در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح شد

اعتراف ۲۰ فعال اقتصادی به بسته بودن سوئیفت و ال‌سی در یکسالگی برجام!

کدخبر: 2046725

بسیاری از فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و واردکنندگان بر خلاف سخنان دولتمردان اعتقاد دارند که برجام هنوز نتوانسته مشکل سوئیفت و ال سی را حل کند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: با آغاز امروز برجام یک ساله می‌شود. برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و کشورهای 5+1 قرار بود، در ازای محدود شدن ایران در برنامه هسته ای، تحریمهای اقتصادی بر علیه کشورمان را لغو کند. سال گذشته در چنین روزی رئیس جمهور رسما اعلام کرد که از امروز به بعد باید منتظر حس کردن آثار اقتصادی برجام باشیم و تا روز اجرای برجام اقتصاد کشور آماده سرمایه گذاری خارجی خواهد شد. به گزارش «نسیم آنلاین»، اما با وجود گذشت 365 روز از برجام هیچ کدام از وعده‌های روحانی و یارانش در مورد برجام عملیاتی نشده و حتی در بسیاری از مواقع خود دولتمردان هم ناچار شدند که از عدم پایبندی طرفهای مقابل در اجرای برجام گله کنند. یکی از مهم ترین بخشهای اقتصادی که رفع تحریم آن از اهداف اصلی مذاکره کنندگان کشور در برجام بود، روان شدن مبادلات بانکی بود. مبادلات بانکی کشورمان به خصوص بازگشایی ال سی و اتصال پیام سوئیفت می توانست بسیاری از گره های موجود تجارت خارجی و جذب سرمایه خارجی را بر طرف کند، اما علی رغم تاکیدات مکرر مقامات پولی کشور و همچنین رئیس جمهور و سایر دولتمردان همچنان با مشکل مواجه است.

بسیاری از فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و وارد کنندگان بر خلاف سخنان دولتمردان اعتقاد دارند که برجام هنوز نتوانسته مشکل سوئیفت و ال سی را حل کند. این در حالی است که شاید بهترین کسانی که بتوانند در حصوص سوئیفت و ال سی در دوران پسابرجام اظهار نظر کنند همین قشر جامعه باشند، زیرا آنها به طور مستقیم با مبادلات پولی برای واردات و صادرات کالا در تماس هستند. سال گذشته و در روز اجرای برجام رئیس جمهور بنا بر ادعایی که بعدا تکذیب شد اعلام کرد که در همان ساعات نخست اجرای برجام 1000 ال سی بازگشایی شده است، در حالی که در روز اجرای برجام بسیاری از بانکهای اروپایی و آمریکایی تعطیل بودند و عملا امکان چنین اتصالی وجود نداشت. اما شاید جدیدترین اظهارات سفیر کره جنوبی در تهران به خوبی بتواند زوایای اتصال ایران به سوئیفت و ال سی را در دوران پسابرجام مشخص کند. کیم سئونگ هو با ابراز تاسف از عدم برقراری سوئیفت و و ال سی در دوران پسابرجام اعلام کرد که هنوز پول مورد نیاز برای سفارت کره جنوبی در تهران را از طریق قاچاق وارد این کشور می کند. سفر چین در ایران هم به عنوان دیگر دیپلمات چشم بادامی حاضر در تهران، آب پاکی را روی دست دولتمردان ریخت و اعلام کرد که برای برقراری ارتباط پولی با ایران منتظر مجوز وزارت خزانه داری آمریکاست! روز گذشته اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی با گذشت یک سال از اجرای برجام در اظهاری نظری اعلام کرد که روابط کارگزاری ایران با بانکهای آسیایی و اروپایی به تازگی به صورت نرم و روان در جریان است.

اما « نسیم آنلاین » به مناسبت یک سالگی برجام به سراغ 20 فعال اقتصادی و صادرکننده رفته و نظر آنها را در خصوص اتصال به سوئیفت و ال سی در دوران پسابرجام جویا شده است. فعالان اقتصادی همچنان با گذشت 365 روز از برجام معتقدند که همه چیز مانند دوران قبل از برجام است و تغییری در اتصال به سوئیفت و ال سی ایجاد نداده است. همچنین « نسیم آنلاین » با حدود 50 فعال اقتصادی دیگر هم در این خصوص صحبت کرده که آنها هم همین نظر را داشتند و معتقد بودند که سوئیفت و ال سی وصل نیست اما به دلیل اینکه دوست نداشتند از طریق دولت تحت فشار قرار بگیرند حاضر به برده شدن نامشان در این گزارش نبودند.

هم اکنون فایل صوتی صحبتهای این افراد در « نسیم آنلاین » موجود است اما به درخواست خود آنها فقط نام 20 فعال اقتصادی که حاضر شدند نام آنها ذکر شود در جدول آمده است.

ارسال نظر: