها و دولت‌ها بوده و جایگاه والایی را در سیاست های راهبردی کشور داشته است، اما زمانی این موضوع می تواند تاثیر خود را در تولید ثروت، قدرت، اقتدار ملی و توسعه پایدار بگذارد که در تناسب با منابع در دسترس اقتصادی باشد و سیاست گذاری های لازم برای حوزه هایی نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و اقتصاد صورت گرفته باشد.

مولاوردی تاکید کرد: میزان و نرخ باروری جمعیت و رشد جمعیت خود می تواند زمینه ای برای چالش های راهبردی باشد و حتی اقتدار و امنیت ملی را هم با مشکلات جدی مواجه کند.

وی با اشاره به اینکه نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور در مقدمه سیاست های کلی ابلاغی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: برای تحقق کامل و درست این سیاست ها که واقع بینانه تنظیم شده است نیاز به یک برنامه ریزی جامع، هماهنگی و تقسیم کار ملی داریم که اکنون در سطح دولت این اتفاق در حال رخ دادن است و با تقسیم کاری که از سوی معاون اول رییس جمهور صورت گرفته دسته های مختلف بر اساس بندهای ۱۴گانه این سیاست ها وظایف و مسئولیت های خودشان را شروع کرده اند اما این کافی نیست چون برای تحقق کامل و درست این سیاست ها نیازمند مشارکت تمامی قوا و عرصه های نظام هستیم.

مولاوردی با اشاره به برنامه روز ملی جمعیت که در ۳۰ اردیبهشت سال جاری برگزار شد، گفت: برگزاری این برنامه در وزارت بهداشت نشان می داد که صرفا متولی این موضوع وزارت بهداشت است در حالی که نباید این طور باشد، ما برای آن قطعات پازلی که در سیاست های کلی جمعیت ترسیم شده نیاز به این هماهنگی و تقسیم کار ملی هستیم.

وی ادامه داد: برخلاف عده ای که مطرح می کنند بحث جمعیت از برنامه ششم توسعه حذف شده اصلا به این شکل نیست در لایحه احکام این موضوع جابجا و به سند برنامه ششم توسعه منتقل شد و در آنجا برنامه عملیاتی جامع مدیریت جمعیت و مهاجرت مورد اشاره قرار گرفته و به تفصیل راهکارها و اقدامات اساسی آن مشخص شده است.

مولاوردی افزود: صاحب نظران و کارشناسان جمعیت شناسی بر این باورند که ما در تدوین برنامه ها و سیاست هایی که داریم باید از شتاب زدگی و سیاست زدگی پرهیز کنیم و تجارب کشورهای دیگر را هم مورد توجه قرار دهیم و نباید از الزاماتی که در مورد آمایش تراکم گروه های مختلف اجتماعی و جغرافیایی ایران، رکود اقتصادی و بیکاری ای که وجود دارد، غفلت کنیم.

ارسال نظر: