حامد کرزی: پاکستان پناهگاه امنی برای تروریست‌هاست

کدخبر: 2046299

حامد کرزی گفت: اگر آمریکا و ناتو می‌خواهند بنیان تروریسم را نابود کنند باید به پناهگاه‌های امن این گروه‌ها در خاک پاکستان حمله کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "حامد کرزی" رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: ما نباید شکست را بپذیریم.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: در جریان 2 سال گذشته و در تعطیلات بین 2 عید صد‌ها مرد، زن و کودک از سراسر افغانستان پشت خانه «حامد کرزی» رییس جمهور پیشین افغانستان ایستاده‌اند و امیدوارند که با وی ملاقات و دید و بازدید داشته باشند.

آن‌هایی که در این ایام عید در تلاش هستند با «حامد کرزی» دیدار کنند، از وی به عنوان اولین رهبر افغانستان مدرن نگاه می‌کنند که نقش پس از دهه جنگ و ترور و بی‌ثباتی سیاسی را در این کشور خوب بازی کرد.

با سپری کردن 13 سال حکومت‌داری حامد کرزی، وی توسط بسیاری از افغانستانی‌‌ها به عنوان پدر اجتماعی خوانده می‌شوند.

وی همیشه دربازدیدهایش با مردم با آنها عکس یادگاری می‌گیرد،دست می‌دهد و جویای احوال اعضای خانواده و کودکانشان می‌شود و از امید آنها درباره آینده‌شان می‌پرسد.

روند خوش برخوردی را که وی با بازدید کنندگانش در پیش گرفته در مقایسه با اشرف غنی رییس جمهوری کنونی افغانستان خیلی متفاوت است.

حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان در گفت‌وگوی ویژه با روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفته که «آمریکا» با بمباران روستاهای افغانستان نمی‌تواند در جنگ افغانستان به پیروزی برسد.

افغانستانی‌ها ناامید نباشند

در این گفت‌وگو حامد کرزی اظهار داشت: افغانستانی‌ها نباید زیاد ناامید باشند و به گذشته فکر کنند بلکه باید به فکر آینده‌شان باشند.

وی افزود: بازگشت به گذشته یعنی اینکه ما هیچ کاری انجام ندادیم اما من تاکید می‌کنم که ما باید چالش‌های کنونی را با موفقیت پشت سر بگذاریم و افغانستان نباید شکست را متحمل شود.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: کرزی کسی بود که درسال 2014 میلادی به دلیل اختلاف شدیدی که با آمریکا روی امضای توافقنامه امنیتی داشت دفتر را ترک کرد و آن زمان محبوبیت وی تقریباً کاهش یافته بود اما اکنون دیده می‌شود که صدها نفر در انتظار دیدار با وی در پشت خانه‌اش صف می‌کشند.

اکنون نه تنها افراد عادی این مملکت به کرزی نگاه می‌کنند بلکه خیابان مقابل خانه وی نیز ماشین‌های زرهی مقامات کنونی و پیشین حکومت به چشم می‌خورد و گفته میشود که به دیدار کرزی آمده‌اند.

در بین کسانی که کرزی با آنها همیشه دیدار می‌کند و در دولت از آنها نیز به عنوان بزرگترین منتقدان یاد می‌شود، «عمرداودزی» وزیر پیشین افغانستان و «عبدالرسول سیاف» یکی از فرمانده‌هان مشهور جهادی می‌باشد.

داوودزی و سیاف

داودزی و سیاف شورای حراست و ثبات افغانستان را شکل داده و شماری از مقام‌های پیشین نیز در این شورا عضویت دارند و بارها از دولت کنونی آنچه عدم اصلاحات می‌خوانند انتقاد کرده‌اند.

این دید و بازدیدهای کرزی با این 2 فرد و شمار دیگری از مقام‌های پیشین حکومت سبب ایجاد شایعات زیادی مبنی براینکه کرزی در فکر برای سرنگونی حکومت اشرف غنی است؛ ادعایی که بارها ازسوی کرزی رد شده است.

بعضی اوقات مقامات در حکومت اشرف غنی حتی خود رییس جمهور و رییس اجراییه انگشت انتقاد را به طرف کرزی دراز می‌کنند و می‌گویند که مشکلات کنونی افغانستان به ویژه فساد گسترده اداری میراث باقی مانده حکومت‌داری کرزی می‌باشد.

اما حامد کرزی گفته اگر اشرف غنی و یا عبدالله عبدالله ادعا دارند که بسیاری از مشکلات از جمله فساد از دولت کرزی برای آنها به ارث مانده، پس خود آنها و شماری زیادی از معاونان ارشدشان نیز در زمانی ریاست وی از وزیران کابینه بودند و در این فساد دخالت دارند.

کرزی گفت: غنی و عبدالله هر 2 از اعضای کابینه من بودند و مسئولیت‌های بزرگ را در دولت من برعهده داشتند اگر، مشکلات امروز از جمله فساد از دوران حکومت من به ارث مانده، غنی و عبدالله هم جزئی از این برنامه‌ها بوده‌اند،

بهتر خواهد بود درمورد گذشته صحبت نشود ،آنها باید ایراد نگیرند آنها بخش از گذشته با من بودند.

انتقاد از آمریکا و ناتو

کرزی از آمریکا و ناتو نیز انتقاد می‌کند که حضور نظامی خود را به دلیل ادامه جنگ در افغانستان توجیه می‌کنند درحالیکه حضور آنان باید به خاطر صلح و ثبات در افغانستان باشد.

به گفته کرزی، آمریکا و متحدانش نباید درباره حملات و جنگ و خشونت صحبت کنند، آنها نباید حضورشان را در افغانستان با ناامنی‌ها و جنگ توجیه کنند بلکه باید پیامشان این باشد که برای تامین و استقرار صلح در افغانستان حضور دارند.

این گزارش می‌افزاید: رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته که آمریکا و «ناتو» با انداختن بمب به سر افراد غیرنظامی به پیروزی نخواهند رسید؛ وی از اشرف غنی می‌خواهد مسئولیت خود را در دفاع از مردم افغانستان انجام دهد.

کرزی گفت: من اشرف غنی را به انتقاد از حملات هوایی آمریکا که در آن بیشتر غیرنظامیان کشته می‌شوند، تشویق می کنم، با بمباران خانه‌های مردم، آمریکا و ناتو برنده نخواهند شد.

وی افزود: زیرا گروه‌های شورشی در روستاهای افغانستان نیستند، ما در برابر جان مردم خود مسوولیت داریم و باید مانع این کار شویم.

اختلاف با آمریکا

در این گفت‌وگو کرزی به اختلاف‌هایش با آمریکا اشاره کرد و گفت: من مخالف بعضی سیاست‌های آمریکا در افغانستان از جمله چگونگی مبارزه با شورشیان بوده‌ام.

حامد کرزی بار دیگر تاکید کرد: اگر می‌خواهید بنیان تروریسم و شورشیان را نابود کند باید به پناهگاه‌های امن این گروه‌ها در خاک پاکستان حملاتی کند، جایی که رهبر پیشین طالبان «ملا اختر منصور» در حملات هواپیمایی بدون سرنشین آمریکا کشته شد.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: در گذشته حامد کرزی نیز کشورهای خارجی را به ساخت فیلمی بیرونی از وضعیت افغانستان متهم کرده و گفته بود که این کشورها افغانستان را به عنوان یک منطقه متروکه و خونین به تصویر می کشند.

هم چنین حامد کرزی از جوانان افغانستان خواسته که کشورشان را ترک نکنند و برای آبادانی و بازسازی کشورشان تلاش کنند.

ارسال نظر: