لاوروف:

روسای جمهور روسیه،‌ آذربایجان و ایران به زودی دیدار خواهند کرد

کدخبر: 2046670

وزیر خارجه روسیه در گفتگوی خبری با همتای آذربایجانی خود اعلام کرد، روسای جمهور روسیه،‌ آذربایجان و ایران به زودی دیدار می‌کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آذربایجانی اعلام کرد: آتش‌بس سوریه نباید شامل داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، لاوروف در ادامه تأکید کرد: نمی‌توان گفت‌وگوهای صلح سوریه میان طرفین سوری را با مذاکرات میان روسیه و آمریکا جایگزین کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد، «مسکو همچنین نگرانی این مسئله است که «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل اخیرا از برخی وظایفش شانه خالی کرده است و نه تنها درخواست برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای صلح سوریه را مطرح نمی‌کند، در عوض به بیان اظهاراتی در خصوص ضرورت توافق روسیه و آمریکا در خصوص چگونگی روند صلح سیاسی در سوریه می‌پردازد.»

لاوروف افزود: «دی‌میستورا بر این باور است که پس از توافق روسیه و آمریکا باید سازمان ملل دور جدیدی از گفت‌وگوهای سوری-سوری را برگزار کند. اما این رویکرد اشتباهی است. جایگزین کردن گفت‌وگوها میان طرفین سوری با گفت‌وگوهای دوجانبه آمریکا و روسیه غیرممکن است و من معتقدم که این نشانه بسیار خطرناکی است و به هیچ عنوان کمک‌کننده نخواهد بود.

وی در ادامه گفت که قصد دارد در مذاکرات آتی با وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه در مسکو نیز به موضوع جدایی تروریست‌ها از گروه‌های معارض میانه‌رو در سوریه بپردازد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد: مسکو نگران این واقعیت است که جبهه النصره گروه‌هایی را تحت عناوین مختلف در منطقه حلب تشکیل داده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد که بهبود روابط ترکیه و روسیه نیز به حل بحران سوریه کمک خواهد کرد و «اثر مثبتی بر اوضاع کلی در منطقه خواهد گذاشت.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «من امیدوارم که این روند به ما کمک کند تا به رویکرد مشترکی برای حل بحران سوریه دست یابیم.»

جنگنده روسی «سوخو-24» در تاریخ 24 نوامبر سال گذشته میلادی توسط جنگنده‌های اف-16 ترکیه بر فراز خاک سوریه سرنگون شد. به دنبال این اتفاق، مسکو یک سری اقدامات محدودکننده علیه ترکیه اعمال کرد و مکررا خواستار عذرخواهی آنکارا بابت سرنگونی این جنگنده و جبران خسارات به بار آمده شد.

چند روز پیش کاخ کرملین از ارسال نامه عذرخواهی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به ولادیمیر پوتین در خصوص کشته شدن خلبان روسی در حادثه سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه بر فراز سوریه خبر داده بود. به دنبال اعلام این خبر و اظهارات مثبت مقامات ترکیه‌ای در این خصوص، گفت‌وگویی تلفنی میان رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه انجام شد. پس از این گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین اعلام کرد که برای عادی سازی روابط میان دو کشور تلاش خواهد کرد.

لاوروف در ادامه اظهاراتش به موضوع مناقشات «قره‌باغ» نیز پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از گذشته به موفقیت در روند حل مناقشات در این منطقه نزدیک شده‌ایم.

وی همچنین تأکید کرد: روسای جمهور روسیه،‌ آذربایجان و ایران قرار است به زودی دیدار داشته باشند.

«المار مددیاروف» وزیر امورخارجه آذربایجان نیز درباره این سری گفت‌وگوها اعلام کرد:‌ تاریخ انجام دیدار میان روسای جمهور روسیه، ایران و آذربایجان به زودی در ماه آگوست مشخص می‌شود.

ارسال نظر: