لاریجانی در یادواره شهدای منطقه دروازه ری شهر قم:

توجه به اولویت‌های اقتصادی به معنای فراموش کردن مسائل دفاعی نیست

کدخبر: 2047100

رئیس مجلس بر لزوم تقویت ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی کشور تاکید کرد و گفت: قطعا توجه به اولویت‌های اقتصادی به معنای فراموش کردن مسائل دفاعی و امنیتی کشور نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (چهارشنبه، 23 تیرماه) در یادواره شهدای منطقه دروازه ری شهر مقدس قم با بیان اینکه قطعا در شرایط کنونی کشور نیازمند روحیه مجاهدت است، گفت: شاید در ادبیات برخی افراد شنیده باشید که می‌گویند باید بسازیم و آباد کنیم که قطعا در این مسئله تردیدی نیست اما برای تحقق همین موضوع نیز نیازمند مجاهدت و تلاش هستیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا در هر زمان باید مجاهدت داشته باشیم، حال اگر می‌خواهیم به موضوع اقتصادی در کشور توجه کنیم این مسئله باید در پناه روحیه مجاهدت صورت گیرد از این رو توسعه اقتصادی در راستای روحیه مجاهدت معنا پیدا می‌کند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این مسئله تاکید کردند.

وی بر لزوم تقویت ظرفیت‌های دفاعی و امنیتی کشور تاکید کرد و گفت: شاید هیچ زمانی به اندازه امروز وضعیت منطقه به هم ریخته و بحرانی نبوده زیرا در شرایط کنونی ما با به هم ریختگی امنیتی در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و یمن مواجه هستیم اما امروز جمهوری اسلامی با اتکا به روحیه مجاهدت ملت از یک امنیت استوار برخوردار است بنابراین باید به این موضوع توجه شود که اگر اولویت کنونی اقتصاد باشد، نباید مسائل دفاعی و امنیتی کشور را فراموش کنیم.

لاریجانی ادامه داد: اینکه امروز ایران پس از بسته شدن پرونده هسته‌ای روی موضوع فعالیت‌های موشکی ایستادگی می‌کند برای این است که دیگران تصور نکنند که مسائل دفاعی مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران امروز از یک پشتوانه قوی دفاعی برخوردار است، گفت: ایران نه تنها در شرایط کنونی امنیت خود را تامین می‌کند بلکه در مقابل تروریست‌ها در منطقه ایستاده است که این مسئله نشان دهنده تیزهوشی رهبر معظم انقلاب بود که از حوزه امنیت و بنیه دفاعی کشور صیانت کرد.

وی ادامه داد: قطعا اگر امروز می‌خواهیم که ایران در حوزه های مختلف به توفیقات بیشتر دست پیدا کند باید بنیه اقتصادی تقویت شود البته در شرایط کنونی حوزه اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو است که بخشی از این مسئله به خاطر تحریم های ناجوانمردانه و بخشی به خاطر اشکالات در اداره کشور بوده است.

رئیس قوه مقننه مردمی کردن را لازمه توسعه اقتصادی در کشور دانست و گفت: در شرایط کنونی کشور دارای امکانات بسیاری از جمله نیروی متخصص است به طوری که براساس آمارها امروز در ایران حدود 10 میلیون فارغ التحصیل و 4 میلیون دانشجو وجود دارد که این مسئله یک سرمایه بزرگ برای کشور است.

لاریجانی با اعلام اینکه نیروی انسانی متخصص آمادگی اقتصاد کشور را برای پرش و توسعه فراهم می‌کند، تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر از جوانان به خوبی استفاده شده به طوری که در حوزه هسته‌ای جوانان و متخصصان خودمان به توفیق دست پیدا کرده‌اند و کارهای موشکی، پتروشیمی و سدسازی نیز با اتکاء به نیروی متخصص داخلی توسعه پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی بخش زیادی از اقتصاد کشور دولتی است که این مسئله موجب می‌شود که گاهی اوقات فساد هم رخ بدهد، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ فرمودند و قانون در این رابطه در مجلس به تصویب رسید اما متاسفانه این قانون به درستی انجام نشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: از طرف دیگر اقتصاد کشور با وجود تمام ظرفیت‌ها جهش پیدا نکرده و به فارغ التحصیلان امکان سرمایه‌گذاری داده نمی شود و پول و امکانات در دست شرکت های بزرگ دولتی است، براساس گزارش دیوان محاسبات 3 مشکل عمده در ارائه تسهیلات بانکی وجود دارد، نخستین مشکل این است که بیشتر تسهیلات به حوزه خدمات داده می‌شود بخش‌های دیگر مانند صنعت و کشاورزی از این مسائل محروم هستند از طرفی دیگر مشکل بزرگ بعدی آن است که بیشتر تسهیلات به شرکت های وابسته به بانک ها داده می‌شوند و برای بخش‌های دیگر چیزی باقی نمی‌ماند وگرنه چند دانشجوی جوان تحصیلکرده می‌توانند با تسهیلات جزئی کار خود را آغاز کنند.

لاریجانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اخیرا تاکید فرموده اند که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید ستادی تشکیل شود تا اقتصاد به مردم واگذار شود، حال برای تحقق این مسئله قطعا باید ساز و کارهای دولتی کوچک شوند اما در شرایط کنونی بیشتر اعتبارات جاری کشور خرج ادارات می‌شوند و هنوز دولت‌ها خیلی فربه و بزرگ هستند البته در گذشته هم اشتباهاتی در این حوزه صورت گرفت و دولت بزرگ‌تر شد که این مسئله موجب آسیب زدن تحریم به کشور شد.

وی با بیان اینکه روحیه مجاهدت در هر زمان رنگ خاص خود را دارد، گفت: با همه اشکالات کنونی و سختی‌های به وجود آمده در سال‌های گذشته به علت زورگویی کشورهای استکباری در موضوع هسته ای و اعمال تحریم‌ها در بروز برخی اشتباهات در کشور، خوشبختانه با تدابیر رهبر معظم انقلاب فضا برای عمیق‌تر شدن اقدامات اقتصادی در حال مهیا شدن است البته دولت باید در این حوزه همت کرده و زمینه را برای مردمی شدن اقتصاد فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرف دیگر خوشبختانه قیمت نفت در چند روز اخیر تکان خورده و شرایط در آینده تغییر می‌کند و براساس آمارها در شرایط کنونی فروش نفت ما 2 برابر شده است که این مسئله زمینه را برای حرکت بهتر در حوزه اقتصاد فراهم می‌کند.

لاریجانی بر لزوم توجه به مسئله آبادانی و توسعه استان قم تاکید کرد و گفت: خوشبختانه بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف استان در حال فعالیت برای توسعه استان هستند.

وی ادامه داد: یاد شهدا چند فایده برای همه افراد جامعه دارد، اولین خاصیت آن این است که یاد شهدا روحیه حماسی را در جامعه زنده می‌کند از این رو این جامعه زمانی می‌تواند روی پا بایستد و در مقابل دشمنان استقامت کند که روحیه حماسی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی بسیاری از کشورها دارای ثروت و منابع انرژی مانند گاز و نفت هستند اما نمی‌توانند در مقابل استکبار ایستادگی کنند به طوری که در منطقه خودمان نیز برخی کشورها برای ملت‌هایشان گردن کلفتی می‌کنند اما در برابر آمریکا سر به زیر و ذلیل هستند، از طرف دیگر در سال‌های اخیر برخی کشورهایی که داعیه اسلامی و مسلمانی دارند جنگ به راه انداخته و خون مسلمانان را ریخته‌اند به طوری که در سال گذشته سعودی‌ها به مردم مظلوم یمن حمله کردند و آمریکایی‌ها تسلیحات و کمک‌های بسیاری را به آن‌ها دادند.

لاریجانی با اشاره به هیبت پوشالی برخی کشورهای منطقه گفت: متاسفانه در چند روز اخیر یکی از مقامات همین کشورها در اروپا با تروریست‌های منافق جلسه گذاشته و حرف‌های گستاخانه‌ای را مطرح کرد که این مسئله نشان می‌دهد که روحیه معنوی و حماسی از ملل اسلامی رخت بربسته است اما خوشبختانه در ایران پس از انقلاب اسلامی حرکت‌های مجاهدانه و شهادت طلبانه موجب توفیقات و افتخارات بسیاری شد.

رئیس قوه مقننه گفت: خوشبختانه علیرغم دشمنی‌های غربی‌ها در جنگ تحمیلی و حمایت آن‌ها از صدام، به علت نهادینه شدن روحیه شهادت طلبی در کشور توانستیم در مقابل دشمنان بایستیم و امروز مردم ایران یک ملت سرافراز هستند.

وی گفت: از طرفی دیگر پس از انقلاب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که جلسات پاسداشت شهدا در جامعه باید به صورت گسترده و قوی برگزار شود چون این مسئله درجه ایمان جامعه را بالا می‌برد از این رو آن کشوری می‌تواند آینده درخشان داشته باشد که استقامت و مجاهدت داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحیه مجاهدت و استقامت یک سرمایه بزرگ برای ملت ایران است، گفت: برخی فکر می‌کنند که پرونده جنگ تحمیلی به هر نحوی بسته شد اما این گونه نبوده بلکه تمام کشورها فهمیدند که نمی‌توانند با جمهوری اسلامی بازی کنند از این رو سرمایه ملت ایران در پناه روحیه مجاهدت موجب شده که دشمنان بفهمند که نمی‌توانند با جمهوری اسلامی بازی کنند.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر: