علی معلم در نشست خبری اعلام کرد:

جایزه "نشان عباس کیارستمی" به جشن حافظ اضافه شد/ افت سریال‌های تلویزیونی در مقابل شبکه نمایش خانگی

کدخبر: 2046767

نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن حافظ (دنیای تصویر) در حالی برگزار شد که مدیر این رویداد هنری از اضافه شدن جایزه "نشان عباس کیارستمی" از این دوره خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن حافظ (دنیای تصویر) با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دفتر مجله دنیای تصویر برگزار شد. علی معلم مدیر و برگزارکننده جشن «حافظ» درباره روند برگزاری این دوره از جشن حافظ توضیح داد: روند و سیستم برگزاری جشن دنیای تصویر با بقیه فستیوال‌ها متفاوت است. در این جشن تمامی آثار به نمایش درآمده در سینماها و تلویزیون توسط هیات داوران رصد می‌شود.

وی افزود: در بقیه فستیوال‌ها معمولا فقط یک سری فیلم شانس حضور در جشنواره و قضاوت شدن را پیدا می‌کنند و خیلی از فیلم‌ها فرصت داوری شدن ندارند. آفت دیگر این مدل فستیوال‌ها در جوایز فنی است که انتخاب کنندگان یا اطلاع درستی از آن ندارند یا بازخوردی از مخاطب در رابطه با فیلم‌ها دریافت و دیده نشده است. بنابراین در شانزدهمین جشن «حافظ» تمامی آثاری که از ابتدای فروردین‌ماه تا روز آخر اسفندماه ۹۴ به نمایش درآمدند، بررسی شده‌اند. البته ما چیزی حدود ۹۰ اثر سینمایی داشتیم که ۲۰ تا ۲۵ فیلم به گروه هنر و تجربه برمی‌گردد. این در حالی است که همه این آثار کنار هم مورد بررسی قرار گرفتند.

مدیر شانزدهمین جشن «حافظ» با اشاره به کنار گذاشتن فیلم محمد رسول الله» از جریان رقابت بیان کرد: فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» مجید مجیدی به دو دلیل از رقابت کنار گذاشته شد اول به دلیل احترام به شان فیلمی که درباره پیامبر اسلام ساخته شده است و دوم اینکه به هر حال فیلم به لحاظ ابعاد تولیدی فاصله زیادی با بقیه تولیدات سینمای ایران دارد. درنتیجه مقایسه این اثر با سایر فیلم‌های سینمای ایران درست نیست. ضمن اینکه این فیلم در فستیوال‌های دیگر هم در بخش‌های غیررقابتی بود و به نظر می‌رسد خواسته عوامل فیلم هم همین‌ باشد. البته در جشن حافظ ما به عوامل کاری نداریم. هر کسی که فیلمش روی پرده سینما رفته و نمایش داده شده مورد داوری قرار می‌گیرد

معلم درباره بخش تلویزیون هم گفت: نامزدهای ما از میان ۲۵ سریال و مجموعه نمایش خانگی انتخاب شدند. از بین این آثار چهار اثر «شهرزاد»، «دندون طلا»، «سیگنال موجود نیست» و «عطسه» در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بودند. متاسفانه سال پیش تلویزیون کارنامه درخشانی نداشت به ویژه که در زمینه آثار کمدی هم خیلی ضعیف ظاهر شد.

مدیر مسوول مجله دنیای تصویر در ادامه نشست خبری جشن حافظ توضیح داد: در جشن حافظ یک تندیس به بهترین فیلم مستند به نمایش درآمده در طول سال در گروه هنر و تجربه هم تعلق می‌گیرد که بر این اساس سال گذشته ۱۲ فیلم مستند به نمایش درآمدند و از میان آنها سه فیلم به عنوان نامزد بهترین مستند انتخاب شدند.

معلم درباره جایزه بهترین چهره تلویزیونی که چند سال است به جشن «حافظ» اضافه شده نیز گفت: برنامه‌های زیادی از تلویزیون به صورت گفت‌وگو محور پخش می‌شوند اما متاسفانه باز هم شاهد برنامه‌های چشمگیری نبودیم. در مورد برنامه «دورهمی» هم سوالاتی پیش آمده که باید بگوییم چون اولین قسمت این برنامه اواخر اسفندماه ۹۴ پخش شد طبیعتا در داوری ما قرار می‌گرفت. به هر ترتیب ۹ برنامه جدی گفت‌وگو محور داشتیم که از میان آنها این ۵ فیلم به عنوان نامزد انتخاب شدند.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه یکی از تاثیرات جشن «حافظ» جدی شدن برخی از بخش‌های تولیدی است، تصریح کرد: همین تندیس بهترین چهره تلویزیونی تاثیر زیادی داشته و سال گذشته حتی شاهد بودیم در فضای مجازی هم برنامه گفت‌وگو محور «دید در شب» تولید شد. یا امسال برنامه «سی و پنج» آقای فریدون جیرانی در فضای مجازی آمد که البته سال آینده مورد داوری قرار خواهد گرفت. امیدوارم با آمدن vod برنامه‌های گفت‌وگو محور بیشتری تولید شوند و رقابتی میان تلویزیون و این فضاها به عنوان شبکه‌های خصوصی به وجود بیاید.

معلم درباره جوایز بخش سینما هم تاکید کرد: در جشن حافظ بازیگر زن و مرد نقش اصلی و مکمل نداریم اما به ۲ بازیگر زن و دو بازیگر مرد جایزه اهدا خواهد شد. به عقیده من همیشه بازیگر خوب داریم و بازیگر بد و نقش اول و دوم معنایی ندارد.

مدیر جشن «حافظ» درباره نامزدهای بخش بهترین خواننده تیتراژ هم افزود: ما در حوزه سینما ترانه خوب نداشتیم و به همین دلیل امسال هر شش نامزد این بخش از تلویزیون و نمایش خانگی هستند.

معلم به بخش های دیگر شانزدهمین جشن حافظ اشاره کرد و توضیح داد: از دیگر جوایز جشن حافظ به جایزه بهترین دستاورد هنری می توان اشاره کرد که ویژه تمامی رشته‌های فنی است، در این بین ماه بخش جایزه ویژه هیات داوران و جایزه یک عمر فعالیت هنری نیز در ردیف دیگر برنامه های ما قرار دارد که در بخش جایزه یک عمر فعالیت هنری این بار تصمیم گرفته شد که جمشید هاشم پور این جایزه را دریافت کند. به هر ترتیب هاشم‌پور از بازیگران مهم سینمای ایران است که در دهه ۶۰ و ۷۰ بخش مهمی از موفقیت اقتصادی و رابطه سینما با مردم بر دوش او بود. البته این بازیگر پیشکسوت باید خیلی بیشتر از این‌ها قدر می‌دید و از او تجلیل می‌شد.

مدیرشانزدهمین جشن حافظ در بخش پایانی صحبت های خود به اضافه شدن یک بخش ویژه به این رویداد هنری با نام جایزه «نشان عباس کیارستمی» اشاره کرد و گفت: برای یادبود عباس کیارستمی در این فرصت کمی که داشتیم بهترین چیزی که بنظرمان رسید یک جایزه جدید و متفاوت از تندیس حافظ بود که با عنوان نشان عباس کیارستمی به یک سینماگر جوان در حوزه فیلم کوتاه یا بلند که کارهایش واجد نوآوری در سینماست اهدا شود. برای این نشان فقط یک اثر خاص مورد داوری قرار نمی‌گیرد. همان‌طور که کیارستمی صاحب سبک و مکتب بود و مهم‌ترین ویژگی‌اش هم وجه تجربی و نوآورانه کارهایش بود و به فیلمسازی جوانان هم علاقه داشت تصمیم داریم در این بخش به فیلمساز جوانی جایزه بدهیم که تشویق شود. در سال‌های آینده که امیدواریم این جایزه تداوم پیدا کند شاید بشود حتی این نشان را به فیلمسازان بین‌المللی هم داد.

اجرای موسیقی توسط علی زندوکیلی، حافظ‌خوانی برای اولین‌بار، دوبله زنده و اجرای قطعاتی موسیقایی با هنرمندی رضا یزدانی از جمله برنامه هایی بود که علی معلم در این نشست توضیحاتی را پیرامون آنها ارائه داد.

معلم با ذکر این نکته که تالار بزرگ وزارت کشور به دلیل آتش سوزی چندی پیش این مکان میزبان جشن حافظ نیست، بیان کرد: به جز برج میلاد هیچ سالن مناسب دیگری برای مراسم وجود ندارد به همین دلیل با توجه به ظرفیت کم برج امسال بلیط فروشی‌ این مراسم خیلی محدود خواهد بود.

شانزدهمین جشن «حافظ» روز ۲۸ تیر ماه امسال در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

ارسال نظر: